Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2008, 17:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Merkwaardig bericht in de Volkskrant van vanochtend: een freelancer in Middelburg kreeg van de gemeente te horen dat ze een ontheffing van het bestemmingsplan moest aanvragen om haar bedrijf in een woonwijk te mogen vestigen Het bedrijf bestaat uit een paar extra ordners en een bureautje in een werkkamer die er al was.

Een telefoontje met een gemeenteambtenaar loste het probleem niet op. Na het sturen van een brief kreeg ze een dik pak papier over de hele procedure , de aanvraag werd gepubliceerd in de lokale krant en lag ter inzage op het gemeentehuis. De kosten bedroegen €130.

Ik vrees dat alle thuiswerkende freelancers formeel gezien dit probleem zouden kunnen hebben, als de gemeente het op zijn heupen krijgt. Nou, dit mag van mij in de overheidsergernissen-top 10.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2008, 20:56
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Vreemd verhaal. Ik heb het bericht niet gelezen, maar gaat het hier om een aparte werkruimte die ook door de fiscus als zodanig erkend wordt? Of gewoon een bureau waar deze freelancer zo af en toe ook eens wat werk verricht?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2008, 21:06
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Ik heb indertijd dezelfde procedure moeten volgen voor mijn bureau en laptop op de logeerkamer. Was hiervoor "slechts" 53 euro kwijt (waarvoor eigenlijk???). In een pand met een woonbestemming mag je blijkbaar geen bedrijf vestigen zonder ontheffing, dus ook de hele procedure.
Ach aan de andere kant: waar ligt dan wel de grens? Want als ik het mag waarom dan een chinese take-away niet?
We hebben nu eenmaal van die bizarre regeltjes, lach er maar om.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2008, 21:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
gaat het hier om een aparte werkruimte die ook door de fiscus als zodanig erkend wordt? Of gewoon een bureau waar deze freelancer zo af en toe ook eens wat werk verricht?
Volgens het (korte) berichtje ging het om een gewoon bureau en een paar ordners, ergens in huis. Eigenlijk niks dus. Gewone bewoning, met als enige bijzonderheid dat er formeel een bedrijf op het adres gevestigd wordt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 februari 2008, 22:17
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Een bureau en een paar ordners. Hoeveel mensen in loondienst nemen werk mee naar huis, of werken standaard een aantal uur per week thuis? Wat te denken van vertegenwoordigers in loondienst die vanuit huis werken? Lijkt me reuze interessant om een rechter te laten uitleggen wat het verschil is met de werkzaamheden van een freelancer.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 februari 2008, 00:09
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Okee, ik dacht snel vrijstelling aan te vragen - had ik nog niet gedaan, wist ik niet van namelijk.. Maar dat gaat dus niet zomaar:

Citaat:
U moet nog een aantal aanvullende gegevens bij uw aanvraag mee te sturen. Dit zijn:
  • een situatietekening
  • een plattegrond van de woning met de bestaande situatie en een plattegrond met de gewijzigde situatie (met maatvoering)
  • een foto van uw woonhuis en foto's van de directe omgeving
Hier kunt u kiezen hoe u de gegevens wilt versturen. Velden gemerkt met een * zijn verplicht.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 februari 2008, 00:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Blijkbaar grote verschillen per gemeente. Ik hoefde slechts een aanvraag te doen voor een bepaald aantal m2 (gewoon een briefje). Waar in huis ik ging zitten maakte niet uit. Op deze manier wordt het er inderdaad niet leuker op!
Alleen voor de bouw van mijn kantoor moest ik (uiteraard) allerlei situatietekeningen, foto's etc. insturen maar dat was voor de bouwvergunning, niet voor de ontheffing of vrijstelling.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 februari 2008, 00:17
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Blijkbaar grote verschillen per gemeente. Ik hoefde slechts een aanvraag te doen voor een bepaald aantal m2 (gewoon een briefje). Waar in huis ik ging zitten maakte niet uit. Op deze manier wordt het er inderdaad niet leuker op!
Alleen voor de bouw van mijn kantoor moest ik (uiteraard) allerlei situatietekeningen, foto's etc. insturen maar dat was voor de bouwvergunning, niet voor de ontheffing of vrijstelling.
Dat kan ik me nog voorstellen idd, ik vind 't van onze gemeente een beetje overdreven..
Staat ook op de ene pagina dat 't €75 kost en op de andere pagina is 't €100.. En ik snap niet waarom ik foto's van de omgeving moet gaan maken, aangezien ik bij de klanten langs zal gaan..
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 februari 2008, 07:58
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Merkwaardig bericht in de Volkskrant van vanochtend: een freelancer in Middelburg kreeg van de gemeente te horen dat ze een ontheffing van het bestemmingsplan moest aanvragen om haar bedrijf in een woonwijk te mogen vestigen Het bedrijf bestaat uit een paar extra ordners en een bureautje in een werkkamer die er al was.

Een telefoontje met een gemeenteambtenaar loste het probleem niet op. Na het sturen van een brief kreeg ze een dik pak papier over de hele procedure , de aanvraag werd gepubliceerd in de lokale krant en lag ter inzage op het gemeentehuis. De kosten bedroegen €130.

Ik vrees dat alle thuiswerkende freelancers formeel gezien dit probleem zouden kunnen hebben, als de gemeente het op zijn heupen krijgt. Nou, dit mag van mij in de overheidsergernissen-top 10.
Tja, om mijn garage tot kantoor te mogen verbouwen was ook een ontheffing van het bestemmingsplan nodig. Maar dat komt omdat er bouwtechnisch nogal wat werd veranderd...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 februari 2008, 10:25
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Tot nu toe (...) heb ik begrepen dat een dergelijke ontheffing/vergunning alleen nodig was als je "woonruimte aan de gemeente onttrok".

Als je een eigen kamer in gebruik neemt, is dat m.i. niet zo, maar wie ben ik.

Als je een voor woning bestemde ruimte tot kantoor verbouwt, waardoor de gemeente een woning minder heeft, is dat wat anders....

Ik ben bijna geneigd te zeggen : Wat (voorlopig) niet weet, wat niet deert.

Maar wie ben ik ???
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bestemmingsplan


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon