Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 april 2009, 09:44
Norbert Norbert is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 april 2009
Berichten: 6
Standaard Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

Misschien een brutale vraag, maar wat is momenteel het gangbare uurtarief voor een freelancer met een Cisco CCNP certificering?

Ik hoor enerzijds dat 60 euro mogelijk zou moeten zijn, en anderzijds dat je met 45 euro blij moet zijn.

Ik sta zelf nu op de keuze om óf als freelancer te starten, óf verder te gaan in loondienst bij een niewe werkgever. Ik heb nog geen freelance ervaring en vroeg mij nu af hoe de marktsituattie nu is m.b.t. uurtarieven e.d.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 april 2009, 09:51
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

Je uurtarief is volgens mij sterk afhankelijk van je CV. Hoeveel jaar ervaring heb je? Wat voor werkzaamheden heb je in het verleden gedaan (projecten, architectuur, beheer, trouble-shooting)? Wat is je kennisnivo, zowel in de diepte (Cisco gerelateert) als in de breedte (heb je ook kennis van OS, Storage, Security)?

Voor 45-60 Euro verwacht ik een junior beheerder met 3-5 jaar werkervaring.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2009, 13:55
Norbert Norbert is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 april 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

Hoi Nick,

Dank je voor je antwoord.

Heb daarnaast MCSE 2003, en 10 jaar IT ervaring. Laatste 3 jaar dedicated met Cisco ISR router bezig geweest en niet modulaire Catalyst switches. Voornamelijk OSPF, VPN, QoS, NAT en Statefull Firewalling. Ook ASA's. Enige ervaring met VoIP Gatekeepers en VoIP. Verder ook nog steeds met Windows gewerkt.

Het leek mij dat CCNP niveau dat dan wel aardig uitbeeldde. Geen overige certificeringen dan, behalve nog Itil Foundations.

Het leek mij dat de tarieven nu wel onder druk staan en daardoor lager zijn. Ik kan ook nog niet echt inschatten of er vraag is naar CCNP-ers en of daar nu wel freelance werk in te vinden is. Dat maakt de keuze dan weer moeilijk.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 april 2009, 09:44
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

Je moet voor jezelf bepalen hoeveel je waard bent. Ken je mensen in je omgeving die als freelancer in je vakgebied werken? Misschien zit je zelf wel gedetacheerd bij een klant van je werkgever. Je kunt dan eens informeren naar de tarieven die anderen krijgen en jezelf daarmee proberen te vergelijken.

Mijn ervaring is dat er in veel gevallen geen directe aanleiding is om de tarieven te verlagen, maar dat opdrachtgevers dit toch proberen. Het belangrijkste is dan dat je genoeg zelfkennis hebt om de onderhandeling in te gaan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 april 2009, 22:26
Niki Niki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

Tarief wordt door de markt bepaald. Je kunt zelf wel vinden dat je veel meer waard bent, maar momenteel zijn er voldoende alternatieven voor opdrachtgevers als je te hoog inzet.

Certificeringen zeggen niet zoveel. En zeker niet van die productcertificeringen van Oracle, Cisco of Microsoft. Veel belangrijker is je CV waaruit blijkt dat je je kennis ook productief kunt toepassen. Je probleemoplossend vermogen. Meerwaarde hebben voor je opdrachtgever, communicatie, initiatief. Dat zijn interessante zaken voor de opdrachtgever. Certificeringen zijn voor jezelf om structuur in je kennis aan te brengen en te voorkomen dat je alleen dat weet waar je ooit toevallig eens mee te maken hebt gehad.

Als de opdrachtgever je kent weet hij wat je voor hem waard bent, kun je een hoger tarief vragen. Kent hij je niet, dan zal het gewoon een standaard tarief worden. Een opdrachtgever kijkt niet naar certificeringen, kan vaak niet eens goed inschatten wie voor hem de beste kandidaat is. Zeker nu is goedkoop aantrekkelijk voor de opdrachtgever. Misschien niet slim, maar wel de realiteit over het algemeen. En al helemaal niet als er bemiddelaars tussen zitten. Ze beoordelen vaak niet op inhoudelijke kennis maar op waar zij het meeste aan verdienen.

Ik weet niet wat de tarieven in jouw branche zijn. Wel zijn de tarieven in bijvoorbeeld de databasehoek de afgelopen tijd flink lager geworden. Veel mensen zijn daar nu voor 50 euro aan het werk.

Ik zou zeggen, begin gewoon en dan krijg je vanzelf wel inzicht wat je waard bent.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 april 2009, 15:13
martijn martijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2006
Berichten: 29
Stuur een bericht via MSN naar martijn
Standaard Re: Huidig gangbaar uurtarief Cisco CCNP (ICT)?

hoi norbert,

mee eens met de vorige suggesties, ik zit zelf ook in de ict branche (vmware, microsoft en trainer) en momenteel zijn er eigelijk 2 paden;
ict'ers die lastig werk kunnen vinden en zwaar onder het tarief gaan werken dit trekt alles naar beneden.
en ict'ers die dmv ervaring, certificering en netwerk nog steeds goede klussen krijgen voor een goed tarief al is het allemaal wat minder dan een paar jaar gelden.
in het algemeen geldt;
zorg voor een mooie cv met mooie klanten, geen gaten en up to date certificering.
daarnaast zorg voor een netwerk zodat ze je weten te vinden, dit is eigenlijk nog het belangrijkste.

Verder is het een kwestie van je eigen markt waarde inschatten idd.

suc. met zoeken
martijn
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is een reëel percentage van het uurtarief voor intermediairs in de ICT? ma2712 Omgaan met opdrachtgevers 7 20 februari 2008 12:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon