Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 december 2008, 14:20
drakenkus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard En dan (starten en stoppen)

Hallo allemaal,

Ik ben al een uurtje of 5 aan het rondsnorren op dit forum en heb nu al een hoop geleerd (hoewel als ik de wijze woorden lees her en der ben ik echt een groentje verder).
Net als velen heb ik een hobby die uit de hand aan het lopen is en heb nu al een paar opdrachtgevers die graag wat (kleine) klusjes aan mij willen uitbesteden maar willen hiervoor een btw factuur krijgen (logisch).
Nu denk ik dat ik best tijd heb naast mijn full-time baan om een freelance bedrijfje op te zetten om in die behoefte te voorzien.
Hoe te verzekeren is mij ook duidelijk geworden dankzij dit forum (ik draag het risico maar, zolang mijn fulltime baan deel maar verzekerd is via mijn werkgever die overigens geen moeite heeft met mijn voornemens ).
Qua uren ga ik de zelfstandige aftrek ook niet halen.
Wat is dan mijn vraag?
Simpel mocht het allemaal niet helemaal zoals gepland gaan kan ik dat de boel zo weer afmelden/sluiten bij de KvK en BD? Of zit ik dan ook nog met kosten en papieren rompslomp?
Natuurlijk is het een slecht begin om bij een einde te beginnen maar nogmaals ik heb een leuke baan en nog leukere hobby maar ik probeer zoveel als mogelijk te anticiperen op e.v.t. valkuilen. Ik bedoel het mag best meer werk zijn als eenmanszaak maar het moet wel werkbaar blijven.
Ongetwijfeld zal ik nog wel meer vragen stellen maar deze is voor mij voorlopig het onduidelijkst (of ik zoek verkeerd kan ook)

Alvast bedankt,

Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 december 2008, 13:35
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Hallo Jeroen,

Stoppen met een onderneming die je als zzpp-er voert, is relatief makkelijk. Het uitschrijven bij de KvK en de Belastingdienst kan je eenvoudig doen. Bij de KvK aan het loket en bij de Belastingdienst d.m.v. een brief.
Wel even oppassen als je nog fiscale reserves hebt of zo. Of activa (bv computer) die je dan in privé neemt. Voor dat laatste moet je dan een bepaald bedrag aan btw in je aangifte opnemen.

Kijk ook een op: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...0/ob10-01.html

groet
Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 december 2008, 20:40
drakenkus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Hallo Frans,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb ook met veel interesse de beide links doorgenomen, ik denk dat ik dat ook wel zal overleven.

Eerst maar naar de KvK

Groetjes,

Jeroen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 januari 2009, 13:35
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Hallo Jeroen,

Volgens mij blijf je nog tien jaar ondernemer voor de belastingdienst, ook al heb je geen bedrijf meer. Hou hier wel rekening mee.

Wat de consequenties hiervan zijn, dat kunnen ze je bij de belastingdienst (tel: 0800-0543 en kies de optie ondernemers) vast wel vertellen.

Groeten van Hetty en een goed 2009 gewenst.

P.S. Zie ook http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P122_14227
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 januari 2009, 13:41
drakenkus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Hartelijk dank voor deze informatie, het help mij zeker opweg om het allemaal goed voor te bereiden.
In ieder geval aan allen een goed en ondernemend 2009 toegewenst

Jeroen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 januari 2009, 22:04
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

die 10 jaar ziet op hele andere zaken, als je jezelf afmeld bij de inspectie ben je op zich klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 januari 2009, 17:30
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Nee, de BD kan ook nadat je je bedrijf formeel hebt beëindigd en dit hebt laten weten aan de BD na die datum nog steeds je administratie opeisen, aangiften bijstellen, aanslagen opleggen en eerdere claims zelfs verrekenen met lopende aanslagen of VT's.
Je moet sowieso je administratie bewaren, al is het maar om de BD te kunnen corrigeren als er ten onrechte aanslagen of naheffingen volgen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 januari 2009, 17:56
drakenkus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

Nogmaals dank voor het delen van deze informatie.
Ik heb maar een afspraak gemaakt met een BD adviseur.
Wellicht dat dat me ook nog wat opweg helpt.

Jeroen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 januari 2009, 16:52
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: En dan (starten en stoppen)

hey eric je hebt natuurlijk gelijk misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben. Je hebt een bewaarplicht van 7 jaar voor de hele administratie na jaareinde dus in principe zou je nu de stukken van 2001 mogen weggooien. De 10 jaars termijn was vroeger wat nu 7 jaar is. Waar ik meer op doelde is 'datgene direct na beeindiging van de onderneming' daar ben je dan direct klaar mee.

groeten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten, wanneer naar KvK? kozw Al die andere praktische dingen 12 3 februari 2009 22:45
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 22:07
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 15:43
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 18:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon