Los bericht bekijken
  #6  
Oud 21 juli 2011, 07:28
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Beste Gertjan,

Helaas werkt dat niet zo bij ieder belastingkantoor. Dat is mijn ervaring, maar ook die van veel anderen. Ik heb twee jaar geleden bezwaar aangetekend tegen de VAR-ROW en toen heb ik 'onder voorbehoud' een VAR-WUO gekregen. Daarbij werd er wel moeilijk gedaan over het urencriterium, maar ook over het aantal verwachte opdrachtgevers.
Bij het beoordelen van een VAR aanvraag wordt er naar meerdere zaken gekeken. Het niet hebben van een bepaald criterium betekent niet meteen dat je de VAR-WUO kunt vergeten. Natuurlijk is het wel zo dat hoe meer punten je "mist" hoe kleiner de kans wordt.

Als je niet veel opdrachtgevers verwacht kan het zijn dat juist dat punt de belastingdienst terughoudend maakt. Als jij 40 uur per week voor 1 opdrachtgever werkt kan de indruk van dienstverband ontstaan. Daarnaast is het erg afhankelijk van de sector waar je in zit. In de ICT sector is het normaal om jaren aan het zelfde project (dus dezelfde klant) te werken, dit gebeurt zowel bij ZZP-ers als bij mensen in loon dienst. Voor een tekstschrijver ligt dat misschien wel anders en ben je "verdacht" als je slechts 1 opdrachtgever verwacht.

Hoewel ik momenteel slechts 2 klanten heb ligt mijn ambitie bij meer klanten en ben ik ook bezig deze te werven. Bij die vraag kan ik dus oprecht 3 of meer antwoorden.
Citaat:
Dat jij een VAR-WUO krijgt naast een 40-urige werkweek, dat is heel fijn voor jou, maar daar heb ik nog nooit eerder van gehoord.
Dat is zeker fijn

Maar zo uniek is het volgens mij niet. Ik heb hierin overigens gewoon open kaart gespeeld met de belastingdienst. Bij de opmerking heb ik aangegeven dat het naast een full-time baan is. Misschien heeft men dit mee laten wegen samen met het feit dat ik 100% verantwoordelijk ben voor de bedrijfsvoering.
Citaat:
Mijn ervaring met de belastingdienst is dat ze zoeken naar een reden om jou vooral geen VAR-WUO te geven. Dat jouw ervaring anders is, is fijn voor jou, maar helaas geldt dat niet voor de hele belastingdienst.

Groet,

Joke
Het lijkt mij niet dat de belastingdienst bewust bezig is ondernemertjes te pesten. In Nederland wordt het zijn van ondernemer gezien als iets goeds en dat is volgens mij ook wat de belastingdienst als visie hanteert, maar zoals gezegd is er in het verleden behoorlijk misbruik gemaakt van de regels voor ondernemers zodat men kritisch is geworden. Het statement dat de belastingdienst redenen zoekt om mensen geen VAR-WUO te geven vind ik behoorlijk kort door de bocht.

Het bepalen van een VAR aanvraag is mensenwerk en iedere aanvraag is uniek. Ik blijf erbij dat de belastingdienst geen baat heeft bij het zoeken naar argumenten om geen VAR-WUO uit te geven, volgens mij is voor de Nederlandse staat het juist goed dat er ondernemers zijn, want die brengen behoorlijk wat geld op.

Ik word alleen een beetje moe van het feit dat iedereen loopt te hameren op die minimum uren, want dat is niet het enige punt waarnaar gekeken wordt. Als dat zo was hoefde je namelijk alleen maar die vraag in te vullen op je VAR aanvraag. Het schrikt mensen (in mijn ogen onterecht) af om zich in te zetten als ZZP-er. Dat het is jouw geval niet goed is gegaan is jammer voor je, maar uiteindelijk heb je alsnog je WUO gekregen, maar ik weet niet of zoiets representatief is voor de hele belastingdienst.

Daarnaast vind ik dat er behoorlijk wat mensen bijtend zijn richting de belastingdienst, belasting is inderdaad niet leuk, maar die mensen voeren ook alleen maar hun taak uit. Hopelijk zijn veel mensen alleen bijtend richting de belastingdienst op fora's en blijven ze in de communicatie met de BD netjes en rustig (want het is wel zo als je dwars gaat liggen de belastingdienst ook ineens een stuk minder prettig wordt in de omgang).