Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 februari 2009, 08:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

We hadden het al eerder over het (on)gemak van factureren per e-mail. Wat je er ook van vindt, elektronisch factureren werd gehinderd door ingewikkelde belastingvoorschriften. Daar lijkt nu verandering in te komen:

Citaat:
DEN HAAG - Het bedrijfsleven wordt per direct van een enorme papierwinkel verlost. De administratieve lastenverlichting levert ondernemers een besparing op van jaarlijks € 600 miljoen.

De Belastingdienst verklaart papier niet langer heilig. Ondernemers mogen ook rekeningen aan elkaar gewoon als email versturen, zonder allerlei regeltjes en voorschriften. De fiscus accepteert bij belastingaangiften voortaan nota's, die als een simpel bericht via het internet zijn verstuurd. Tot nu toe moesten bedrijven kunnen aantonen dat de bonnen aan allerlei echtheidskenmerken voldoen. Voor burgers gold deze plicht al niet.

De Belastingdienst gaat al aanstaande maandag met de nieuwe werkwijze aan de slag.
Bron: Rekening per e-mail, door Dennis Naaktgeboren, op Telegraaf.nl, do 12 februari 2009.

Het ziet er dus naar uit dat we de FAQ over digitaal factureren moeten aanpassen:
Citaat:
Voor elektronisch factureren en het bewaren van je elektronische boekhouding gelden strenge hoogtechnologische eisen [...] Voor een doorsnee freelancer is het lastig aan deze regels te voldoen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2009, 11:29
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Goed nieuws!
Alleen wat zijn dan precies de nieuwe regels voor digitaal factureren?
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 februari 2009, 11:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remy Bekijk bericht
Alleen wat zijn dan precies de nieuwe regels voor digitaal factureren?
Daar ben ik ook benieuwd naar. De website van het ministerie zegt er nog niks over. Ik vraag me af of dit al in beleid is uitgewerkt en goed is afgestemd, want het is een tikje merkwaardig dat een staatssecretaris via een ochtendblad per aanstaande maandag wetsartikelen buiten werking stelt, zonder een wetswijzigingsprocedure te doorlopen en nieuwe regels bekend te maken
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 februari 2009, 13:47
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOS Nieuws
De Belastingdienst staat voortaan toe dat bedrijven elkaar rekeningen sturen via e-mail. Rekeningen van bedrijven moesten tot nu toe aan echtheidsregels voldoen. Daarom mochten bedrijven alleen papieren nota's indienen, maar vanaf maandag is dat niet meer nodig.

Staatssecretaris De Jager loopt hiermee vooruit op een nieuwe wet. De maatregel levert het bedrijfsleven een jaarlijkse besparing op van 600 miljoen euro.
De wet staat al vast, we mogen 'm alleen alvast gaan toepassen
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 februari 2009, 23:13
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Dit is inderdaad erg handig. Ik ga mijn facturen volgende maand per e-mail (pdf) toesturen. Qua wettelijke eisen lijkt het mij dat de factuur gewoon de benodigde gegevens moet bevatten.

zie ook: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...eren/vereisten

Dit scheelt weer postzegels, inkt en papier :-)

Ik denk dat je in je e-mail ook even moet toelichten hoe de bijlage geopend moet worden. Bijvoorbeeld bij een PDF even een vermelding maken dat daarvoor Adobe Reader gebruikt kan worden o.i.d.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 februari 2009, 22:03
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Toch wil ik even stilstaan bij de psychologische waarde van de ouderwetse factuur. Ik ben van mening dat het digitaal factureren tot emotionele schade zal leiden bij freelancers.
Hoe bevredigend is het niet om na een lange dag noeste arbeid dat mooie stukje papier uit de printer te zien rollen? Het vervolgens met bevende vingers netjes in een voorgedrukte enveloppe te schuiven? En de factuur diezelfde avond nog tijdens het laatste rondje met de hond met de borst vooruit en opgeheven hoofd in de TNT bak om de hoek te deponeren......
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 februari 2009, 22:38
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

haha ik zal niet ontkennen dat ik dat gevoel niet heb
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 februari 2009, 03:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Het besluit van de staatssecretaris (zie bijlage) is gisteren op de website van het ministerie van financiën gepubliceerd. De kern m.b.t. het digitaal factureren:

Citaat:
Ik keur, vooruitlopend op een wijziging van de omzetbelastingwetgeving voor elektronisch factureren en met inachtneming van Europese ontwikkelingen op dit terrein, goed dat de vormgeving en implementatie van oplossingen voor elektronisch factureren volledig aan marktpartijen wordt overgelaten. Door deze goedkeuring kan de (wijze van) opmaak en het versturen van de elektronische factuur vorm- en middelvrij plaatsvinden.
Joepie! Eindelijk kunnen we onze facturen sms'en, twitteren, e-mailen in verdwijnende inkt, verstoppen in plaatjes van grazende koeien en/of als radiogolven via de maan kaatsen
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf cpp2009-263M.pdf‎ (96,9 KB, 11x gelezen)
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 februari 2009, 12:53
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door David Cools Bekijk bericht
Toch wil ik even stilstaan bij de psychologische waarde van de ouderwetse factuur. Ik ben van mening dat het digitaal factureren tot emotionele schade zal leiden bij freelancers.
Hoe bevredigend is het niet om na een lange dag noeste arbeid dat mooie stukje papier uit de printer te zien rollen? Het vervolgens met bevende vingers netjes in een voorgedrukte enveloppe te schuiven? En de factuur diezelfde avond nog tijdens het laatste rondje met de hond met de borst vooruit en opgeheven hoofd in de TNT bak om de hoek te deponeren......
Ik denk dat je het gevoel van opslaan als PDF en koppelen als bijlage aan je e-mail ook niet moet onderschatten!
Zeker als je daarbij ook nog de fase van postzegels zoeken en door weer en wind naar de brievenbus lopen etc., over kan slaan!
* verzenden - klik - yes! *
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 februari 2009, 12:54
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het besluit van de staatssecretaris (zie bijlage) is gisteren op de website van het ministerie van financiën gepubliceerd. De kern m.b.t. het digitaal factureren:



Joepie! Eindelijk kunnen we onze facturen sms'en, twitteren, e-mailen in verdwijnende inkt, verstoppen in plaatjes van grazende koeien en/of als radiogolven via de maan kaatsen
Ik begrijp wel dat de ontvanger nog steeds akkoord moet gaan met jouw unieke manier van overdragen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 22:38
Waarschuwing: spookfactuur van KvK-lookalike forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 13 23 januari 2009 16:42
Factuur wordt niet betaald op privérekening? Alias Administratie 9 1 april 2008 23:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon