Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 februari 2007, 10:07
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
ik ben Fjodor Boogaard en ga per 1 april starten als freelancer in de ICT.
Gezien al jouw vragen een goede timing!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Per 1 april ga ik een einde maken aan de arbeidsovereenkomst en heb mijn werkgever hiervan op de hoogte gesteld.
Nu willen zij mij heel graag houden bij de klant waar ik nu zit en hebben voorgesteld om mij in te huren.
Met andere woorden, je gaat jezelf verhuren aan de detacheerder die jou wegzet bij de opdrachtgever. Dat heeft consequenties voor je uurtarief , want je bent geen werknemer meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Nou ben ik bang dat het grote (financiële) gevolgen voor mij kan hebben wanneer ik inderdaad bij de klant blijf zitten waar ik nu zit, maar dan ingehuurd via mijn (ex-)werkgever.
Maar wat zijn nou eigenlijk de financiële gevolgen als mijn VAR achteraf anders beoordeeld wordt? Krijg ik te maken met boetes? Voor welke kosten kom ik alsnog te staan en is te zeggen hoeveel dat is?
Het risico is vooral voor de detacheerder aanwezig. Je stapt uit loondienst en vervolgens verhuur je je opnieuw als freelancer aan dezelfde partij. De kans bestaat dat de detacheerder gewoon wordt aangemerkt als werkgever en dus wordt aangeslagen voor alle werkgeverspremies.
Je kunt dit alleen voorkomen als je (naast het bezit van een VAR) ook voldoet aan andere criteria van ondernemer/freelancer: voldoende opdrachtgevers, aantoonbare marketing, geen gezagsverhouding etc.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Kortom, ik weet niet of ik er verstandig aan doe om via mijn huidige werkgever een opdracht aan te nemen. Zou het schelen als ik dat zou doen via een andere werkmaatschappij (dus andere bedrijfsnaam)?
Ook dat hangt m.i. af van het aantal opdrachtgevers. Misschien eerst een bedenken of je werkelijk gaat freelancen of dat het toch verstandiger is via een detacheerder van project naar project te gaan.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl