Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2011, 11:21
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

In dit geval lijkt het me terecht dat de gemeente ingrijpt. Ik denk niet dat deze uitspraak het voeren van webwinkels aan huis direct bemoeilijkt, ik denk dat het af hing en af zal blijven hangen van de impact die het heeft op het woongenot van de buren. Veroorzaak je overlast, dan loop je risico.

Ik heb zelf een soortgelijke situatie gehad, een bedrijf dat op kleine schaal fysiek grote producten via internet verkocht. Het is dan logisch dat je klanten dan je product willen uitproberen. Maar in mijn geval kwam er eens per twee weken een enkele klant kijken, of een order ophalen. Had dat dagelijks gebeurd en was doordoor bijvoorbeeld parkeerplek schaars geworden voor de buren, dan had ik het ook logisch gevonden dat die bezwaar hadden gemaakt. (Is dus nooit gebeurd)

Ik denk dat het als kleine zelfstandige werkend aan huis slim is om je nabije buren te informeren over wat je doet en dat je ervoor zorgt dat je er een goed contact mee hebt. Doe je dat niet en de overlast wordt geleidelijk groter, dan loop je kans dat ze gaan klagen. Ik denk dat het risico voor dienstverlening vrij klein is, je buren aan je bezoek niet direct zien of het klanten betreft (je kunt ook een hypotheekadviseer op bezoek krijgen)...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2011, 11:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcelot Bekijk bericht
Ik denk niet dat deze uitspraak het voeren van webwinkels aan huis direct bemoeilijkt, ik denk dat het af hing en af zal blijven hangen van de impact die het heeft op het woongenot van de buren. Veroorzaak je overlast, dan loop je risico.
Ik vraag me af of gemeenten alleen in actie komen bij klachten. Misschien koppelen ze de KvK-registratie met een detailhandelcode aan het bestemmingsplan en rollen er geautomatiseerd boetebrieven uit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 april 2011, 11:41
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Dat zou kunnen, maar ik ken geen voorbeeld van actief beleid in de gemeente om bedrijven aan huis terug te dringen. Ik heb het in ieder geval zelf nooit meegemaakt. Kijkend naar dit voorbeeld zie ik voor me een woonhuis met een tuin vol fietsen en elke zaterdag 20 auto's die af en aan rijden...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2011, 11:24
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vraag me af of gemeenten alleen in actie komen bij klachten. Misschien koppelen ze de KvK-registratie met een detailhandelcode aan het bestemmingsplan en rollen er geautomatiseerd boetebrieven uit.
Zo werken de gemeenten waar ik ervaring mee heb niet. Sterker nog: bij mijn weten mogen ze zo niet eens werken. Je bent dan reeds bezig met handhaven, terwijl de eerste stap altijd toezicht houden is. Ofwel: een ambtenaar zal eerst moeten constateren dat er een overtreding is, en zal pas dan handhavend optreden. Daarbij moet in zulke niet-urgente gevallen eerst de gelegenheid geboden worden om de overtreding ongedaan te maken. Een normale termijn hiervoor is 6 weken. Daarna kan een last onder dwangsom opgelegd worden, waarbij de overtreder nog eens 4 of 6 weken de tijd krijgt om de overtreding ongedaan te maken onder dwang van een boete. Na die periode zal de dwangsom verbeurd verklaard worden (bedrag per dag/week/maand dat de overtreding voortduurt met een bepaald maximum).

Als bedrijf heb je dus altijd nog een maand of 2-3 de tijd om de boel op te lossen. Iets wat redelijk is indien de overlast er is, maar beperkt is.

En inderdaad: als het bedrijf overlast veroorzaakt doordat er regelmatig mensen aan huis komen om zaken uit te proberen en er blijkbaar ook regelmatig vrachtwagens langskomen om de fietsen te leveren (vergeet die niet), dan vind ik het logisch dat de gemeente hier tegen optreed. Ongeacht of er klachten zijn; het is nu eenmaal een overtreding. En een ambtenaar die een overtreding contstateert, is verplicht om daar werk van te maken.

Dit is natuurlijk heel iets anders dan dat je echt puur via internet werkt. Als je nog niet eens goederen geleverd krijgt of maar in zeer beperkte mate en er geen klanten langskomen, dan ben je niet meer dan een kantoor.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 april 2011, 20:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Jullie hebben veel vertrouwen in de redelijkheid van de overheid We zullen zien.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 april 2011, 12:12
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Oh, ze zijn lang niet altijd redelijk hoor.
In mijn werk als milieuadviseur voor het MKB (waar ook dit soort ruimtelijke ordening zaken in voorkomen) ben ik heel vaak onredelijke ambtenaren tegengekomen. Die veroorzaken een behoorlijk deel van onze markt. Als je ze echter wijst op wat ze wel en niet mogen, dan krabbelt de helft alweer een heel eind terug. Er zijn wel een aantal die-hards die blijven doormekkeren maar er zijn er maar heel weinig die het tot de Raad van State laten komen.

De termijnen die ik noem komen overigens niet uit de lucht vallen: die zijn vastgelegd in diverse procedures en daar kan een ambtenaar niet omheen, tenzij de situatie héél ernstig en urgent is (denk aan een grote opslag van vuurwerk op een zolder van een rijtjeshuis).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bestemmingsplan, webwinkel

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Telefoonabonnement bij kantoor aan huis wél op de zaak zetten met internettelefonie? René Belasting 3 6 februari 2012 00:47
Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis René Al die andere praktische dingen 18 20 februari 2009 18:47
Starten schoonheidssalon aan huis: kvk, btw, var etc.? Remiz Freelancepraktijk starten 3 27 januari 2009 08:58
Teruggave BTW na verbouwing privéwoning voor workshops aan huis maart145 Belasting 8 17 januari 2009 16:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon