Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2007, 10:44
Jenny Jenny is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 9
Standaard Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Wie kan ons helpen?
Is het mogelijk om één bedrijfsnaam te gebruiken voor een aantal freelancers? Dat wil zeggen, de naam die je naar buiten toe hanteert, de handelsnaam.

We willen namelijk graag zelfstandig belastingaangifte kunnen doen en zelf kunnen factureren. Dat heeft te maken met allerlei persoonlijke zaken. Toch zien we meerwaarde om ons naar buiten toe gezamenlijk te presenteren.
Nu vormen we nog een vof.

Ik snap dat iedereen dan een eigen kvk-nummer zal hebben en dit ook moet vermelden. Misschien is het daarom mogelijk om aan het eind van de bedrijfsnaam nog een kleine aanvulling ter onderscheid op te nemen. Mag dit zomaar? Moeten we ergens rekening mee houden?

Kortom: heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand ons adviseren?
Jenny
__________________
Y-Catcher!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2007, 14:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Als je dat formeel netjes wilt regelen dan heb je het volgens mij over een franchiseovereenkomst. Eén (rechts)persoon heeft de handelsnaam etc. in 'bezit' en geeft die aan de anderen in licentie. Ingewikkelde materie, volgens mij.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2007, 17:31
Jenny Jenny is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Hmmm, tja ik was al bang dat het niet zo makkelijk zou zijn als het klinkt....

Een alternatief is misschien dat we allemaal als zelfstandigen in de vof gaan zitten? Dus dat we dan ook eventueel zelfstandig kunnen factureren. En een gezamenlijk potje maken voor de vof (ivm gemeenschappelijke kosten). Maar dan zit je weer met de bedrijfsnaam. En een dubbele administratie. Lastig allemaal. Suggesties zijn nog van harte welkom!
__________________
Y-Catcher!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 februari 2007, 22:51
erikjan erikjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Hoi Jenny,

Misschien is een maatschap een oplossing. Dit tenminste alleen als jullie een vrij beroep uitoefenen.
Een maatschap hoeft ook niet te worden ingeschreven in de KvK (zie link naar de KvK http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=47139 )

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 februari 2007, 09:27
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Ik heb zoiets ok eens aan de KvK voorgelegd. Die komt inderdaad ook op franchising of een VOF.

Kern van het antwoord: De klant herkent niet meerdere eenmanszaken, maar één bedrijf met meerdere vestigingen. Daarmee kan hij ook de andere eenmanszaken aansprakelijk stellen, voor geleden schade. Terwijl die anderen daar niet bij betrokken waren.

Dat wordt een juridisch gevecht, wat je als eenmanszaak niet aan moet denken.

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 februari 2007, 09:37
Jenny Jenny is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Ik begrijp al dat het te ingewikkeld gaat worden. Ik voel ook weinig voor complexe, juridische zaken.
Ik vind het wel jammer dat we hierdoor allemaal weer bij "0" moeten beginnen. Dus naast de inschrijvingen bij de kvk ook een nieuwe bedrijfsnaam vinden, allemaal een eigen website, huisstijl.....
Ik vrees dat het niet anders kan.
__________________
Y-Catcher!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 februari 2007, 23:29
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Volgens mij is werken in een vof onder 1 naam geen enkel probleem? dus vanwaar jouw vraag?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 februari 2007, 08:17
Jenny Jenny is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Volgens mij is werken in een vof onder 1 naam geen enkel probleem? dus vanwaar jouw vraag?
Alfred, het gaat er om, dat we aan het overwegen zijn om de vof te ontbinden en allemaal als freelancers verder te gaan.
__________________
Y-Catcher!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 februari 2007, 20:02
thor2002
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Ik heb in een grijs verleden een soortgelijk probleem getracht op te losse. In mijn geval wilde twee freelancers mij (toen nog niet als ZZP-er actief) als het ware semi-inlenen. Wij kwamen uiteindelijk uit op de coöperatie vorm.
Deze vorm wordt vaak vergeten maar heeft zekere voordelen.
Een coöperatie kan bestaan uit verschillende leden van diverse 'pluimage': BV's kunnen er samen met Z-ers in stappen. De grap is zelfs, dat een coöperatie als eigen bedrijfsvorm vervolgens ook personeel mag inhuren. Zo kon het komen dat een ZZP-er die ik ken zijn eigen vrouw op de salarisstrook had staan, maar ook zichzelf op de loonlijst had gezet. Dit resulteerde erin dat hij via de coöperatie (destijds) recht had op algemene voorzieningen als ziekenfonds etc, maar als zelfstandige ook bepaalde voordelen had.
Er zijn (natuurlijk) ook lastige zaken zoals het opstellen van een statuut waarin e.e.a. goed verdeeld wordt, maar dat geldt ook bij overige zaken. Want hoe wil je anders ervoor zorg dragen dat de opbrengsten goed verdeeld worden (of heel vervelden, de kosten) tussen de verschillende leden?

Overigens ben ik er niet verder mee gegaan, daardat één van de freelancers plots uit het beeld verdween (bleek al twee jaar geen belasting te hebben afgedragen...au!)

Thor2002
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 februari 2007, 23:07
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam?

Ja sorry ik ben weer eens wat laat maar wat thor zegt klopt is correct je zou het via een cooperatie kunnen. Ik heb een klant die het op die manier doet en de gelden die de cooperatie verdient worden aan de leden uitgekeerd en belast via de prive aangifte als winst.

Een cooperatie is overigens net als een BV een rechtspersoon dus je moet wel heel goed uitkijken dat je er (zowel fiscaal als juridisch) goed mee omgaat,

succes dus!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21
Tips om een blog te maken? Life Creations ICT 8 3 januari 2007 12:43
Kvk verandert beleid: freelancers met een vrij beroep kunnen zich inschrijven Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 september 2006 12:17
Marktplaatsen met opdrachten voor freelancers René Marketing en acquisitie 18 21 mei 2006 22:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon