Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2008, 11:57
Webdesigner Webdesigner is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 2
Question Amerikaanse klant: belasting?

Hallo, ik heb een full-time baan en heb als hobby gratis een aantal websites gemaakt voor mensen uit de Hollywood filmindustrie die ik bewonder. Nu begint het een beetje uit de hand te lopen en krijg ik steeds meer verzoeken binnen van andere mensen of ik een site voor ze wil bouwen en hoeveel dat kost. Ik heb nu 1 persoon waarvoor het me interessant lijkt om te doen (in m'n vrije tijd). Maar hij wil uiteraard eerst een prijs weten.

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar en hoop dat iemand duidelijkheid kan verschaffen. Ik moet natuurlijk eerst weten hoeveel belasting ik moet afdragen voordat ik hem een prijs ga aanbieden. Stel dus dat ik volgend jaar 1 freelance klus doe en ik wil 2000 euro netto over houden.

Ik heb al begrepen dat ik dan voor de belasting geen ondernemer ben waardoor ik geen inkomstenbelasting hoef te betalen?

Voor de omzetbelasting zit ik onder de grens van €1.345 dus ik hoef dan ook geen BTW te betalen?


Nu moet ik waarschijnlijk het ontvangen bedrag van mijn Amerikaanse opdrachtgever alleen opgeven aan de belasting als "inkomen uit overige werkzaamheden"? Betekent dit dan dat ik net zoals bij mijn inkomen 42% belasting moet afstaan van dat bedrag?

En verder, hoe zit het nu precies als mijn opdrachtgever uit Amerika komt? Veranderen er dan nog bepaalde belastingtechnische zaken en zijn er specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor de moeite.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2008, 22:03
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Amerikaanse klant: belasting?

het verhaal dat je geen inkomstenbelasting betaald is onzin, ik mag hopen dat dit niet van de belastingdienst zelf afkomt . Zoals je aangeeft is het overig inkomen en betaal je gewoon afhankelijk van je totale situatie belasting .. kan best 42% zijn .

Wat je ook doet het hoort in je aangifte als belast inkomen, verder wat de btw betreft dat is wel belangrijk. Je valt < KOR regeling maar je kunt ook kosten opvoeren en dan is een BTW nummer in zo'n geval misschien wel handig als je de administratie niet erg vindt ivm terugvragen btw . Als ik het zo beluister blijft het niet bij 1 klus dus goed afwegen

Let er wel op dat je ze vooruit laat betalen (voor een groot deel) omdat het nogal een afstand is. Er verandert verder niet zoveel in de belstingen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 december 2008, 09:54
Webdesigner Webdesigner is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Amerikaanse klant: belasting?

Alfred: bedankt voor je uitleg. Ik was er al bang voor, 42%! Absurd, wat een stelerij. Dan moet ik hem dus bijna 2 keer zo veel gaan vragen. Ik denk trouwens dat het voorlopig wel blijft bij 1 klus omdat mijn leven momenteel druk genoeg is.

Ik was trouwens blijkbaar in de war met loonbelasting en inkomstenbelasting. Ik betaal nu al loonbelasting van mijn vaste loon en als ik zelf bij ga klussen dan moet ik praten over inkomstenbelasting met een zelfde percentage (42%) als mijn loonbelasting (als ik het goed begrijp).

Is het nu zo dat, alhoewel ik geen ondernemer ben, dat ik dan wel bepaalde kosten voor mijn werkzaamheden kan aftrekken van de belasting zoals de aanschaf van een nieuwe computer, software of boeken? En hoeveel % kan ik dan terugkrijgen?

En kan het opvragen van een BTW nummer echt zo voordelig worden? En ik begrijp niet goed wat je bedoelt met opschroeven van de kosten want de BTW hangt toch alleen af van de omzet die ik maak? (in mijn geval het geld dat de oprachtgever mij betaalt).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 december 2008, 12:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Amerikaanse klant: belasting?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webdesigner Bekijk bericht
Ik was er al bang voor, 42%! Absurd, wat een stelerij.
Dat is de normale belasting die alle werkende mensen in de beschaafde wereld betalen. Als freelancer zie je het alleen wat explicieter, doordat je bruto betaald krijgt en zelf belasting afdraagt.

Citaat:
Is het nu zo dat, alhoewel ik geen ondernemer ben, dat ik dan wel bepaalde kosten voor mijn werkzaamheden kan aftrekken van de belasting zoals de aanschaf van een nieuwe computer, software of boeken?
Ja, zie de lijst bedrijfskosten.

Citaat:
En hoeveel % kan ik dan terugkrijgen?
Je betaalt belasting over de winst. Winst = omzet - kosten. De kosten die je maakt drukken de winst en daarmee de te betalen belasting.

Citaat:
En kan het opvragen van een BTW nummer echt zo voordelig worden?
Volwaardig ondernemer - en dus btw-plichtig - zijn heeft als voordeel dat je de betaalde btw op inkopen terugkrijgt.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 16:46
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 00:07
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon