Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 12 februari 2008, 22:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Prive auto en BTW

Let wel dat je de verrekende BTW weer in mindering brengt op de gedeclareerde autokosten (19 ct per km). Die 19 ct per km is namelijk inclusief BTW!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 februari 2008, 11:11
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Prive auto en BTW

Ik geef mijn boekhouder gewoon mijn km verantwoording en de bonnen van de benzine en onderhoudskosten.

Verder zoekt hij het voor mij uit en ik krijg nog steeds geen vragen.

Ik betaal mijn boekhouder en verzeker mijzelf ervan niet wakker te liggen van dit soort dingen. Mij is dat zijn uurtarief wel waard.....

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 maart 2008, 22:34
Sebastiaan... Sebastiaan... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Prive auto en BTW

Beste allen,

Ik heb een tweetal aanvullende vragen. Marjan jij geeft aan dat de gedeclareerde zakelijke kilometers a 19 eurocent inclusief BTW zijn en dat je de BTW van de autokosten over de zakelijke kilometers moet verrekenen met je kilometerdeclaratie?
Dus als de BTW over de gedeclareerde kilometers 50 euro is en de BTW over de autokosten (onderhoud en brandstof) 60 euro is, dan kan ik nog maar 10 euro op de voorbelasting boeken?

Ik lees dit niet op de site van de Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P202_21496
Hoe zit dat?

Mijn tweede vraag gaat over het moment van verrekening van deze BTW. Ik doe kwartaalaangifte. Is het mogelijk om ieder kwartaal deze verrekening te doen? Of moet ik tot het einde van het jaar wachten?
Wat als ik mijn auto halverwege het jaar verkoop? Doe ik op dat moment dan de verrekening of neem ik het op in de administratie maar verreken het pas in het 4e kwartaal?

Grt,

Sebastiaan.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 maart 2008, 22:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Prive auto en BTW

Sebastiaan,

Wat je eerste vraag betreft:
De voorbelasting op zakelijke kilometers vraag je altijd in zijn geheel terug, in jouw voorbeeld dus 60 euro. Deze 60 euro breng je in mindering op de kilometervergoeding (aantal x 0,19) zoals je die aan de zaak hebt gedeclareerd. Per saldo zal dus de kilometervergoeding die je declareert verlaagd worden met de BTW (die je reeds terugvraag via de vooraftrek).

Wat je 2e vraag betreft:
Het is niet handig om ieder kwartaal al een verrekening te doen omdat je pas aan het eind van het jaar het aandeel zakelijke kilometers t.o.v. het aandeel prive kilometers weet + de BTW die jebt betaald op brandstof, onderhoud, tol etc. en in feite dus ook pas op dat moment de BTW kunt verrekenen. Zou je dit ieder kwartaal doen dan zul je waar schijnlijk eind van het jaar toch weer een verrekening moeten maken. Het zou wel erg toevallig zijn als de verhouding ieder kwartaal hetzelfde zou zijn.
Geldt dus ook als je halverwege het jaar in een andere auto gaat rijden.

Overigens, mocht je besluiten een nieuwe auto aan te schaffen dan kun je ook de BTW op de aanschaf voor zover het zakelijk gebruik betreft aftrekken. Je kunt de BTW bij aanschaf in 1 keer geheel aftrekken. Je hebt de auto dan voor de omzetbelasting in de onderneming en voor de inkomstenbelasting prive. Hierbij dien je dan wel vijf jaar lang zakelijk/privegebruik bij te houden en jaarlijks een correctie op de BTW te maken inzake het privegebruik.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 maart 2008, 16:37
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Prive auto en BTW

Ik heb deze discussie niet helemaal gelezen maar o.b.v. de laatste reactie van marian wil ik nog even een reactie geven.
Maar de BTW heeft niets met die 19 cent te maken, je declareert gewoon 19 cent en daarnaast kijk je of je de BTW terug kunt krijgen anders doe je jezelf tekort. Het hangt er vanaf of de auto zakelijk of prive is voor de BTW of je de BTW terug kunt krijgen.

Ook is het niet zo dat je per definitie alleen btw op onderhoud en kosten kunt terugkrijgen. Als je de auto koopt kun je ook daar in veel gevallen BTW op terugvragen. Kortom dit is een hele ingewikkelde discussie, er zijn wel 25 voorbeelden te bedenken dus zoals dennis zegt 'laat je boekhouder het regelen' lijkt mij gewoon het verstandigst. Maar ja als je het zelf wil doen zul je de literatuur er goed op na moeten slaan
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 maart 2008, 19:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Prive auto en BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Maar de BTW heeft niets met die 19 cent te maken
??????????

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Ook is het niet zo dat je per definitie alleen btw op onderhoud en kosten kunt terugkrijgen. Als je de auto koopt kun je ook daar in veel gevallen BTW op terugvragen.
Eh.... is dit dan niet wat ik in mijn reactie schreef?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Kortom dit is een hele ingewikkelde discussie, er zijn wel 25 voorbeelden te bedenken dus zoals dennis zegt 'laat je boekhouder het regelen' lijkt mij gewoon het verstandigst. Maar ja als je het zelf wil doen zul je de literatuur er goed op na moeten slaan
Of misschien toch eerst de hele discussie lezen?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 maart 2008, 22:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Prive auto en BTW

wat ik lees is dat de km vergoeding verlaagt wordt met btw dat is volgens mij dus niet volledig. Anders begrijp ik de tekst misschien niet
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 maart 2008, 23:40
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Prive auto en BTW

De 19 ct belastingvrije vergoeding per km is gebaseerd op alle autokosten (tolgelden, parkeergeld, brandstof, onderhoud etc.) dus ook BTW. Als je nu, naast deze 19 ct de BTW op zakelijke kilometers gaat aftrekken heb je dus feitelijk dit deel van de kosten niet gemaakt en kun je die dus ook niet declareren. In dat geval moet je ofwel dit bedrag aan BTW corrigeren op de reeds gedeclareerde kosten ofwel ontvang je als prive persoon (die die 19 ct + BTW declareert) een deel kilometervergoeding die belast is (namelijk dat deel wat boven de 19 ct uit komt).
Misschien even handig met een voorbeeld:
In 2007 wordt 26500 kilometer zakelijk gereden met de prive (IB) auto (OB zakelijk). Hiervoor wordt (26500 * 0,19) EUR 5035 aan kilometerkosten gedeclareerd aan de zaak (en dus belastingvrije vergoed aan prive).
Zou je nu, bovenop deze declaratie ook nog eens de BTW op brandstof, onderhoud, aanschaf etc. terugvragen, zeg EUR 1000,00 dan dien je dit deel van de autokosten (die je dus in feite niet hebt gemaakt omdat je dit in de voorheffing hebt teruggekregen) uit je declaratie van kilometervergoeding te halen. Je kunt namelijk niet de BTW als voorheffing aftrekken en ook nog eens als (declarabele) kosten opvoeren.

De kilometervergoeding wordt niet verlaagd met BTW, de BTW zit in de kilometervergoeding maar dient dus gecorrigeerd te worden op het moment dat deze (langs een andere weg) wordt teruggevraagd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 12:01
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 20:54
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 21:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon