Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 september 2008, 12:44
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Gebruik maken van FOR?

Ik zit erover te denken om gebruik te gaan maken van de FOR, de Fiscale Oudedagsreserve. Ik kan echter niet precies vinden wat de addertjes zijn.

Je moet later alsnog belasting betalen -> maar dat zal waarschijnlijk tegen die tijd niet meer zijn dan je nu moet doen, omdat je al achterlijk snel in een hoog tarief zit.

En is 12% een vast tarief, of mag het ook b.v. 6 of 11% zijn?

Maken freelancers hier gebruik van deze regeling en wat zijn je redenen om het wel of niet te doen?

Alvast bedankt
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2008, 00:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Gebruik maken van FOR?

Echte addertjes zijn er niet zolang je er rekening mee houdt dat je op enig moment fiscaal moet afrekenen over de FOR maar dat zal tegen die tijd, zoals je al aangeeft, waarschijnlijk tegen een veel lager tarief zijn dan dat je nu betaalt. Als je de onderneming staakt en niet direct wil afrekenen kun je het bedrag van de FOR in een lijfrente storten waarmee belastingbetaling wordt uitgesteld. Je moet het bedrag dan natuurlijk nog wel beschikbaar hebben en dat is waar het nogal eens fout gaat. Kun je geen lijfrente kopen als je staakt omdat je het bedrag niet meer beschikbaar hebt dan volgt direct een fiscale claim en dat kan flink pijn doen.
Zelf doteer ik wel aan de FOR, met name vanwege het fiscale aspect. Een goed alternatief is banksparen (doe ik daarnaast). 12% is het maximum en ook nog eens gelimiteerd tot maximaal ca 11.600 (heb het exacte bedrag niet bij de hand) per jaar (2008).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 september 2008, 08:08
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gebruik maken van FOR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Echte addertjes zijn er niet zolang je er rekening mee houdt dat je op enig moment fiscaal moet afrekenen over de FOR maar dat zal tegen die tijd, zoals je al aangeeft, waarschijnlijk tegen een veel lager tarief zijn dan dat je nu betaalt. Als je de onderneming staakt en niet direct wil afrekenen kun je het bedrag van de FOR in een lijfrente storten waarmee belastingbetaling wordt uitgesteld. Je moet het bedrag dan natuurlijk nog wel beschikbaar hebben en dat is waar het nogal eens fout gaat. Kun je geen lijfrente kopen als je staakt omdat je het bedrag niet meer beschikbaar hebt dan volgt direct een fiscale claim en dat kan flink pijn doen.
Zelf doteer ik wel aan de FOR, met name vanwege het fiscale aspect. Een goed alternatief is banksparen (doe ik daarnaast). 12% is het maximum en ook nog eens gelimiteerd tot maximaal ca 11.600 (heb het exacte bedrag niet bij de hand) per jaar (2008).
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Als je eenmaal begint met de FOR, ben je dan ook verplicht om daar elk jaar aan 'mee te doen', of kun je dat zo selectief doen als je wilt?

Als je in principe direct ongeveer de helft van het FOR bedrag op een aparte rekening zet, dan zit je zo te horen altijd goed. Dan kun je het betalen als je b.v. over drie jaar stopt met je onderneming, maar ook tegen die tijd dat je met pensioen gaat.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 september 2008, 10:32
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Gebruik maken van FOR?

Mijn advies is (op hoge uitzondering na) altijd doteren aan de FOR. Zoals Marjan al aangeeft moet je tzt afrekenen, maar ga nou niet de helft apart zetten maar pak gewoon jaarlijks de hele voorziening en zie het als het opbouwen van pensioen. Als je dus een lijfrente hebt lopen zou je die kunnen stopzetten om in ruil het hele FOR bedrag te reserveren.

Let er wel op dat je niet gegarandeerd een lager tarief betaald. Allereerst weet je niet wat straks het tarief is als we stoppen maar voor sommigen is het tarief juist hoger omdat de opgebouwde pot enorm kan oplopen. Soms hebben we het over tonnen en dan betaal je deels gewoon 52% met het huidige tarief. Overigens zit er ook een kleine vrijstelling in en kun je kiezen om bij vrijval ineens een lijfrente aan te kopen zodat je niet direct hoeft af te rekenen.

Het doel van de FOR is in mijn ogen dus om 100% van de FOR apart te zetten op een rekening die zoveel mogelijk rendement geeft en als dan de bankspaarrekening het meeste rendement geeft is dat een goeie optie. Zie het maar als een manier om met je eigen verdiende geld te investeren in je pensioen ipv een dure lijfrente bij een maatschappij te kopen met aller verzekeringen die daaraan gekoppeld zijn (bijv overlijdensrisico)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 september 2008, 11:15
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gebruik maken van FOR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Mijn advies is (op hoge uitzondering na) altijd doteren aan de FOR. Zoals Marjan al aangeeft moet je tzt afrekenen, maar ga nou niet de helft apart zetten maar pak gewoon jaarlijks de hele voorziening en zie het als het opbouwen van pensioen. Als je dus een lijfrente hebt lopen zou je die kunnen stopzetten om in ruil het hele FOR bedrag te reserveren.

Let er wel op dat je niet gegarandeerd een lager tarief betaald. Allereerst weet je niet wat straks het tarief is als we stoppen maar voor sommigen is het tarief juist hoger omdat de opgebouwde pot enorm kan oplopen. Soms hebben we het over tonnen en dan betaal je deels gewoon 52% met het huidige tarief. Overigens zit er ook een kleine vrijstelling in en kun je kiezen om bij vrijval ineens een lijfrente aan te kopen zodat je niet direct hoeft af te rekenen.

Het doel van de FOR is in mijn ogen dus om 100% van de FOR apart te zetten op een rekening die zoveel mogelijk rendement geeft en als dan de bankspaarrekening het meeste rendement geeft is dat een goeie optie. Zie het maar als een manier om met je eigen verdiende geld te investeren in je pensioen ipv een dure lijfrente bij een maatschappij te kopen met aller verzekeringen die daaraan gekoppeld zijn (bijv overlijdensrisico)
Bedankt! Ik zal me ook eens verdiepen in de combinatie met banksparen dan, daar weet ik op dit moment eigenlijk wat te weinig vanaf.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 september 2008, 21:38
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Gebruik maken van FOR?

Overigens kun je zelf jaarlijks bepalen hoeveel je doteert aan de FOR, je bent hier dus vrij in binnen het maximum dat is gesteld.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscale oudedagsreserve (for)


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon