Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 november 2012, 14:27
Gibram Gibram is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Berichten: 9
Standaard BTW bij opdrachten in België

Hallo,

Ik werk regelmatig op evenementen of congressen in Belgie. Ik werd er door een collega freelancer op gewezen dat ik wellicht btw moet afdragen in Belgie. Ik betwijfel of dit zo is. Het gaat even over dit specifieke geval:

Ik werk voor een opdrachtgever in Nieuwegein (dus NL) aan een tweetal congressen in de Benelux. Het ene congres heeft in Nederland plaats, het andere in Belgie. 60% van de werkzaamheden zijn uniform, en heb ik gedaan vanuit mijn kantoor. 20% vervolgens op locatie in Nederland en 20% in Belgie. Ik heb de klant een enkele factuur gestuurd met daarop de overeengekomen prijs + (toen nog) 19% btw, die ik afgedragen heb aan onze NL belastingdienst.

Is dit correct?

Een en ander kwam ter sprake omdat ik een verzoek heb gedaan om de Belgische BTW over de zaalhuur etc terug te vragen bij de belastingdienst in Belgie. Zij vroegen vervolgens mijn uitgaande facturen voor het congres op. Mijn vriend, collega freelancer, vermoed dat mijn factuur problemen gaat geven.


Voor mij is het inmiddels acracadabra. Voor wie is het nog wel helder? Bedankt voor het meedenken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 november 2012, 15:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het lijkt me dat je Belgische btw op een factuur van een Belgische btw-plichtige inderdaad moet terugvragen bij de Belgische belastingdienst. Al gaat dat tegenwoordig via de Nederlandse belastingdienst.

Misschien vraagt de Belgische belastingdienst jouw Nederlandse verkoopfactuur alleen op om te controleren dat jouw inkopen zakelijk waren. Een particulier zou namelijk geen recht hebben op btw-teruggaaf.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 november 2012, 12:09
Gibram Gibram is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Berichten: 9
Standaard

Bedankt Rene,

Het proces om de Belgische BTW terug te vragen is in gang. Ik stuur gewoon mijn NL factuur in en dan wachten we wel weer af.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belgië


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW aan België M2be Belasting 2 18 november 2008 15:56
Goederen vanuit België geen BTW belast Diamond Belasting 5 30 mei 2008 19:21
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
BTW tussen België en Nederland Sofie Belasting 10 22 augustus 2007 22:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon