Los bericht bekijken
  #1  
Oud 31 januari 2011, 13:34
JennyL JennyL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 januari 2011
Berichten: 3
Standaard BTW buitenlandse opdrachtgever?

Hallo allemaal!

Ik ben een newbie op Lancelots, en zal hier denk ik de komende tijd nog wel vaker posten! Ik ben net mijn eigen schrijf/vertaal bedrijfje gestart en ik heb al superveel gehad aan de info op de hoofdsite en op dit forum

Om maar even met de deur in huis te vallen - ik heb op dit moment één opdrachtgever, een Engels bedrijf. Het werk dat ik voor hen verricht heeft veel van doen met SEO (webtekst optimalisatie, linkbuilden, artikeltjes vertalen, ad-text schrijven, ad-words vertalen, etc., dit allemaal voor Nederlandse websites).

Morgen mag ik mijn eerste factuur de deur uit doen! Ik snap alleen niet helemaal of dit werk voor de BTW onder de 0% regeling valt, of dat de BTW verlegd wordt.

Zelf redeneer ik zo:
- Ik lever diensten aan het buitenland, aan een land binnen de EU
- De diensten an sich zijn geloof ik btw-plichtig
- Echter lever ik diensten voor daar - er wordt in Nederland verder niks mee gedaan. Dat zou betekenen dat de BTW verlegd wordt en ik dus op mijn factuur het BTW nummer van de afnemer moet zetten, inclusief 'BTW verlegd'.
- Ik val dus niet onder het 0-tarief want ik lever geen goederen en dit valt niet onder de schrijvers-regeling.

Klopt dit? Ik heb hetzelfde al aan wat mensen gevraagd maar ik krijg wisselende reacties, en ik wil zeker weten dat ik het goed doe.

Vast bedankt!

Edit: oh, had ik hem nog in het verkeerde subforum geplempt ook... Oeps. Bedankt voor het verplaatsen!

Edit 2: deze pagina had ik nog niet gezien eerder: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/buitenland en ik denk dat dit strookt met mijn redenering, en dat ik dus moet gaan voor "VAT diverted".

Laatst gewijzigd door JennyL; 31 januari 2011 om 19:16 Reden: antwoord gevonden?
Met citaat reageren