Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 september 2010, 20:33
hansh68
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Motor van de zaak

Hoi,

Al veel gelezen op dit forum over de motor van de zaak, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden.

Ik wil graag een motor op de zaak kopen, (ben zelf een freelancer)
betekend dit dat als ik een motor koop van +/- 22.000 euro, ik 28 % kleinschaligheidsinvesteringaftrek in mindering kan brengen op de omzet? En dat ik de btw die ik voor de motor moet betalen ook kan terug vorderen?
Financieel zou het er dan ongeveer zo uit zien, 22000-19%btw 4180euro, en - de kleinschaligheid-etc- van 28 % 6160 euro, zou ik 11660 euro voor een nieuwe motor moeten betalen? Daarnaast mag je dan ook de kosten die ik betaal als onderhoud en brandstof kosten in mindering brengen van de omzet, en de btw hierover terug vorderen?
klopt dit of is dit niet goed?

Vrg Hans
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 september 2010, 19:15
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

Hallo Hans,
Als er een zakelijke belang bij is (meer dan 10% zakelijk gebruik), kun je de motor tot je ondernemingsvermogen rekenen en de bij de aanschaf in rekening gebrachte btw terugvorderen (als je belaste diensten levert) en de KIA toepassen. Jaarlijkse kosten zijn gewoon aftrekbaar.


Wel moet je rekening houden dat de btw jaarlijks moet gecorrigeerd worden voor het privé gebruik en dat je voor de IB een bijtelling hebt voor privé gebruik (kilometerprijs * aantal privé kilometers).

met vriendelijke groet,
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2010, 14:31
hansh68 hansh68 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2010
Berichten: 1
Standaard

duidelijk, bedankt voor de reactie, grt Hans
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 oktober 2010, 18:39
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

graag gedaan!
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 november 2010, 16:57
martin007 martin007 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 november 2010
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hansh68 Bekijk bericht
Hoi,

Al veel gelezen op dit forum over de motor van de zaak, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden.

Ik wil graag een motor op de zaak kopen, (ben zelf een freelancer)
betekend dit dat als ik een motor koop van +/- 22.000 euro, ik 28 % kleinschaligheidsinvesteringaftrek in mindering kan brengen op de omzet? En dat ik de btw die ik voor de motor moet betalen ook kan terug vorderen?
Financieel zou het er dan ongeveer zo uit zien, 22000-19%btw 4180euro, en - de kleinschaligheid-etc- van 28 % 6160 euro, zou ik 11660 euro voor een nieuwe motor moeten betalen? Daarnaast mag je dan ook de kosten die ik betaal als onderhoud en brandstof kosten in mindering brengen van de omzet, en de btw hierover terug vorderen?
klopt dit of is dit niet goed?

Vrg Hans
Hans,

even een nuancering. De teruggave btw zal wel veel lager zijn dan jij berekent. Als die 22000 de cons.prijs incl. btw is dan moet je normaliter dit bedrag delen door 1,19 om de grondslag ex btw (=18487) te weten. Verder zal het in dit geval nog minder zijn omdat dit bedrag wordt berekend over de netto prijs ex BPM. Dus : (netto prijs x 1,19) + BPM bedrag = 22000
De KIA wordt berekend over de totaalprijs -/- de btw (dus incl. BPM). Stel dat de investering ex btw 18000 is dan is de KIA 5040. Dit bedrag KRIJG je niet NETTO terug maar wordt van je belastbaar inkomen afgetrokken. Dus netto voordeel is dan: 5040 x je IB % (bijv. 42) = 2117 netto minder belasting te betalen.
Verder heb je natuurlijk nog het voordeel van minder belasting door de afschrijvingskosten (eventueel voor 2010 en 2011 beide 50%). Dat laatste is natuurlijk vooral een liquiditeitsvoordeel.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 november 2010, 16:13
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard

Overigens is de motorkleding ook aftrekbaar aangezien de belastingdienst zich bewust is van het feit dat zonder kleding en helm een motor niet te rijden is.

Tot slot kan de motor in 1 jaar afgeschreven worden op basis van willekeurig afschrijven (in tegenstelling tot een personenauto van de zaak).


Succes!

Edo
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 november 2010, 14:57
Stuiver Stuiver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
Wel moet je rekening houden dat de btw jaarlijks moet gecorrigeerd worden voor het privé gebruik en dat je voor de IB een bijtelling hebt voor privé gebruik (kilometerprijs * aantal privé kilometers).
Er is bij een motor van de zaak géén correctie van BTW als een bijdrage hebt gedaan van prive aan zaak.
Ik stort maandelijks een bedrag aan "bijdrage privekilometers in onderhoud- en brandstofkosten" en heb mijn accountant nog nooit btw zien corrigeren....

gr,
Jarno
__________________
www.bonusplus.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 maart 2011, 22:20
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Question

Is het mogelijk om een prive auto te gebruiken voor de zakelijke ritten en ook een motor op de zaak te zetten? Voor de zakelijke ritten met de priveauto blijf ik dan gewoon €0.19 rekenen. De privekilometers op de motor zal ik bijtellen in box 1.

Een motor op de zaak lijkt me een interessante optie om voordelig een nieuwe motor aan te schaffen, maar ik zal die slechts af en toe inzetten voor zakelijke ritten. Minstens 10% van de motor kilometers kan ik wel zakelijk rijden, maar ik zal meestal de prive auto gaan gebruiken.

Als ik het goed begrijp kan ik de BTW voor aanschaf volledig terugvorderen, maar moet ik de BTW voor onderhoud en brandstof verrekenen naar verhouding prive/zakelijk. Is dat correct?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Laptop vd zaak en nog wat zaken... Markie Belasting 2 1 september 2010 23:11
Inkomstenbelasting Auto van de zaak achteraf privé maken barry64 Belasting 6 26 september 2009 03:54
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Zaak tegen grote opdrachtgever mia Omgaan met opdrachtgevers 13 6 maart 2009 20:55
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 18:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon