Los bericht bekijken
  #7  
Oud 10 oktober 2008, 16:28
b11 b11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Berichten: 40
Standaard Re: Reken ik mijzelf nu rijk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Ja, wij verdienen over het algemeen zoveel geld Maar als het een keer minder gaat en je hebt geen werk zal je van je eerder opgepotte geld rond moeten komen. En je vergeet zaken als arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, rechtsbijstand, e.d. (zie http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...bedrijfskosten). Dat soort zaken hakt er ook meestal nogal in. Stel dat er een periode komt waarbij je 3 maanden thuis moet zitten vanwege een ziekte, en vervolgens moet je weer opdrachten gaan werven. Dan kan het zomaar 6 maanden duren voor je weer inkomsten genereerd. Dan is een extra potje wel zeer noodzakelijk. Ofwel, die 3150 gaat er dan snel aan....
Yep, maar in loondienst verdien ik iets van 1700 netto per maand. Na een jaar goed freelanchen kan je dit soort klappen makkelijk aan. En dit soort klappen overkamt je (hopelijk) niet jaarlijks.
Arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand die kosten tikken welaan, maar zijn ook weer aftrekbaar van je winst.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
En een vraag: kun je werkelijk alle uren factureren die je aan het werk bent? Je zult toch ook uren maken om je administratie bij te houden, naar nieuwe klanten gaan, e.d.
Ik heb met een aantal it freelancers gesproken. Zij stoppen relatief weinig uren in administratie. Nieuwe klanten regel je terwijl je nog op je klus zit even tussendoor (zoals ik het nu heb gadegeslagen). De overige uren zitten in die 60 dagen die ik al niet meereken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Bovendien vind ik dat er ook wel wat tegenover alle risico's die je je op de hals haalt mag staan
Helemaal mee eens! En precies wat ik van elke freelancer hier op de werkvloer ook hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
en ... ga je echt 8 uur per dag werken?
Eh... ja... (niet goed?). Uiteraard wil ik minder, maar mijn werk vraagt vaak om 40-urige werkweken, maar 32 kan ook hoor. Ik ga nu uit van een uurtarief welke veel hoger kan liggen en dat ook wordt. Dus hoe hoger het uurtarief, hoe minder ik hoef te werken.
Met citaat reageren