Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2008, 16:11
Theaumoeskiiii Theaumoeskiiii is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 5
Standaard Administratiekosten bij 2e herinnering?

Hoi,

Ik heb op dit moment een klant die niet wil betalen. Ik ben nu de 2e herinnering in mijn administratie aan het verwerken. Echter, heb ik bij de 2e herinnering in de factuurtabel een extra kostenpost berekent, namelijk; Administratiekosten: 7,50. Mijn factuurpapier is niet gratis, evenals de enveloppen, postzegels en de tijd die ik erin steek steeds achter zijn broek aan te zitten.

Nu heb ik deze kostenpost gewoon gezet onder de dienst die hij bij mij heeft afgenomen, er komt dus BTW over de administratiekosten.

Mijn vraag; mag je BTW rekenen over administratiekosten? Sterker nog, mag je uberhaupt na de 2e herinnering wel administratiekosten in rekening brengen? Ik had ooit eens gelezen dat dit maar tot een max. % van het factuurbedrag mag?

Bedankt alvast,
Thomas.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2008, 16:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Administratiekosten bij 2e herinnering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theaumoeskiiii Bekijk bericht
Mijn vraag; mag je BTW rekenen over administratiekosten?
Dat moet.

Citaat:
Sterker nog, mag je uberhaupt na de 2e herinnering wel administratiekosten in rekening brengen?
Alleen als je dat bent overeengekomen, of als het in je algemene voorwaarden staat, of als het wettelijke rente is.

Tweede herinneringen stuur ik alleen naar klanten die te goeder trouw handelen, die normaliter op tijd betalen, maar waar een keer iets mis gaat. Die zou ik geen extra kosten in rekening willen brengen. En de klanten waarbij ik die kosten wel in rekening wil brengen, zou ik geen tweede herinnering sturen. Eén herinnering is meer dan genoeg.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 september 2008, 18:10
Theaumoeskiiii Theaumoeskiiii is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Administratiekosten bij 2e herinnering?

Okay. Het is een klant die bij de eerste factuur al aangaf niet te willen betalen, omdat hij het niet eens is dat er BTW wordt geheven (hij staat namelijk niet ingeschreven bij KvK en doet alles zwart), en hij vind dat mijn dienst niet correct is geleverd. Ik heb meerdere malen een overeenkomst proberen te bereiken, maar hier geen reactie op ontvangen, uiteindelijk dus de factuur gestuurd.

Ik begrijp nu dat er in mijn voorwaarden moet staan dat ik vanaf de 2e herinnering administratiekosten worden toegevoegd? Als dit niet het geval is, heb ik dus geen poot om op te staan?

Ik weet trouwens niet of het van belang is, maar deze opdracht is mondeling besproken.

Bedankt voor je reactie .
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 september 2008, 23:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Administratiekosten bij 2e herinnering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theaumoeskiiii Bekijk bericht
Als dit niet het geval is, heb ik dus geen poot om op te staan?
Waarom focus je zo op administratiekosten toevoegen? Dat is toch niet het doel? Het doel is de factuur incasseren en daarvoor heb je een heleboel poten om op te staan. De volgende stap is een sommatie sturen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 oktober 2008, 16:57
Theaumoeskiiii Theaumoeskiiii is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Administratiekosten bij 2e herinnering?

Dat is inderdaad mijn doel. Ik heb het nog even afgewacht, maar nog niks ontvangen.

Ik wil nu een laatste 3e aanmaning sturen met daarin (omdat hij beweerd ineens niet tevreden te zijn met het product) een aabod mijn product alsnog goed af te leveren, bij geen reactie of akkoord binnen een gesteld termijn, ga ik ervanuit dat mijn klant akkoord gaat met het geleverde en het bedrag alsnog binnen het termijn aan mij overmaakt.

Is dit rechtsgeldig?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 oktober 2008, 08:29
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Administratiekosten bij 2e herinnering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theaumoeskiiii Bekijk bericht
Dat is inderdaad mijn doel. Ik heb het nog even afgewacht, maar nog niks ontvangen.

Ik wil nu een laatste 3e aanmaning sturen met daarin (omdat hij beweerd ineens niet tevreden te zijn met het product) een aabod mijn product alsnog goed af te leveren, bij geen reactie of akkoord binnen een gesteld termijn, ga ik ervanuit dat mijn klant akkoord gaat met het geleverde en het bedrag alsnog binnen het termijn aan mij overmaakt.

Is dit rechtsgeldig?
Ik weet natuurlijk niet hoe lang dit speelt, maar op 6 september geef je ook al aan dat je opdrachtgever niet tevreden is met het resultaat. Wellicht heb je wat dat betreft dan zelf ook een steekje laten vallen. In ieder geval zou ik me inderdaad richten op het incasseren van de factuur. Als jij je niet volledig aan de opdracht hebt gehouden (wat die opdracht ook was), dan zul je nog wat moeten doen, heb jij je wel aan de opdracht gehouden, dan moet je opdrachtgever betalen.

Heb je helemaal niets op schrift voor wat betreft de opdracht en betaling? Begin dan in ieder geval met nu alles op schrift stellen, belangrijke dingen aangetekend versturen, etc. Verder nu korte termijnen aanhouden, de juiste route volgen en de zaak anders gewoon uit handen geven.

Even afhankelijk van je afspraak over de BTW is het ook nog een optie om het bedrag inclusief BTW te doen, dus als je €250,- hebt afgesproken, het ook op €250,- inclusief BTW houden. Jij neemt dan de BTW voor je rekening. De opdrachtgever is kwijt wat hij kwijt dacht te zijn (en het zou hem niet uit moeten maken dat het dan niet zwart is) en jij hebt in ieder geval het grootste deel van je factuur binnen. Ik zou dit echter alleen aanbieden als je echt geen afspraken over de BTW hebt gemaakt. Sowieso vind ik het een beetje vreemd, want als je al dingen zwart wilt doen, dan lijkt het mij handiger om de dingen die je krijgt zwart te doen en niet de dingen die je moet betalen. Maar goed, dat is niet helemaal mijn terrein
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 19:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon