Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juli 2009, 14:07
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Administratie, uitbesteden of niet?

Ik heb de afgelopen weken veel gelezen (oa hier), maar zit toch nog met een vraag:

Ik wil mezelf zeer binnenkort gaan inschrijven bij de KVK, en verwacht in het begin niet te maken te hebben met veel opdrachten. Ik zou het graag anders zien, en ik ga mijn best ervoor doen om te zorgen dat het anders is, maar de realiteit moet ik niet uit het oog verliezen.

Mijn vraag is of het verstandig is om de boekhouding zelf te doen. Ik verwacht in het begin hooguit 10 facturen in de maand te versturen.

Ik verwacht het komende jaar amper uitgaven, ik ga geen geld lenen (gelukkig ook niet nodig), dus ik verwacht dat de boekhouding dan niet zo lastig zal zijn. Is dat correct?

Alvast bedankt voor het antwoorden,

Tom
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juli 2009, 16:19
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Ik raad je aan om de boekhouding in eerste instantie zelf te doen. Dan heb je het in ieder geval één keer zelf gedaan; en weet je in grote lijnen hoe het werkt. Het maakt het controleren van je boekhouder later ook makkelijker

Boekhouden is niet moeilijk, en met een goed programma/handleiding ben je er zo uit. Probeer het gewoon! Bevalt het niet; dan huur je iemand in

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 juli 2009, 18:35
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Ik ben het met Jabob eens; als je toch de tijd hebt, en je hebt geen omvangrijke boekhouding is het goed jezelf hierin eens te verdiepen. Wanneer de drukte toeneemt: besteed het dan vooral zo snel mogelijk uit zodat je je op je core business kunt richten!

En de jaaropgave inkomstenbelasting zou ik vooral uitbesteden aan een goede boekhouder. Zelf heb ik een financiele achtergrond, maar mijn accountant kwam toch met enkele zaken die ik niet wist...hij heeft zichzelf voor de 1e twee jaar alweer terugverdiend
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juli 2009, 20:23
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Hej Tom,
ik heb absoluut geen hoofd voor cijfers. Mijn administratie doen is voor mij een vreselijke opgaaf, ook al heb ik maar weinig klanten. Ik snap er eigenlijk niets van en ben bang alles verkeerd te doen en dus in de problemen te komen met de belastingdienst.

Daarom heb ik vanaf het begin af aan besloten om mijn administratie uit te besteden. Waarschijnlijk kost het me meer geld dan het oplevert, maar ik heb in ieder geval die extra stress niet.

Het is een keuze en die is afhankelijk van in hoe verre je je vertrouwd voelt met de financiële kant van je bedrijf.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juli 2009, 00:32
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Dag Tom,

Ook ik vind het belangrijk dat een ondernemer op z'n minst een basisbegrip heeft van zijn eigen boekhouding en dus enig inzicht kan hebben in z'n financiële positie.

Belangrijk is dan wel dat je enige basiskennis hebt en/of dat je je erin verdiept. Het begint al met het opzetten van je (door de Belastingdienst) verplichte administratie. De site van de Belastingdienst geeft hier informatie over, maar ook op Lancelots is veel info te vinden, méér dan die ene pagina die ik je net heb gegeven. Er is ook een hele pagina gewijd aan 'wel of geen adviseur' en natuurlijk zijn er de nodige topics over te vinden op het forum.

Als je geen basiskennis hebt en je er wel in wilt verdiepen, zijn er diverse online boekhoudcursussen.

Een tussenoplossing kan zijn, dat je een deel van je boekhouding zelf verzorgt - desgewenst met tussentijdse controle - en een deel uitbesteedt. Deze methode werkt het efficiëntst met een online boekhoudpakket.

Waar je ook voor kiest, doe het niet halfslachtig: niets is zo vervelend als een 'valse start'.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juli 2009, 16:27
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Beste mensen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb met behulp van jullie antwoorden besloten om de 'gok' te wagen en in ieder geval in het begin zelf alles te doen.

Het zal in ieder geval leerzaam zijn, en als het niet lukt weet ik jullie te vinden . Intussen ga ik me op m'n gemak oriënteren op een boekhouder, waar ik de inkomstenbelasting aan ga overlaten. Gelukkig heb ik daar nog even voor!

Tom
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 december 2009, 10:23
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Om even in te haken, ik heb het altijd zelf gedaan maar door drukte van andere zaken kan ik het niet meer bijhouden. Ik heb daarom Renée een tijd geleden gevraagd om de boel over te nemen ( en waar nodig bij te werken ).
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 december 2009, 12:53
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Vanuit dezelfde gedachte heb ik toen ik begon ook de keuze gemaakt om mijn administratie zelf te doen en dat doe ik nog steeds. In principe is het allemaal niet zo ingewikkeld en ik vind het zelf ook fijn om precies te weten wat mijn financiële positie is.
Mocht het je echter uiteindelijk te veel tijd gaan kosten dan is het natuurlijk wel zaak om het te gaan uitbesteden.
Succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 december 2009, 00:22
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Administratie, uitbesteden of niet?

Los daarvan: het is ook gewoon fijn om eens in de zoveel tijd een beetje feedback te krijgen en te horen (bij voorkeur bevestigd te krijgen) of/dat je nog op de goeie weg zit. Ik leg periodiek dingen voor aan een fiscaal jurist en ben altijd blij met op- of aanmerkingen. 't Is op z'n minst een leermoment, maar ik ben natuurlijk extra blij als ik te horen krijg "niets op aan te merken".

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon