Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juli 2008, 21:03
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Question Problemen met handelsnaam?

Hallo allemaal,

Toen ik vanmorgen naar de KvK ben geweest om mijn eenmanszaak te laten registreren, kreeg ik te horen dat mijn handelsnaam wel erg veel op een andere reeds bestaande handelsnaam leek. (zelfde branche)
Toen ik vroeg of dit echt voor problemen zou gaan opleveren, kreeg ik te horen dat dit niet van te voren te zeggen is. Op zich vind ik zelf, dat de naam nog redelijk afwijkt. Ik heb meer op elkaar lijkende namen gezien, in de database van de KvK. Ter plaatsen een nieuwe handelsnaam verzinnen was voor mijn geen optie, dus heb ik maar het risico genomen dat ik geen problemen krijg.

In hoeverre is het nou realistisch dat je hier echt problemen mee krijgt? Is dat afhankelijk in hoeverre het bedrijf wat al eerder geregistreerd was moeilijk doet? Ik vraag me ook af in hoeverre dit juridisch geregeld is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten, Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juli 2008, 17:30
Cravi Cravi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 33
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Het bedrijf staat redelijk sterk, zeker als ze ook een merkrecht hebben.

Mag ik vragen om welke namen het gaat?
__________________
Opzoek naar webdesign, webhosting of e-commerce? - www.roxic.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juli 2008, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBS Bekijk bericht
In hoeverre is het nou realistisch dat je hier echt problemen mee krijgt? Is dat afhankelijk in hoeverre het bedrijf wat al eerder geregistreerd was moeilijk doet? Ik vraag me ook af in hoeverre dit juridisch geregeld is.
Dat andere bedrijf kan je sommeren het gebruik van de naam te staken, en als je dat weigert: je voor de rechter dagen. Dan is het ter beoordeling van de rechter of jouw handelsnaam voldoende onderscheidend etc. is.

Wat betreft de criteria, zie 'Waarmee moet je rekening houden?' in het artikel over je bedrijfsnaam.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juli 2008, 13:57
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cravi Bekijk bericht
Het bedrijf staat redelijk sterk, zeker als ze ook een merkrecht hebben.

Mag ik vragen om welke namen het gaat?
Helaas, ik ga nog niet mijn bedrijfsnaam bekend maken. Maar bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juli 2008, 14:00
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Talking Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat andere bedrijf kan je sommeren het gebruik van de naam te staken, en als je dat weigert: je voor de rechter dagen. Dan is het ter beoordeling van de rechter of jouw handelsnaam voldoende onderscheidend etc. is.

Wat betreft de criteria, zie 'Waarmee moet je rekening houden?' in het artikel over je bedrijfsnaam.
Helder. Nu maar hopen dat ze dat niet gaan doen. In dit stadium zou het nog niet zo'n ramp zijn, maar als je natuurlijk al wat naamsbekendheid hebt opgebouwd, of een huisstijl hebt ontwikkeld, dan is het wel minder leuk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juli 2008, 14:17
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBS Bekijk bericht
Helder. Nu maar hopen dat ze dat niet gaan doen. In dit stadium zou het nog niet zo'n ramp zijn, maar als je natuurlijk al wat naamsbekendheid hebt opgebouwd, of een huisstijl hebt ontwikkeld, dan is het wel minder leuk.
Je gaat dus door met de naam? Dan blijft dit altijd als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen. Hoe langer je met de naam je bedrijf voert, hoe groter de schade als dat andere bedrijf inderdaad stappen onderneemt.

Ook mijn naam is overigens eerder gebruikt, maar in een ander land (Zwitserland) en in een andere branche (ICT). We weten van elkaar. Toch heb ik op het punt gestaan om de naam daarom niet te gebruiken. Mocht ik mijn naam op moeten geven, dan heb ik gelukkig mijn eigen naam om mee verder te gaan: die gebruik ik in principe evenveel en langzamerhand ook steeds meer. De reden hiervoor is omdat ik mijn bedrijf maak: het is mijn kunde en talent dat maakt dat mensen mijn werk willen hebben. Zzp-ers wordt ook vaak aangeraden om je eigen naam te gebruiken. Internationaal beginnen ze gelukkig ook door te krijgen dat ik een vrouw ben en geen man (veel amerikanen denken dat ik "Mike" ben).

Een idee is, maar dan moet je sowieso bereid zijn de naam op te moeten geven, om dat andere bedrijf te benaderen en je voornemen voor te leggen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 juli 2008, 21:32
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Ja ik ga mijn voorgenomen naam gebruiken. Ik heb hier overigens wel een verklaring voor moeten tekenen bij de KvK. Ik realiseer me wel dat ik hier enig risico mee loop, maar het zou voor mij geen ramp zijn als ik op een gegeven moment een andere naam moet kiezen. Sluit sowieso niet uit dat ik gedurende mijn tijd als ondernemer niet van naam verander, of een tweede handelsnaam laat registreren.

Maar bedankt voor je reactie i.e.g.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 juli 2008, 22:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBS Bekijk bericht
Ik heb hier overigens wel een verklaring voor moeten tekenen bij de KvK.
Dat lijkt me bluf van een overijverige KvK-medewerker. De KvK heeft voor zover ik weet niet de bevoegdheid om een handelsnaam te weigeren en om (andere dan wettelijke) voorwaarden te verbinden aan registratie in het handelsregister.

Wat staat er precies in de verklaring die je hebt getekend?
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 juli 2008, 22:30
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Voor de duidelijkheid: Het ging om een verklaring dat ze me erop hadden gewezen dat er nog een handelsnaam was die op mijn handelsnaam leek. Ze hebben me zeer zeker niet geweigerd om mijn naam te registreren.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 juli 2008, 23:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBS Bekijk bericht
Het ging om een verklaring dat ze me erop hadden gewezen dat er nog een handelsnaam was die op mijn handelsnaam leek.
Ik vind dat maar een dubieuze verklaring, want wat is precies de juridische betekenis ervan en wiens belangen dient dat nou eigenlijk? Het riekt naar een cover-my-ass van de KvK.

Voor zover ik weet had je die verklaring ongetekend kunnen laten en had dat geen consequenties kunnen hebben.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
handelsnaam, merkenrecht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Problemen met VAR te voorkomen? flippie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 30 december 2007 17:32
Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen? marcello Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 30 29 oktober 2007 22:04
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon