Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 september 2013, 22:32
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard loondienst en zelfstandige

Goedendag,

Ik ben sins kort weer begonnen met een eigen bedrijf, alleen dit naast mijn dienstverband.
Recht op zelfstandigenaftrek en dergelijke, omdat ik 5 jaargeleden ook al een bedrijf had.
Nu vraag ik mij af of ik de winst kan doorschuiven naar mijn fiscale partner.
Zij werkt niet ivm onze jongste kind.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 september 2013, 11:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, doorschuiven van winst is niet mogelijk, net als dat je ook niet een deel van je loon aan haar kan doorschuiven (dan zou je dat nu natuurlijk ook gewoon doen)

JE inkomsten zijn altijd persoonlijk, alleen voor bepaalde aftrekposten kun je de aftrek schuiven tussen partners.

In dat licht.. zorg dat je genoeg inkomen vergaard om in 52% schijf te komen dan krijg je meer belasting terug op al je aftrekposten, das nog gunstiger als het bij je partner stallen.. (wat dus niet kan)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 september 2013, 15:19
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ok, maar als ik dan in dat hoger tarief kom dit jaar, dan krijg ik toch een aanslag waar ik u tegen zeg vanwege mijn dienstverband?
Of gaat dit hoger tarief pas in vanaf de datum dat ik ook zefstandige ben geworden?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 september 2013, 17:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je belastingaanslag word bepaald op basis van je verzamelinkomen, daar zitten dus alle elementen in, loondienst inkomen en winst uit onderneming en eventueel andere inkomstenbronnen.

Maar je betaald alleen de hoogste belastingtarieven. Het 52% tarief begint bij een verzamelinkomen vanaf grofweg 56.000 euro, maar van dit verzamelinkomen zijn dan toch altijd al de nodige aftrekposten afgegeaan. Dus je brutoloon en winst uit ondernemeing zal eerder ergens tussen de 70.000 en 80.000 euro zijn geweest voordat je het hoogste tarief terecht komt.

En ja zodra je gaat ondernemen worden je belasting aanslagen altijd aanzienlijk hoger als wat je gewend was, want op winst uit onderneming vind geen voorheffing plaats zoals bij loondienst inkomen (via de loonbelasting) wel zo is. Dat is iiets waar je zeker aan moet wennen én ook rekening mee moet houden. Op deze site vind je bijvoorbeeld tips voor een goed financieel beleid die je helpen inschatten hoeveel je moet gaan betalen.

Wat je ook kan doen is het programma voorlopige aanslag 2013 downloaden en daar simpel weg een paar scenario's uit te proberen. dus met resultaat uit overige werkzaamheden, een scenario met winst uit onderneming en dan 1 zonder zelfstandigenaftrek en 1 met. Zo kun je zelf een heel aardig beeld opbouwen van hoeveel je moet gaan betalen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoe aangifte doen van winst uit onderneming én salaris in loondienst? framejunky Belasting 1 6 april 2013 09:40
Inkomstenbelasting Loondienst & Zelfstandige bij zelfde opdrachtgever? obl Belasting 0 4 december 2012 12:07
loondienst en beperkte inhuur als zelfstandige bij 1 opdrachgever Gent Belasting 3 26 januari 2012 23:35
Zelfstandige blijven in Nederland, terwijl ik in loondienst ga in Zweden? Forthewhin Al die andere praktische dingen 0 21 februari 2011 16:59
Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak. ICTsupport Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 4 december 2008 10:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon