Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 januari 2008, 15:16
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Ik ging op 18 jan naar de kvk om me in te schrijven. Wat blijkt ik kan me pas 8 dagen voordat
ik mijn onderneming start inschrijven, en ik start op 1 april. Op mijn vraag 'wat als ik
de startdatum naar 21 januari zet?', kreeg ik het antwoord dat dat niet kan want ze
schrijven alleen een echte onderneming in en ook mijn huidige werkgever is misschien niet
blij dat ik me als ondernemer inschrijf. Ergo: mijn gegevens zijn wel opgenomen maar die
worden pas 8 dagen voor 1 april actief en dan ontvang ik het kvk nummer.
Als ik het VAR formulier bekijk dan wordt er de vraag gesteld 'staat u ingeschreven bij de
kvk?', dit moet ik dan met 'nee' beantwoorden en dat zal wel weer het effect hebben dat
mijn VAR niet wordt afgegeven.

VAR heb ik nodig voor mijn huidige werkgever waarvan ik opdrachten meekrijg, en ik wil VAR-WUO want ik ga voor 100%, voldoe aan urencriterium en overige criteria. Maar startdatum is 1 april en VAR-aanvraag duurt enkele weken.
KvK-inschrijving wordt gevraagd op de VAR-aanvraag en die kan ik dus niet met JA aankruisen.

kip en ei verhaal...

Wat moet ik nu?

Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 januari 2008, 17:37
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Als je nu al opdrachten mee krijgt dan ben je nu dus al bezig met je bedrijf en kan je je per direct inschrijven bij de KVK?

Dat je VAR weken duurt klopt trouwens niet....deze heb je tegenwoordig met een paar dagen in huis.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 januari 2008, 11:46
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank9 Bekijk bericht
Ik ging op 18 jan naar de kvk om me in te schrijven. Wat blijkt ik kan me pas 8 dagen voordat
ik mijn onderneming start inschrijven, en ik start op 1 april. Op mijn vraag 'wat als ik
de startdatum naar 21 januari zet?', kreeg ik het antwoord dat dat niet kan want ze
schrijven alleen een echte onderneming in en ook mijn huidige werkgever is misschien niet
blij dat ik me als ondernemer inschrijf. Ergo: mijn gegevens zijn wel opgenomen maar die
worden pas 8 dagen voor 1 april actief en dan ontvang ik het kvk nummer.
Als ik het VAR formulier bekijk dan wordt er de vraag gesteld 'staat u ingeschreven bij de
kvk?', dit moet ik dan met 'nee' beantwoorden en dat zal wel weer het effect hebben dat
mijn VAR niet wordt afgegeven.

VAR heb ik nodig voor mijn huidige werkgever waarvan ik opdrachten meekrijg, en ik wil VAR-WUO want ik ga voor 100%, voldoe aan urencriterium en overige criteria. Maar startdatum is 1 april en VAR-aanvraag duurt enkele weken.
KvK-inschrijving wordt gevraagd op de VAR-aanvraag en die kan ik dus niet met JA aankruisen.

kip en ei verhaal...

Wat moet ik nu?

Wat kan het jouw huidige werkgever schelen als jij je inschrijft als ondernemer? Je kunt voor jezelf 1 april als startdatum aangeven, maar zorgt ervoor dat je nu je (administratieve) zaakjes vast regelt. KVK betaal je per kalenderjaar, dus dan is het alleen maar prettig om dat op tijd te doen; dan krijg je namelijk ook vast de uitnodigen etc. voor bijeenkomsten die je met je start op 1 april kunnen helpen. Daarnaast is het volgens mij niet aan de KVK om een onderneming wel of niet in te schrijven. Ik hoefde in ieder geval niet mijn hele planning aan te geven. Ik heb me ingeschreven terwijl ik een 36-urige werkweek in loondienst had en geen haan die daar naar kraaide.

