Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 januari 2008, 09:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Ik ben het niet eens met de opvatting dat dit onrechtmatig zou zijn.
Ik denk dat ik dat met je eens ben. Teksten, foto's of vormgevingen overnemen in je portfolio mag niet (tenzij het voor een citaat kan doorgaan), maar over referenties vermelden gaat de auteurswet inderdaad niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Daarnaast is in veel arbeidscontracten vastgelegd dat werkzaamheden uitgevoerd binnen het dienstverband (en alle daaruit voortvloeiende producten of diensten) het intellectueel eigendom zijn van de werkgever
Dat staat al in de auteurswet en geldt ook als het niet in het arbeidscontract staat. Misschien maakt die contractsbepaling het nog wat breder dan auteursrecht, maar veel heeft het volgens mij niet om het lijf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Alles staat en valt dus met de mate waarin en de wijze waarop je met je portfolio concurrerend bent en bedrijfsinformatie gebruikt.
Eh nee, dat ben ik niet met je eens. Het staat of valt met het schenden van auteursrecht. Wat het auteursrecht betreft mag je gewoon concurreren en mag je bedrijfsinformatie citeren. Er is een andere rechtsgrond voor nodig om dat te belemmeren.
Oud 10 januari 2008, 10:06
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het staat of valt met het schenden van auteursrecht. Wat het auteursrecht betreft mag je gewoon concurreren en mag je bedrijfsinformatie citeren. Er is een andere rechtsgrond voor nodig om dat te belemmeren.
In de situatie die hier aan de orde is, wordt het auteursrecht niet geschonden. Mijn opmerking over het auteursrecht heeft betrekking op het overnemen van publicaties die je elders in loondienst hebt geproduceerd.
Hier wordt echter een link gegeven naar een site die bij een werkgever is medeontwikkeld. Het gaat er om of de ex-werkgever er akkoord is dat er een (letterlijke) link bestaat tussen een nieuw bedrijf en een product, tot stand gekomen bij de werkgever.
Het gebruik van bedrijfsinformatie (zoals info over klanten) door het nieuwe bedrijf is zoals anderen ook opmerken vaak not done, maar de werkgever kan er ook gewoon bezwaar tegen hebben.

Dat de regelgeving (die vaak beperkingen oplegt) in de praktijk wel of niet veel om het lijf heeft komt in nare gevallen pas in de rechtzaal naar voren. In de praktijk kan een werkgever niet voorkomen dat een ex-werknemer bedrijfsinformatie en opgedane kennis en ervaring meeneemt (evt. naar een eigen onderneming, die vervolgens concurreert). Maar als het de ex-werkgevers te gortig wordt, komen ze toch echt in actie (met of zonder succes, dat is aan de rechter).

Een voorbeeld in dit verband is de medewerker van een accountantskantoor die in werktijd, met toestemming maar zonder concrete opdracht van de baas nieuwe software ontwikkelde, waarmee administratieve processen een stuk efficienter konden worden doorgevoerd. Van wie is dit product? Mag de medewerker deze vinding of dit product zelf vermarkten, moet hij daarvoor eerst ontslag nemen of kan de werkgever dan nog steeds het IP opeisen?
Als jullie je reactie geven, ga ik ondertussen op zoek naar de uitspraak

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten