Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2012, 20:29
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard Freelance werkzaamheden naast vaste baan: wat is fiscaal het gunstigst?

Hoi,

Ik heb een vaste baan voor 30 uur. Nu kan ik bijklussen op regelmatige basis bij een andere werkgever,
ik heb daar al eerder voor gewerkt maar toen kreeg ik een 18u pwk contract en droeg ik heel veel aan belasting af.
en via tentoo wordt t salaris met ong 58% verminderd
Wat is nu wijsheid? mezelf als freelancer verhuren met een uurtarief? kan dat als je een vaste baan hebt en hoe moet ik dat dan regelen, wel of niet VAR aanvragen?
of moet ik als een zzp-er hierin staan?
kortom ik weet het niet. En mochten jullie het niet weten, waar kan ik dan aan de info komen? alle suggesties zijn van harte welkom

mvrgr

Boudewijn
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2012, 17:43
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hallo Boudewijn,

Het is heel goed mogelijk om naast je vast baan voor je zelf bezig te zijn, dat is ook hoe ik op dit moment werk.

Het verschil van Freelance en Zzp heb ik nog nooit gesnapt. Freelance is ook Zzp alleen Zzp kan meerder doelgroepen zijn en Freelance is dat men 1 soort werkzaamheden doet.

VAR aanvragen zou ik in beide gevallen sowieso doen. Hiermee laat de belastingdienst zien hoe zij de werkzaamheden beoordelen. Ik verwacht in jouw geval dat het een VAR-ROW zal worden. Dit omdat je 1 opdrachtgever hebt en verder geen tot geen onkosten, reclame of investeringen hebt. Dit zou inhouden dat je niet kunt profiteren van de ondernemerskortingen die de belastingdienst heeft en je jouw winst aan moet geven in de aangifte inkomstenbelasting onder "Resultaat uit Overige Werkzaamheden". Hiermee kan het dus zijn dat je maximaal 52% (hangt af van jou andere inkomsten) over jou winst moet betalen.
Op de site van Lancelots kun je veel info vinden en ook op de site van de belastingdienst.
En je kunt natuurlijk op dit forum het e.e.a. vinden en vragen.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 januari 2012, 23:49
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard freelance werkzaamheden naast vaste baan

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Maar wat is dan het verschil tussen je laten verlonen en een VAR als ik bij allebei zeker de helft aan de belasting afdraag?
en als een VAR toch handiger is om te hebben: hoe vraag ik dat precies bij de KvK aan? ik moet dan ook toch een BTW nummer hebben? en hoe stuur ik rekening aan opdrachtgevers? welke info moet erop staan?

alvast bedankt voor je reactie

boudewijn
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 januari 2012, 09:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoi Boudewijn,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boudewijn Bekijk bericht
en als een VAR toch handiger is om te hebben: hoe vraag ik dat precies bij de KvK aan? ik moet dan ook toch een BTW nummer hebben? en hoe stuur ik rekening aan opdrachtgevers? welke info moet erop staan?
Lees ajb eerst even de artikelen op deze site, daar staat dat allemaal in. Begin bij Starten als freelancer.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 januari 2012, 22:23
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard

Hoi, bedankt voor je informatie.

Maar wat is dan in concreto het verschil tussen VAR en je laten verlonen als ik bij allebei toch ong 50% aan belasting moet afdragen?

alvast bedankt

Boudewijn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 januari 2012, 22:48
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bij verlonen weet je 100% zeker dat het 50% word. Bij een VAR-WUO ben je ondernemer en maak je winst en kun je in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek en andere ondernemersvoordelen.

Bij een VAR-ROW is het verschil dat als je niet in loondienst hoeft te zijn volgens de regels van het arbeidsrecht. (die beoordeling moet je opdrachtgever maken evt samen met jou) en je gaat factureren dan mag je ook kosten die je maakt in mindering brengen op je omzet waardoor je inkomen lager word en je dus over minder inkomen belasting betaald.

Bij veel dienstverlenende beroepen zijn de kosten echter laag en komt het qua belasting bijna op hetzelfde neer..

Bij jou komt er ook nog bij dat je bij 1 opdrachtgever, je oud werkgever gaat bijklussen, dan is het verstandiger om die klusjes gewoon in loondienst te doen. En als je werkgever of jij dat niet wilt. dan kun je er een payroll servicebureau tussen zetten. Jij geeft je uren door aan hen zij maken dan voor jou de loonstroken en betalen je netto uit en je oud werkgever krijgt netjes een factuur voor de gewerkte uren voor het afgesproken tarief.

Zo'n payroll service lijkt een klein beetje op een uitzendbureau alleen heb jij meer controle over hoeveel er word gefactureerd (uiteraard wat je hebt afgesproken met je werkgever) het payroll buro rekent gewoon een toeslag van een paar euro per gewerkt uur. Maar verder maak jij alle afspraken met je opdrachtgever zelf. Google maar eens op payroll service. voor meer info. maar dit is de korte versie van hoe het werkt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 januari 2012, 00:22
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard

hoi,

Voor alle duidelijkheid want anders begrijp ik je antwoord niet:
Ik werk 30 u bij mijn vaste baan en ik ga op regelmatige basis maar wel freelance bij een ander bedrijf werken. Waar ik 4 jaar geleden ook voor gewerkt heb.

dus zou ik in aanmerking kunnen komen voor een var wuo en aanschafkosten aftrekken van omzet waardoor ik minder belasting betaal?

Uiteindelijk in de toekomst wil ik minder bij mijn vaste baan werken en meer freelancen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 januari 2012, 01:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee zolang jij maar bij 1 opdrachtgever buiten je werkgever gaat werken dan krijg je geen var wuo. daarvoor heb je meerdere opdrachtgevers nodig.

Er zijn 500.000 mensen die zeggen dat ze in de toekomst minder gaan werken in loondienst en meer gaan freelancen. misschien 10% doet het ook daadwerkelijk .. ooit. Op je toekomst plannen worden geen verklaringen afgegeven, alleen op feitelijke situatie.

Wat rest is de link die Rene je gegeven heeft eens rustig doorlezen wat er allemaal nodig is om echte freelancer te worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, bijbaan, freelance, var, zzp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Theateroptredens naast vaste baan, inschrijven bij KvK? John Carter Freelancepraktijk starten 0 16 juli 2011 21:18
Freelance schrijven naast (fulltime)baan Sean Freelancepraktijk starten 15 17 januari 2009 14:14
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 15:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon