Los bericht bekijken
  #3  
Oud 16 december 2012, 15:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilles0181 Bekijk bericht
Aangezien ik alleen uitgaven voor mijn (eenmans)bedrijf maak die rechtstreeks gerelateerd zijn aan bedrijfsvoering (d.w.z. geen horeca uitgaves) mag ik alle bedrijfskosten van de winst aftrekken?
Zo simpel kun je dat niet samenvatten. Horeca-uitgaven kun je soms wel van de winst aftrekken, andere uitgaven soms niet. De artikelen die dit uit de doeken doen had je waarschijnlijk al gevonden.

Citaat:
Stel dat ik een PC koop (of een PC onderdeel) van >€450,00 moet ik deze afschrijven. Afhankelijk van de geldende regels moet ik het in 'x' jaar afschrijven. Ook hier geld dat ik de BTW mag verrekenen met de omzetbelasting, en het bedrag excl. btw. mag afschrijven in 'x' jaar. Correct?
Inderdaad.

Citaat:
Maar hoe zit het dan met de investeringsaftrek? [...] Is dit bedrag excl. of incl. btw?
Het is exclusief btw, want de btw op investeringen kun je direct terugvragen en zijn dus geen onderdeel van de investering.

Citaat:
Vermoedelijk kom ik ook in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling, maar zo niet (stel dat ik het net niet haal) is het dus slim om deze maand "investeringen" aan te schaffen waardoor ik mogelijk ook nog in aanmerking kom voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?
Dat zou kunnen ja. Een investering kan meetellen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, terwijl de btw erop ervoor kan zorgen dat je binnen de voorwaarden voor de kleineondernemersregeling blijft. Bij al dit soort beslissingen geldt: het moet wel zakelijk blijven en de investering moet dienstbaar zijn aan je onderneming.
__________________
René
Met citaat reageren