Los bericht bekijken
  #1  
Oud 9 juli 2008, 17:43
Marieke80 Marieke80 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken

Hoi mede-freelancers,

het is weer zover: om de zoveel tijd denk ik: ik kap ermee, ik zoek een baan. Terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil. Maar ik zit met een probleem waar ik niet makkelijk uit kom. Daarom hoop ik dat iemand een tip voor me heeft.

Sinds 3,5 jaar ben ik freelancer. Eerst nog met een parttime baan en een deeltijdstudie ernaast, nu sinds 2 jaar helemaal zelfstandig. Ik ben eigenlijk in het freelanceschap gerold: ik kreeg een grote fotografie-opdracht, en toen heb ik mezelf maar een btw-nummer aangevraagd. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over langetermijndoelen, over het fatsoenlijk opzetten van urenadministratie en het maken van huisstijlen etc.

Ik ben in de opdrachten gerold, en ben blijven rollen. Ik heb mijn deeltijdstudiejournalistiek afgemaakt en kreeg naast fotografie-opdrachten ook redactieklussen. Eigenlijk kwam er naast losse klussen altijd wel een groot vast project op mijn pad, waardoor ik wat zekerheid had over mijn inkomsten. Maar ik heb het idee dat ik achter de feiten aanloop en dat ik eigenlijk niet eens weet wát ik nou eigenlijk het leukst vind om te doen en hoe ik dat kan bereiken. Ik heb namelijk in al die jaren nog nooit écht serieus genetwerkt of moeten knokken voor opdrachten die ík zélf bedacht heb.

Voorbeeldje. Ik ben én fotograaf, én journalist, én sinds een jaar zit ik in een opleidingstraject als camjo bij een regionale omroep. Ik wil me eigenlijk gaan focussen, maar elke keer als ik net heb bedacht geen foto-opdrachten meer te willen, komt er weer een op mijn pad. Ik heb het gevoel dat ik veel kan, maar dat ik het nog beter zou doen als ik me op één vakgebied zou richten. Ik heb het gevoel dat ik, doordat ik zoveel uitleenlopende dingen doe, niet weet waar ik mee bezig ben. Als mensen me vragen wat ik voor werk doe, kan ik het haast niet uitleggen omdat het zo uiteenlopend is.

Ik word er moe van, en ik word er bang van. Ik ben bang dat als ik zo doorga, ik uiteindelijk of overspannen raak of altijd maar klussen blijf doen die op mijn pad komen, zonder dat ik ze eigenlijk écht leuk vind.

Op dit moment weet ik dat er in het najaar weer een groot project afloopt. Dan moet er dus weer iets voor in de plaats komen. Maar wat? Wacht ik weer af tot het zich vanzelf oplost? Zal ik gewoon een baan zoeken? Dan is in ieder geval dudielijk wat ik doen moet... of ga ik toch proberen te focussen op óf het schrijven, of de televisiekant? En hoe kies ik dan? Hoe pak ik het aan?

Pff. het is dus een grote chaos hiero in mijn hoofd. herkent iemand zich in mij? Heeft iemand een tip? Ik wil echt iets veranderen...

alvast bedankt!

groet Marieke

Laatst gewijzigd door Moderator; 15 juli 2008 om 16:57 Reden: link aangebracht naar bijpassend artikel
Met citaat reageren