Daarnaast vraag ik me af of je hebt nagevraagd hoe het zit met de KVK en de VAR-verklaring, want er zijn een aantal beroepen (met ingang van 2008 zijn hier overigens wel wijzigingen in) waarvoor een KVK inschrijving niet verplicht is. Het is dus niet automatisch zo dat je geen VAR krijgt als je niet ingeschreven bent.

Zoals al gezegd kost ook de VAR aanvraag geen enkele weken meer.

Je moet je niet zo snel met een kluitje in het riet laten sturen, of zelf met een kluitje in het riet gaan zitten, want dan wordt het straks nog aardig krap rond 1 april!

Succes ermee!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 januari 2008, 11:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ik heb me ingeschreven terwijl ik een 36-urige werkweek in loondienst had en geen haan die daar naar kraaide.
Ik ook. Drie maanden voordat mijn dienstverband eindigde heb ik me bij de KvK ingeschreven. Tenslotte begin je dan met voorbereiden en inkopen (domein, website, briefpapier) etc. en ook daarvoor is een KvK-inschrijving nodig.

Je moet gewoon stellig en duidelijk zeggen dat je per de door jou gekozen datum een onderneming start. Het is helemaal niet aan de KvK om te bepalen wanneer je mag beginnen. Maar als je aan de balie gaat staan schutteren en vraagt of je misschien een paar maanden voor de start mag inschrijven dan zeggen ze "nee", want in de wet staat (neem ik aan) een week voor de start.

Zeg dus bijvoorbeeld "ik start per 1 februari" in plaats van "ik start per 1 april, mag ik me vast per 1 februari inschrijven?"
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 januari 2008, 12:01
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Kleine aanvulling: je onderneming start niet als je daadwerkelijk volledig vrij bent om klussen aan te pakken, maar al veel eerder. Je kunt op 1 april (of 8 dagen daarvoor) niet pas beginnen met het regelen van drukwerk, bankrekeningnummers etc. Hoewel je er nu nog niet 100% voor beschikbaar bent, ben je eigenlijk NU al begonnen met je onderneming door dingen te gaan regelen als je inschrijving enzo. Dat soort uren kun je bijvoorbeeld ook weer mee laten tellen voor je urencriterium.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 januari 2008, 12:17
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Kleine aanvulling: je onderneming start niet als je daadwerkelijk volledig vrij bent om klussen aan te pakken, maar al veel eerder. Je kunt op 1 april (of 8 dagen daarvoor) niet pas beginnen met het regelen van drukwerk, bankrekeningnummers etc. Hoewel je er nu nog niet 100% voor beschikbaar bent, ben je eigenlijk NU al begonnen met je onderneming door dingen te gaan regelen als je inschrijving enzo. Dat soort uren kun je bijvoorbeeld ook weer mee laten tellen voor je urencriterium.

Bedankt voor je advies,
Vraag me wel af waarom die medewerkster van de kvk niet anticipeerde op de informatie die ik gaf. Ook zij had kunnen vaststellen dat ik niet tot '1 april-8' dagen kan wachten op het kvk nummer. Ik had wel een vooringevuld kvk-inschrijfformulier bij me en daarop stond de startdatum van 1 april... Ik ga er maar vanuit dat het een vrijdagmiddagstagiaire was en niet beter wist. Ik heb me btw niet zonder wederwoord laten wegsturen, ik heb haar er meerdere malen op gewezen dat ik dit wel erg onlogisch vond en of ze het wel juist heeft, maar moest op zeker moment toch aannemen dat zij de deskundige is...
Ik sta maandag weer bij de kvk balie met het verzoek om me per direct in te schrijven, wat dus blijkbaar gewoon moet kunnen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 januari 2008, 20:59
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR KvK 'kip..ei-verhaal'?

Ik heb vandaag opnieuw contact gehad met de kvk en de inschrijving is een feit, nog een weekje en ik heb het kvk-nummer binnen.

Bedankt voor alle adviezen, een site die ik nog vaak zal bezoeken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 20:50
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 10:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 15:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon