Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 februari 2006, 16:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Ondernemer of inhuurkracht?

Een leestip is het boek De Succes Factor (ondertitel: waarom de meeste kleine ondernemingen niet functioneren en wat er aan gedaan kan worden), Michael E. Gerber, uitgeverij Elmar, 1997. Gerber bepleit om een bedrijfsmodel op te bouwen, dat door anderen kan worden uitgevoerd. Zo werk je als ondernemer aan je bedrijf, in plaats van erin.
Misschien is dit wel het kenmerkendste onderscheid tussen freelancers en 'echte' ondernemers.
  • Werknemer: voert werkzaamheden in opdracht uit, met een vast contract bij één baas.
  • Freelancer: voert werkzaamheden in opdracht uit, met losse klussen voor verschillende opdrachtgevers.
  • Ondernemer: bouwt een bedrijf op, met de bedoeling het te laten groeien (personeel), uitbreiden (vestigingen) of verkopen.
Maar dit is natuurlijk een simplificatie. Je kunt bijvoorbeeld heel goed freelancen en in de 'vrije uurtjes' een bedrijf opbouwen.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 15 april 2006 om 18:21
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2006, 08:37
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Ondernemer of inhuurkracht?

Dus iedereen met een eenmanszaak is per definitie geen ondernemer? Ik zeg het zelf ook wel, dat ik geen 'echte' ondernemer ben. Hoewel ik op een bijeenkomst van de KvK te horen kreeg dat het begrip 'freelancer' wettelijk gezien niet bestaat en dat je altijd tegen iedereen moet zeggen dat je zelfstandig ondernemer bent. Weet nog steeds niet of dat waar is. Grappig genoeg heeft diezelfde KvK twee verschillende bijeenkomsten: 'starten als freelancer' en 'starten als zelfstandig ondernemer'.

Ik houd het er maar bij dat ik lol heb in mijn werk en de manier waarop ik dat doe. En toen ik vorig jaar mijn vaste baan bij het Rijk opzegde, vonden mijn collega's me behoorlijk 'ondernemend'.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2006, 16:32
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ondernemer of inhuurkracht?

Ik voel mij toch behoorlijk ondernemer:
  • doe zelf mijn acquisitie
  • maak zelf reclame http://www.textatwork.nl
  • moet zelf de benzine voor mijn auto betalen, geen leasebak
  • werk voor verschillende opdrachtgevers
  • als ik niet werk, kan ik ook geen factuur sturen en komt er ook geen geld binnen
  • als een opdrachtgever zegt dat de stekker er uit moet, dan kan ik niet naar de vakbond en ook niet gaan staken en ook geen ww aanvragen
  • ik moet altijd uitleggen waar mijn bedrijf voor staat en wat ik allemaal kan
  • ik werk veel samen met andere freelancers
  • ik moet een administratie bijhouden
  • etc
  • etc
Dus of ik nou freelancer heet of ondernemer, ik ben gewoon een ondernemer, stop tijd en moeite in zaken waarvan het vaak maar afwachten is of het wat oplevert (ondernemen = ook intelligent risico's nemen).
Maar het is wel erg leuk!!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 april 2006, 22:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Ondernemer of inhuurkracht?

ik zie nu dat stukje van denise ! ha nou freelancers zijn natuurlijk gewoon ondernemers. Freelancers is volgens mij meer een fiscaal woord voor mensen die volgens de fiscus GEEN ondernemer zijn. En om het nog vager te maken soms zijn ze geen ondernemer maar hebben ze wel weer een BTW nummer.

Maar wat is er gebeurd het woord freelancer heeft later ook een civielrechterlijke functie gekregen. Ondernemers die een eenmanszaak hebben of ondernemers die ZZP'er zijn worden freelancer genoemd. Maar achter zo'n freelancer zit een echte! ondernemer.

Kortom je hebt freelancer en freelancers...pfffff ik ga hier niet verder over nadenken. Ik ga maar gewoon bezig zijn met m'n onderneming.

alfred cohen
raadamsterdam
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 mei 2006, 21:11
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Ondernemer of inhuurkracht?

Wat het idee achter het verschil tussen freelancer en ondernemer volgens mij meer is, is dat je als ondernemer echt helemaal voor eigen risico iets gaat creëren dat je kunt verkopen. Je kunt voor een uitgever op projectbasis tegen een X-aantal uren een website of een boek ontwikkelen, maar je kunt ook helemaal zelf die website financieren en er dan ook de winst van cashen. Dat kan heel veel meer zijn dan wat je ooit tegen een uurtarief zou kunnen verdienen, maar ook heel veel minder als men het niet vreet.
In het werk dat ik voor Carrieretijger doe ben ik de freelancer en is René de ondernemer.
In de nabije toekomst ga ik ook een beetje ondernemen. Daar horen jullie later nog wel meer over. Ik vind het lekker eng, zoals de Python op de Efteling...
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 mei 2006, 12:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemer of inhuurkracht?

Ik heb even een apart topic met enquête gemaakt i.v.m. de positionering van de site: Noem jij jezelf freelancer, ondernemer, zelfstandige, ...?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon