Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juni 2010, 11:29
RogerBeckers RogerBeckers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juni 2010
Berichten: 3
Standaard Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Beste leden,

Ik heb een vraag waarschijnlijk is hij wel ergens te vinden:
Hoeveel mag ik als student met een eenmanszaak verdienen per jaar zonder dat ik mijn studie financiering en OV-jaarkaart kwijt raak?

Verder is dan de vraag hoe zit dit : Is dat OMZET of is dit WINST ?
Aangezien winst uit een eenmanszaak het "loon" is van de eigenaar.

Alvast bedankt!

Groeten,

Roger
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juni 2010, 18:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Student en eenmanszaak

http://www.ib-groep.nl/particulieren...jverdienen.asp

Dat betreft inderdaad de winst uit onderneming, die onderdeel wordt van je verzamelinkomen,
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juni 2010, 20:33
RogerBeckers RogerBeckers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juni 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Student en eenmanszaak

Bedankt Rene voor je snelle reactie, verder had ik nu nog een vraag:
Als ik zorg dat mijn winst uit de onderneming laag houdt door investeringen is het dan geen probleem ?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
http://www.ib-groep.nl/particulieren...jverdienen.asp

Dat betreft inderdaad de winst uit onderneming, die onderdeel wordt van je verzamelinkomen,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juni 2010, 21:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Student en eenmanszaak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RogerBeckers Bekijk bericht
Als ik zorg dat mijn winst uit de onderneming laag houdt door investeringen is het dan geen probleem ?
Als het zuivere koffie is, dan is het geen probleem.

Maar ondernemingen met ongewoon hoge kosten t.o.v. de omzet zijn verdacht voor de belastingdienst. Misschien zijn het vehikels om spullen te kunnen kopen met fiscaal voordeel, misschien worden er oneigenlijke kosten opgevoerd, misschien wordt er omzet buiten de boeken gehouden. Daar kan een controle op komen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2010, 21:52
RogerBeckers RogerBeckers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juni 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Student en eenmanszaak

Oké dat is duidelijk, bedankt voor je tijd en moeite.

Als je een BV zou hebben als student geeft dat nog problemen ?
Aangezien je bij een BV een vast inkomen hebt "je bent dan werknemer van je eigen BV" (maar wel een behoorlijk startkapitaal nodig hebt).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Als het zuivere koffie is, dan is het geen probleem.

Maar ondernemingen met ongewoon hoge kosten t.o.v. de omzet zijn verdacht voor de belastingdienst. Misschien zijn het vehikels om spullen te kunnen kopen met fiscaal voordeel, misschien worden er oneigenlijke kosten opgevoerd, misschien wordt er omzet buiten de boeken gehouden. Daar kan een controle op komen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 juni 2010, 09:33
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Bij een BV ben je in weze een directeur in dienstverband bij de BV, het salaris wat je eruit krijgt telt dan bij je verzamelinkomen.

BV is niet aan te raden als student omdat je een flink startkapitaal nodig hebt, je moet jaarrekeningen maken elk jaar en een stel andere belastingtechnische zaken die wat ingewikkelder zijn dan bij een eenmanszaak of VOF.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 juni 2010, 11:07
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yasin Bekijk bericht
Bij een BV ben je in weze een directeur in dienstverband bij de BV, het salaris wat je eruit krijgt telt dan bij je verzamelinkomen.
Dat is dus als student überhaupt niet aan te raden, want dat minimale inkomen als directeur (39k uit m'n hoofd) is velen malen meer dan de bijverdiengrens van de stufi (ongeveer 13k).

Of denk ik nu scheef?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juni 2010, 12:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Het gebruikelijk loon voor een DGA van een bv is inmiddels 41.000 euro..
Dus inderdaad ruim boven de stufi grens.

Een lager loon is alleen toegestaan als je kan aantonen dat je simpel gezegd veel minder winst maakt als die 41.000.
Vaak word ook geaccepteerd dat als je parttime ondernemenr bent dat je een parttime salaris krijgt dus als je 2 dagen per week onderneemt dan 16/40e deel van 41.000 euro maar dat is nog steeds ruim 16.000 euro..

Voor wat investeringen betreft daar moet je mee oppassen in de zin dat stel je koopt een auto op naam van de zaak dan verlaagd dat niet je belastbare winst met het bedrag van de aanschaf maar slechts met het bedrag van de afschrijving..

Even als voorbeeld, jij voorziet in augustus dat je dit jaar 30.000 euro winst maakt.. oeps das te veel voor stufie..
- Dus dan maar een auto kopen in augustus.. voor zeg 20.000 euro..
- auto wil je in 5 jaar afschrijven, restwaarde na 5 jaar is 5000 euro.
- Je schrijft in 5 jaar 15.000 euro af is
- 3000 euro per jaar = 250 per maand
- in 2010 september tm december = 1000 euro
- 1000 euro zijn dan de kosten die je van de winst aftrekt.

Daarmee word je winst dus verlaagd van 30.000 naar 29.000 euro (en niet van 30.000 naar 10.000)
Kortom investeren gaat je geen oplossing geven als je ver boven de stufie grens komt.
De grens voor investeringen en kosten ligt op 450 euro. Dus alles wat duurder is als 450 euro moet je in principe in (minimaal) 5 jaar afschrijven.

en zoals Rene al aangaf als je te hoge kosten maakt ten opzichte van je omzet kom je ook in problemen met de belastingdienst.

Het beste advies wat ik een aantal maanden geleden gelezen heb op een vergelijkbare vraag van een student is:
Als jij denkt / voorziet dat je met je (part time) onderneming echt veel meer kan gaan verdienen als de stufie grens. Dan moet je gewoon zorgen dat je dat inkomen in je bedrijf gaat genereren en de stufie gewoon laten voor wat het is..
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 juni 2010, 14:14
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Trouwens, als je boven de grens van de studiefinanciering zit moet je betalen wat je boven de grens zit OF de studiefinanciering die je hebt ontvangen terugbetalen, hetgene wat minder is.

Stel je verdient in een jaar 14.000 euro en de grens zit dus op de 13.000 dan moet je 1000 euro terugbetalen.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 juni 2010, 18:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Student en eenmanszaak: hoeveel mag ik bijverdienen als freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RogerBeckers Bekijk bericht
Beste leden,

Ik heb een vraag waarschijnlijk is hij wel ergens te vinden:
Hoeveel mag ik als student met een eenmanszaak verdienen per jaar zonder dat ik mijn studie financiering en OV-jaarkaart kwijt raak?
Op deze simpele vraag was nog geen antwoord gekomen..
dus hier de link naar de DUO / IB groep over bijverdienen..

http://www.ib-groep.nl/particulieren...jverdienen.asp

is een vrij duidelijk verhaal volgens mij.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon