Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 maart 2013, 20:59
HansA HansA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2010
Berichten: 10
Unhappy Waar moet ik AOV-premies bij optellen/aftrekken?

Na het invullen van mijn belastingaangifte geeft het aangifteprogramma de bekende melding "Het saldo fiscalewinstberekening (x) is niet gelijk aan het saldo winst-en verliesrekening (y)". Het verschil y-x is precies het bedrag wat ik aan AOV-premies heb betaald. Ik had dit bedrag netjes ingevuld bij de post "Uitgaven inkomensvoorzieningen", maar blijkbaar moet ik het ook nog ergens anders bij optellen of aftrekken. Als ik bijvoorbeeld de premies optel bij mijn "Overige bedrijfskosten" en dus van mijn winst aftrek, dan verdwijnt de foutmelding. Maar ik lees op internet dat dat niet de bedoeling is. Waar moet ik die premies dan bij optellen/aftrekken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 maart 2013, 11:25
Peter_ Peter_ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2013
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HansA Bekijk bericht
Na het invullen van mijn belastingaangifte geeft het aangifteprogramma de bekende melding "Het saldo fiscalewinstberekening (x) is niet gelijk aan het saldo winst-en verliesrekening (y)". Het verschil y-x is precies het bedrag wat ik aan AOV-premies heb betaald. Ik had dit bedrag netjes ingevuld bij de post "Uitgaven inkomensvoorzieningen", maar blijkbaar moet ik het ook nog ergens anders bij optellen of aftrekken. Als ik bijvoorbeeld de premies optel bij mijn "Overige bedrijfskosten" en dus van mijn winst aftrek, dan verdwijnt de foutmelding. Maar ik lees op internet dat dat niet de bedoeling is. Waar moet ik die premies dan bij optellen/aftrekken?
De premie AOV is een privé-onttrekking indien je die van je zakelijke rekening betaald hebt en valt dus niet onder de zakelijke kosten (dat laatste weer wel voor bijv. een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, AVB).

Peter
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 maart 2013, 11:45
Peter_ Peter_ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2013
Berichten: 6
Standaard

Voor alle duidelijkheid: de premie AOV kan op het belastingformulier opgegeven worden door onder "Box 1: uitgaven lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen" het vinkje aan te zetten bij "Uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen en andere inkomensvoorzieningen".

Het bedrag kun je dan opgeven bij "inkomensvoorzieningen" onder "Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d." bij "aftrekbare premies voor AOV".

Peter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 maart 2013, 08:57
HansA HansA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2010
Berichten: 10
Standaard Re: Waar moet ik AOV-premies bij optellen/aftrekken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter_ Bekijk bericht
De premie AOV is een privé-onttrekking indien je die van je zakelijke rekening betaald hebt en valt dus niet onder de zakelijke kosten
Ach, natuurlijk! Hartelijk dank!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingaangifte, uitgaven inkomensvoorzieningen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke tegenrekening moet ik invoeren bij deze factuur? Allard88 Administratie 1 16 november 2008 20:36
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? mies77 Al die andere praktische dingen 2 17 september 2008 17:05
Gevolgen voor premies bij VAR-ROW TvdBerg Freelancepraktijk starten 0 25 juli 2008 14:18
Waar moet ik op letten bij deze klus? ben Omgaan met opdrachtgevers 1 9 april 2007 14:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon