Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Bedrijfsnaam / handelsnaam kiezen

Bedrijfsnaam / handelsnaam kiezen

Als je voor jezelf begint, heb je een bedrijfsnaam nodig. Een handelsnaam, zoals de Kamer van Koophandel het noemt, is de naam waaronder je je onderneming drijft. Je handelsnaam hoeft niet aan te geven wat voor soort onderneming je drijft. Je bent vrij in je naamskeuze en je mag meerdere handelsnamen gebruiken voor verschillende bedrijfsactiviteiten.

Waarmee moet je rekening houden?

Je bent in principe vrij in je naamskeuze, maar de handelsnaamwet stelt wel enkele voorwaarden waar de naam aan moet voldoen:

  • Voldoende onderscheidend vermogen.
  • Niet verwarrend of misleidend.
  • Niet in strijd met bestaande handelsnamen of merken. Hierbij zijn de aard van de onderneming en het werkgebied van belang.

Het begrip 'fotografie' kun je dus niet als bedrijfsnaam voeren, want het is niet onderscheidend genoeg. Je kunt zo'n begrip wel verwerken in je bedrijfsnaam. Je plaatst het dan bijvoorbeeld achter je eigen naam. Maar als je eigen naam Blokker of Marskramer is, kun je dit beter niet gebruiken. Dan associëren je klanten het wellicht met een winkelketen en dat is misleidend. Heeft jouw freelancepraktijk in Nijmegen echter dezelfde naam als een plaatselijke groenteboer in Hoorn, dan wordt dit niet als verwarrend of misleidend gezien. Om erachter te komen of je bedrijfsnaam wel of niet in strijd is met bestaande merken, kun je de hulp inschakelen van de Kamer van Koophandel en het Benelux-Merkenbureau in Den Haag.

Wanneer je bedrijfsnaam niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Iedereen die zich benadeeld voelt door een bepaalde handelsnaam kan naar de rechter stappen. De rechter kan je bijvoorbeeld verbieden de naam te gebruiken en daarbij dwingen:

  • Een andere, niet verwarrende bedrijfsnaam te kiezen.
  • Een dwangsom te betalen.
  • Een schadevergoeding te betalen.

De rechter kan echter geen bevel tot stilleggen of sluiten van de onderneming geven. 

Om je handelsnaam sterker te beschermen, kun je hem als merk deponeren bij het Benelux Merkenbureau. Daarmee verkrijg je het exclusieve merkrecht.

Wat kost een bedrijfsnaam?

Een bedrijfsnaam kost je niets. Het recht op een bedrijfsnaam ontstaat wanneer jij als eerste de betreffende naam gebruikt voor jouw onderneming. Dus zodra jij een bedrijfsnaam op je visitekaartje, briefpapier of website vermeldt. Oftewel: zodra jij onder deze naam meedoet aan het economische verkeer. Het gebruik van een bedrijfsnaam is gratis. Je kunt wel kosten maken die samenhangen met je bedrijfsnaam, bijvoorbeeld de kosten van een eventueel handelsnaamonderzoek door de Kamer van Koophandel, een merknaamonderzoek of –registratie door het Benelux-Merkenbureau. 

Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?

De naam die je kiest voor je bedrijf is bij voorkeur een naam die goed past bij jou, je bedrijf en je activiteiten. Je gaat de naam als het goed is lang gebruiken, een naamsverandering is verwarrend en zonde van je opgebouwde naamsbekendheid. Je naam komt op je facturen, belastingformulieren en je visitekaartje. Verschillende mensen en organisaties krijgen te maken met jouw activiteiten onder deze naam. Daarom is het van belang om voldoende aandacht te besteden aan het kiezen van een passende bedrijfsnaam. Om te beginnen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat is de kernactiviteit van mijn bedrijf?
  • Waarin onderscheid ik me van andere freelancers?

Bij de antwoorden op deze vragen, probeer je een pakkende bedrijfsnaam te bedenken. Met de naam wil je duidelijkheid scheppen over wat je doet, maar ook origineel overkomen. Daarom doe je een beroep op je creativiteit.

Een goede bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en te spellen. 'Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe' scoort hoog op originaliteit, maar slechts weinig klanten zullen relaties in hun netwerk spontaan naar de website van dit bedrijf kunnen verwijzen.

Personal branding

Wat ook veel freelancers doen, is hun eigen naam verwerken in hun bedrijfsnaam. De diensten die je aanbiedt zijn immers verbonden met je persoon en op deze manier doe je aan personal branding. Je naam moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn. Een moeilijk uit te spreken naam is niet aan te raden om te gebruiken als bedrijfsnaam.

Wil je een website? Registreer dan snel je domeinnaam
Zodra je je bedrijfsnaam registreert bij de Kamer van Koophandel zien anderen dat je plannen hebt met die naam. En er zijn kapers op de kust! Er zijn onverlaten die kort na je inschrijving het .nl-domein met jouw naam registreren, waarna je het alleen voor veel geld kunt terugkopen. Registreer dus direct na inschrijving in het handelsregister je domeinnaam. Alternatief: registreer de domeinnaam als privépersoon, nog voordat je je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Je kunt het later altijd nog op naam van je bedrijf zetten.

Aanbevolen websites

Auteur: Irene Koot

https://www.lancelots.nl/starten/bedrijfsnaam Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren