Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 februari 2009, 08:07
Harry Harry is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 4
Standaard Hoe aandelen op de balans?

Hallo,

Ik heb een eenmanszaak en heb ontvangen gelden voor een deel belegd in aandelen. Nu heb ik er een aantal vragen over hoe deze te presenteren.

1. Behoren aandelen tot de liquide middelen, omdat ze direct opneembaar zijn of onder een andere categorie?

2. Is de waarde op de balans de actuele waarde of de aankoopwaarde?

3. Indien sprake is van actuele waarde, hoe boek ik en presenteer ik dan de ongerealiseerde waardestijging of -daling?

4. Eventuele verkopen met winst/verlies, hoe ga ik daar mee om? Komen deze in de winst- en verliesrekening onder bedrijfsopbrengsten cq -lasten en dus belast voor de inkomstenbelasting?

Ik ben benieuwd wat jullier er van vinden.

met vriendelijke groet,
Harry
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 februari 2009, 12:57
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Hoe aandelen op de balans?

In feite zijn de beleggingen die je toont in prive in box 3, daartoe boek je een prive opname bij aankoop. Je toont de beleggingen dus in het geheel niet in de liquide middelen van de onderneming tenzij je een zakelijke rekening voor de aandelen hebt geopend. Is de rekening op jouw prive naam dan is dat nmm niet voldoende.

Het simpele feit dat je met winst uit onderneming aandelen koopt op de bank van de onderneming is dus niet voldoende.

Stel eea is wel in orde dan waardeer je tegen actuele beurskoers en boek je de winsten uiteraard direct het resultaat hiervoor zit ergens een aparte post in de verlies- en winstrekening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2009, 23:07
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Hoe aandelen op de balans?

Harry,
de vraag is of de beleggingen als ondernemings- of als privé-vermogen moet worden aangemerkt.
* verplicht ondernemingsvermogen: als de beleggingen uitsluitend voor je bedrijfs- of beroepsuitoefening worden gebruikt (kantoor, vrachtauto, computer);
* verplicht privé-vermogen: als het in geen enkel verband staat met je bedrijf/beroep of als er geen enkel zakelijk belang mee is gediend
* keuzevermogen: deze worden niet uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden gebruikt en hebben evenmin een uitgesproken privé-karakter.

Ik neem aan dat je beleggen niet als beroep uitoefent. Dan zijn je beleggingen verplicht privé-vermogen en komen deze niet op je zakelijke balans voor maar in Box 3, zoals Alfred aangaf.
Als je de beleggingen hebt betaald van je zakelijke bankrekening, boek je die op de grootboekrekening "privé", omdat het een zgn. privé-onttrekking is.

Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jaar afsluiten op de Balans Steiner81 Administratie 1 24 december 2008 15:00
Balans tussen intuïtie en ratio Life Creations Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 19 15 november 2008 22:51
Hoe ben jij gegroeid door te freelancen? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 november 2007 19:15
Bedrijfspromotie...maar hoe op de correcte wijze? Verwijderd account Marketing en acquisitie 2 2 augustus 2007 17:43
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 21:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon