Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 november 2008, 18:50
kdr kdr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2008
Berichten: 14
Standaard Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen

Hallo Mensen,

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ga me inschrijven bij de kvk en dus belastingdienst .

Nu ben ik bezig met het formulier "Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving" en heb daar enkele vragen over.

In het kort mijn situatie:
Ik studeer momenteel nog (richting: Multimedia) en wil daarnaast freelance opdrachten gaan doen. Momenteel heb ik al 2 opdrachten/opdrachtgevers, waarvan 1 grotere opdracht.


Bij het invullen loop ik tegen de volgende vragen op:
  • Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
    • Erg moeilijk te schatten aangezien dit van het aantal opdrachten afhangt (en de omvang). Kan ik hier bijv. €4000 neerzetten?(incl. of excl btw?) Dit zal in de toekomst waarschijnlijk hoger worden, maar voor het moment is dit wel realistisch.
  • Maak een schatting van de kosten/inkopen/investeringen in een volledig kalenderjaar
    • Het enige wat ik kan bedenken is een aan te schaffen laptop voor mijn werkzaamheden. Bijvoorbeeld €2000 hier invullen?
  • Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in een volledig kalender jaar.
    • De winst zal waarschijnlijk ook rond de €4000 zijn, aangezien ik niet veel hoef af te dragen (kleine ondernemers regeling = geen btw betalen dacht ik).
Als het hier al eerder is besproken zou een link ook fijn zijn.
Als er dingen onduidelijk zijn licht ik het graag toe.
Graag advies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 november 2008, 19:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kdr Bekijk bericht
Erg moeilijk te schatten
Toch zul je dat moeten doen. De hoogte van je omzet, kosten en winst kunnen wij natuurlijk niet voor je schatten.

Citaat:
Het enige wat ik kan bedenken is een aan te schaffen laptop voor mijn werkzaamheden.
Check de lijst bedrijfskosten of je niets vergeet, want kosten drukken de winst en daarmee de te betalen belasting. Het is dus niet handig om zakelijke kosten te vergeten en privé te betalen. Heb je bijvoorbeeld geen kosten voor een internetabonnement, softwarelicenties, reiskosten etc.?

Als je een nieuwe laptop koopt die excl. BTW duurder is dan € 450 (de investeringsdrempel), dan moet je hem over vijf jaar afschrijven. Dat wil ongeveer zeggen dat je gedurende vijf jaar elk jaar eenvijfde van de aanschafprijs als kosten mag rekenen. Maar als starter mag je willekeurig afschrijven, ofwel de volledige aanschafprijs als kosten in het eerste jaar nemen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 november 2008, 19:34
kdr kdr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Toch zul je dat moeten doen. De hoogte van je omzet, kosten en winst kunnen wij natuurlijk niet voor je schatten.



Check de lijst bedrijfskosten of je niets vergeet, want kosten drukken de winst en daarmee de te betalen belasting. Het is dus niet handig om zakelijke kosten te vergeten en privé te betalen. Heb je bijvoorbeeld geen kosten voor een internetabonnement, softwarelicenties, reiskosten etc.?

Als je een nieuwe laptop koopt die excl. BTW duurder is dan € 450 (de investeringsdrempel), dan moet je hem over vijf jaar afschrijven. Dat wil ongeveer zeggen dat je gedurende vijf jaar elk jaar eenvijfde van de aanschafprijs als kosten mag rekenen. Maar als starter mag je willekeurig afschrijven, ofwel de volledige aanschafprijs als kosten in het eerste jaar nemen.
Het klopt idd dat jullie mijn kosten en winst niet kunnen schatten, maar het gaat mij erom hoe dramatisch het is als het uiteindelijk niet juist is. Volgens mij had dat alleen gevolgen voor de tijdelijke belastingaanslag?
In ieder geval bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker al wat mee

Het valt me trouwens tegen wat je allemaal uit moet zoeken om te kunnen beginnen. Gewoon klein en eenvoudig starten lijkt er niet echt bij...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 november 2008, 20:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kdr Bekijk bericht
maar het gaat mij erom hoe dramatisch het is als het uiteindelijk niet juist is. Volgens mij had dat alleen gevolgen voor de tijdelijke belastingaanslag?
Voornamelijk. Daarnaast kan de schatting meewegen voor de bepaling of je btw-plichtig wordt.

Citaat:
Het valt me trouwens tegen wat je allemaal uit moet zoeken om te kunnen beginnen. Gewoon klein en eenvoudig starten lijkt er niet echt bij...
Klopt. Je bent een heus bedrijf aan het oprichten
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
inschrijven KvK en afgifte BTW nr. Petra1966 Al die andere praktische dingen 2 19 februari 2008 11:51
Inschrijven KvK vanaf 2008 verplicht Jos Nieuws - Voor en door freelancers 0 17 oktober 2007 20:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon