Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

U bent hier: Home Ontwikkelen Bijscholen Recensies Eigen Baas - Tijs van den Boomen

Eigen Baas - Tijs van den Boomen

Als zelfstandige mis je soms een leermeester, een oude rot die je praktische adviezen geeft. Tijs van den Boomen probeert met zijn boek Eigen baas, tips &trucs dat gat op te vullen. Want hij kan tenslotte niet met iedereen gaan lunchen...

Eigen Baas, Tips en TrucsDit vertelt de achterflap van het vrolijk rood-geel gekleurde boek ´Eigen Baas´ ons. Van den Boomen is tevens een van de auteurs van het standaardwerk `Handboek Freelancen 2006/2007´ (Uitgeverij Nieuwezijds, 2006). In ´Eigen Baas, tips en trucs´ laat hij in 93 antwoorden op vragen verschillende aspecten van het ondernemerschap de revue passeren. Maar de vraag is: Heb je na het lezen van dit boek inderdaad geen leermeester meer nodig?

Vragen stellen

Dat is een inkopper: natuurlijk niet. Het boek is immers niet interactief. Een leermeester gaat uit van jouw situatie, en die is nooit in algemene antwoorden te vangen. Een leermeester ziet jou, je body language, gelaatsuitdrukking en hoort je stem. Een leermeester stelt meestal ook vragen aan jou en vraagt dóór wanneer de antwoorden niet scherp genoeg zijn. Een boek kan dat natuurlijk niet. Nu we dát uit de weg hebben, gaan we erop in wat het boek wel is.

Verwijzen

Het is vooral een handzaam en prettig leesbaar boek. Een bladerboek zelfs, voor schaarse verloren momenten in een freelancebestaan. De vragen zijn gegroepeerd in zes hoofdvragen: Ligt het werk op straat? Wat schuift het? Wat zijn de risico´s? Is het wel wat voor mij? Wat moet je regelen? Hoe organiseer ik het? Op de rechterpagina een vraag en een antwoord, alle antwoorden passen op één pagina. Links een inspirerend stukje uit de tekst erbij. Daardoor lijkt het boek wel wat dikker dan het in feite is. Er wordt immers maar van één kant van de pagina gebruik gemaakt. Toch werkt het wel, die korte stukjes op een lege pagina. Het heeft impact. Handig is dat de artikelen onderling naar elkaar verwijzen (net als op internet). Onderin de pagina staan ´links´ naar verwante onderwerpen.

Uit het boek: `Ik pak alles aan´ is een slogan voor een duizenddingendoekje, niet voor een zelfstandige. Gebruik de elevator pitch om jezelf te trainen.

Je eigen vragen

Het antwoord op ál je vragen geeft het boek natuurlijk niet. De schrijfster van dit artikel loopt bijvoorbeeld met de vraag rond wat je moet doen als er twee grote opdrachten in de lucht hangen, waarvan je er maar één kunt doen. Eerlijk zeggen? Wachten tot de eerste geland is, of alles op alles zetten om de beste, leukste en gaafste opdracht te krijgen (met het risico dat je helemaal met lege handen komt te staan)? Dáár geeft het boek geen antwoord op. En ik denk dat dat voor meer van mijn vragen gaat gelden. Wel bevat het bij het doorbladeren wel antwoord op vragen waarvan ik het antwoord ook best wilde weten. En dat is ook waardevol.

Uit het boek: Op een zure of bittere bezoeker zit niemand te wachten en de enige manier om een graag geziene gast te blijven, is zorgen dat je er zelf lol in houdt.

Wetenswaardigheden

Veel van de tips en trucs kun je zelf ook bedenken. Toch is het wel zo prettig om het nog eens na te lezen. Er staan soms open deuren in het boek (Moet ik vaker naar de kapper? Of: Moet ik een trendy branche kiezen?) Ook stukjes die vooral leuk zijn om te lezen (Word je gelukkig van een eigen praktijk. Wat te doen bij acute aanvallen van zelfmedelijden? En: Hoe vertel ik het mijn ouders?) Maar ook handige wetenswaardigheden: Mag ik een auto van de zaak? En een fiets (ja!). En van de laatste categorie - de feitjes, de weetjes en de trucs- had ik wel veel meer willen zien. Het blijft soms hangen in een freelance lifestyle niveau. Veel van de vragen (mag ik roken op kantoor?) zijn naar mijn smaak weinig relevant. Daarom biedt het boek een aanvulling op een site als Lancelots en Van den Boomens eigen Handboek Freelancen, en geen vervanging.  Daar is het simpelweg niet compleet genoeg voor en gaat het niet diep genoeg.

Voor échte freelancers

Het is zeker een boek voor de doelgroep van Lancelots: freelancers en kleinere ondernemingen. Da´s dus een plus. Het is een lekker leesbaar boek, dat in korte toegankelijke stukjes wat inzicht geeft in actuele thema´s van het freelance bestaan. Niet diep en theoretisch, maar praktisch en vlot. Voor beginnende freelancers biedt het boek een goede basis voor de oriëntatie. Je krijgt er er een gevoel bij wat freelancen inhoudt. Van den Boomen is naast een ervaren freelancer ook een goede schrijver. Het boek leest lekker weg en je steekt er absoluut wat van op. Lekker bladeren dus, ook voor meer ervaren freelancers! Maar wie echt met prangende vragen rond loopt, doet er toch beter aan een interactiever of completer medium op te zoeken.

Boomen, T., van den, Eigen Baas, Tips en Trucs, uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam 2007. 207 pagina´s, € 15, ISBN 978 90 5712 221 7. Verkrijgbaar in de boekhandel of via www.nieuwezijds.nl.

Jouw mening op het forum

Heb jij dit boek ook gelezen, en wil je er nog wat over kwijt? Laat je mening achter op het forum!