Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2006, 22:07
Karin Karin is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 14
Standaard Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Goedenavond,

Dit is mijn eerste berichtje hier. Volgende week ga ik me inschrijven bij de KvK en daarna wil ik echt van start gaan met mijn bedrijf. Voorlopig ga ik parttime freelancen als tekstschrijver en redacteur, naast mijn betaalde baan.

Ik heb eens gekeken naar beschikbare algemene voorwaarden. Die van de KvK vind ik te omslachtig en te algemeen en eigenlijk vind ik die van Tekstnet wel erg goed. Hoe zijn jullie ervaringen met de AV van Tekstnet.

Uiteraard moet ik me daar dan ook eerst aanmelden als aspirant-lid, maar dat doe ik als ik ingeschreven ben.

Goede suggesties zijn welkom.

Karin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2006, 17:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Ik ken de algemene voorwaarden van Tekstnet als opdrachtgever van tekstschrijvers (o.a. de schrijvers van de artikelen op Lancelots).

Ik vond ze prima, alleen gaan ze nogal eenzijdig uit van het volledig behoud van auteursrecht door de freelancer. Ze zijn geschreven met als uitgangspunt "de freelancer is zijn eigen uitgever" in plaats van "de freelancer is een dienstverlener die in opdracht werkt voor uitgevers". Je zult weleens opdrachtgevers tegenkomen die dat anders willen regelen en dan helpen die voorwaarden je niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2006, 20:43
Karin Karin is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 14
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

René,

Dank je wel voor jou ervaringen. Ik zal dit zeker in gedachten houden. Ik was sowieso al van plan de AV nog even aan een bevriende jurist voor te leggen.

Zijn er nog anderen die hun ervaringen met deze AV willen delen? Tekstschrijvers die merken dat hun AV (van tekstnet) niet zomaar geaccepteerd worden?
Andere opdrachtgevers die de ervaring van René bevestigen?

Alvast bedankt,

Karin
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2006, 23:18
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Als tekstschrijver (afhankelijk van je werkterrein) kan je ook de alg. voorw. hanteren van de NVJ. Ook lid worden helpt, heb je meteen een 'helpdesk' en je support de beroepsgroep. (www.villamedia.nl)
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 oktober 2006, 06:18
Karin Karin is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 14
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Beste Erik,

Ik heb de algemene voorwaarden van de NVJ ook gevonden. Ik heb toen op de site gezocht aan welke voorwaarden je moet voldoen om lid te kunnen worden, maar dat kon ik niet vinden. Misschien weet je daar nog iets meer over.

Mijn werkterrein is met name: HRM, management & organisatie, kennismanagement. Daarnaast heb ik nog veel andere interesses waar ik ook graag eens een stukje over schrijf of een een tekstje over redigeer . Ik heb geen journalistieke achtergrond, ik weet niet of dat een voorwaarde is.

Karin
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 oktober 2006, 08:12
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Ik geef toe, de site oogt een beetje als het bureau van een overspannen stadsredacteur, maar op http://www.villamedia.nl/n/nvj/formu...idformalg.shtm kan je alles lezen en invullen.

Voor de duidelijkheid:
De maandcontributie bedraagt 0,9% van het bruto inkomen,
met een minimum van € 17,50 en een maximum van € 34,00.
Studenten is kunnen lid worden voor € 61,80 per jaar.
Fotografen betalen € 294 per jaar, student fotografen € 111 per jaar.

Als je lid bent van de NVJ (maar dat is weer een ander draadje) lees je De Journalist (en daarmee blijf je op de hoogte van het # vermoorde journalisten), kan je jezelf plaatsen in de freelancers database (erg handig) enz.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 oktober 2006, 16:01
Karin Karin is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 14
Standaard Re: Ervaringen met algemene voorwaarden van Tekstnet?

Dank je wel voor je aanvullingen Erik. Als ik alles zo lees, lijkt me het lidmaatschap en de AV van NVJ ook een goede optie. Heb jij wel eens problemen gehad over deze AV met opdrachtgevers?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Algemene voorwaarden ontwerper fabianv Al die andere praktische dingen 2 14 april 2006 12:21
Lezing van Tekstnet over het offertetraject Isabelle Marketing en acquisitie 0 12 februari 2006 13:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon