Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 augustus 2009, 09:57
Hempie Hempie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2009
Berichten: 1
Standaard Twee samenwerkende eenmanszaken onder één naam?

Beste forumlezers,

Ik heb een vraagje. Naast mijn werk wil ik begin volgend jaar graag een eigen bedrijfje opstarten in vormgeving en drukwerk. Dit wil ik doen samen met een kennis. Wel willen we allebei onze eigen verantwoordelijkheden houden. Opdrachten die binnenkomen (bijvoorbeeld via de website) willen we onder onze eigen eenmanszaak af kunnen handelen.

Nu zit ik met de naamgeving die we onze aparte eenmanszaken moeten geven. Stel dat ik als bedrijfsnaam SUPPR in mijn hoofd heb en dat wij onder deze naam naar buiten willen treden (bijvoorbeeld suppr.nl). Hoe moeten we ons dan registreren bij de Kamer van Koophandel? Is het bijvoorbeeld mogelijk dat zij zich inschrijft onder Suppr.nu en ik onder Suppr.nl? Of wordt dergelijke naamgeving niet geaccepteerd?
Heeft iemand een tip hoe je als twee aparte eenmanszaken eenduidig naar buiten kunt treden?

Ik hoop op reactie!

Groeten van Herman

P.S. Fijn weekend allemaal!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 augustus 2009, 11:27
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Interessante kwestie: Naamgeving Kamer van Koophandel

Hej Herman,
ik heb hier helemaal geen verstand van, maar wil toch een voorstel doen. Of je er wat aan hebt, is dus maar de vraag.

Kun je niet allebei een (aparte) naam kiezen die samengesteld ook een naam oplevert? Een dom voorbeeld: jouw bedrijf heet 'druk' en dat van je partner heet 'werk'. Dan kun je samen naar buiten treden als druk-werk.

Ik zei al, een dom voorbeeld, maar ik kon zo gauw niet iets anders verzinnen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 augustus 2009, 12:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Interessante kwestie: Naamgeving Kamer van Koophandel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hempie Bekijk bericht
Heeft iemand een tip hoe je als twee aparte eenmanszaken eenduidig naar buiten kunt treden?
Door voor de gezamenlijke activiteiten een VOF (of eventueel een BV) op te richten. Je kunt heel goed een eenmanszaak hebben voor je eigen activiteiten, en een VOF voor de gezamenlijke activiteiten.

Twee eenmanszaken blijven formeel twee gescheiden dingen, die elk hun eigen KvK-nummer moeten vermelden op handelscorrespondentie, elk hun eigen overeenkomsten hebben met klanten, individueel aansprakelijk zijn enz. Met twee eenmanszaken onder één naam optreden is verwarrend en dubieus. Bij juridische conflicten kan iemand stellen dat ze een informele vereniging vormen en individueel aansprakelijk zijn voor de gezamenlijke activiteiten, net als bij een VOF.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 augustus 2009, 23:39
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Twee samenwerkende eenmanszaken onder één naam?

Ben je ook van plan apart van elkaar opdrachten te doen?
Ik werk soms samen met een andere freelancer. Ik doe dan gewoon alles onder mijn naam (of als hij de klant heeft binnen gehaald zijn naam) en dan stuurt die "collega" mij gewoon een factuur en ik geef 1 totale factuur aan de klant onder mijn naam. De klant mag wel weten dat ik heb samen gewerkt met iemand anders, maar alle communicatie naar de klant toe is onder 1 naam. Ook op reclame zet ik bij takenpakket ook de taken van die "collega" omdat ik weet dat ik diegene kan inschakelen, terwijl ik op de reclame alleen m'n eigen naam zet. Gevolg is wel dat alle risico's ook voor degene zijn wie z'n naam er onder zet. Als m'n collega z'n werk niet doet moet ik zorgen dat het goed komt. Of als m'n collega z'n werk wel doet maar de klant haakt af moet ik die collega wel betalen ook al betaald de klant mij niet. Het is dan dus niet 50/50 (al zou je dat wel onofficieel met elkaar kunnen afspreken).

Allebei suppr heten mag niet door concurentie. De naam .nl of .nu lijkt teveel op elkaar en dan ook nog eens in dezelfde branche. Dat jullie het zelf hebben afgesproken en goedkeuren maakt niet uit.

Als je wel van plan bent alles samen te doen is bovenstaande post een beter idee.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 augustus 2009, 09:35
jkuil's schermafbeelding
jkuil jkuil is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Interessante kwestie: Naamgeving Kamer van Koophandel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Door voor de gezamenlijke activiteiten een VOF (of eventueel een BV) op te richten. Je kunt heel goed een eenmanszaak hebben voor je eigen activiteiten, en een VOF voor de gezamenlijke activiteiten.
Dit is exact de manier waarop wij het gedaan hebben. Ik heb een eigen adviesbureau in kwaliteitsmanagement (Quality Business Support), net als mijn partner (Quality Solutions). Wij werken samen in het geven van trainingen. Dit is ondergebracht in de VOF QualiSense. Werkt prima.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 13:37
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon