Los bericht bekijken
  #2  
Oud 17 april 2008, 08:39
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: HELP! Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983 Bekijk bericht
Hoi!

Ik ben net begonnen als freelance journalist. Ik heb twee opdrachtgevens en stuur maandelijks facturen. Tevens heb ik een VAR-verklaring aangevraagd en hieruit kwam de VAR-ROW (resultaat overige werkzaamheden). Hiernaast werk ik nog parrtime, dus in loondienst via een uitzendbureau. Hoeveel procent belasting en btw moet ik ingodsnaam betalen voor het freelancen. Ik snap er echt niks van. Ik weet dat ik elke maand een deel weg moet zetten voor de belasting. Maar hoe word alles nou berekend?

Dank.
Je inkomsten vallen in bepaalde belastingtarieven, te vinden via belastingdienst.nl. Afhankelijk van wat er bij jou totaal binnenkomt, doe je er verstandig aan om 30-50% van je freelance-inkomsten achter te houden.

Het kan zijn dat je dit bedrag helemaal niet bij hoeft te betalen, omdat je geen winst maakt, of omdat je voldoet aan de voorwaarden voor startersaftrek. Dit is echt situatiegebonden, dus daarvoor zul je moeten kijken of je aan de voorwaarden voldoet.

Voor wat betreft de BTW: in dit voorbeeld kun je zien dat een freelance journalist 19% BTW moet rekenen, mits de belastingdienst heeft gezegd dat je OB-plichtig bent natuurlijk! Wat je van deze BTW uiteindelijk moet afdragen is afhankelijk van je eigen aftrekposten. Ligt het bedrag van de af te dragen BTW onder ongeveer €1345,- hoef je dit namelijk niet terug te betalen. Wel moet je dit bedrag dan weer optellen bij je winst!

Als je trouwens maandelijks facturen stuurt, wat reken je daar dan op aan BTW?

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat mensen dit soort dingen niet onderzoeken voor ze beginnen met freelancen
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren