|

31 januari 2008, 14:30
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Re: Tarief bepalen startende trainer
Citaat:
Maar tarieven kun je ook afhankelijk maken van de omstandigheden: hoeveel voorbereidingstijd heb je nodig, moet je intakes houden, reistijd, hoeveel factureerbare uren komen er uit voort enz.
|
En het belangrijkste: hoe leuk, uitdagend, spannend, leerzaam, verfrissend etc. de opdracht en de doelgroep is!
|

31 januari 2008, 14:44
|
Juniorlid
|
|
|
|
Dankjewel Myra en mimamaartje, beiden voor jullie reactie,
Ik zat in de richting van minimaal 50 euro p/u.
Voordat ik onderhandelingen inga wil ik wel enig idee hebben, zodat ik niet overrompeld word.(30 of 40 euro lijkt misschien heel wat, maar verder doorberekend kom je toch behoorlijk bedrogen uit ...)
Wanneer er meer onder jullie zijn met financiële knowhow...deel het met ons
( met mij)(... als leek)
Thanx
Jolanda
|

31 januari 2008, 15:27
|
 |
Lid
|
|
|
|
Hai Jolanda,
Proficiat met je diploma en met je eerste opdracht!
Vijftig euro als begintarief is inderdaad een minimum. (Ex btw uiteraard.)
Wat de berekening van factureerbare uren betreft: ik heb gemerkt dat ik juist in het begin meer tijd eromheen nodig had dan later. Resultaat: vaak tot 's avonds laat aan het werk. Is lang niet altijd erg - je houdt van je werk - maar er zijn grenzen. Houd je die in de gaten, dan blijft het fijn.
Wat mij erg heeft geholpen in het begin: de tarieven bij elke volgende klant een tikje verhogen. Dat betekent wel dat je die 'mooie ronde bedragen' moet durven loslaten. Klanten accepteren dat veel gemakkelijker dan je zou denken. Kijk maar naar jezelf: een niet-rond bedrag geeft jou eerder het gevoel dat er goed over het tarief is nagedacht. Dus je volgende klant krijgt jouw diensten voor € 51 ex btw en die daarna voor € 53
Veel plezier gewenst met je nieuwe werk!
|

31 januari 2008, 15:33
|
 |
Lid
|
|
|
|
P.S.
@maartje: hoe leuker de klus/doelgroep, hoe hoger mijn tarief. Werkt geweldig: zo houd ik vooral klussen/klanten over die goed bij me passen.
|

31 januari 2008, 22:30
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Megens
P.S.
@maartje: hoe leuker de klus/doelgroep, hoe hoger mijn tarief. Werkt geweldig: zo houd ik vooral klussen/klanten over die goed bij me passen.
|
Grappig, de meeste freelancers die ik ken hanteren een ontmoedigingsbeleid: een hoger tarief voor een minder leuke klus ...
|

31 januari 2008, 23:47
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Wat misschien ook helpt is het volgende. Een doorsnee uitzendbureau gaat voor alle soorten functies voor het bepalen van een uurtarief uit van een marktconform uurloon (loondienst) en past daar factor 2 op toe. Voor grote klanten of langlopende contracten wordt dan gewerkt met factor 1.9 of 1.8.
Ik heb dat voor mijn eigen vak (tekstschrijver) eens gecontroleerd, en dat komt aardig overeen met de tarieven die ik hanteer. Ergo, zoek eens uit wat je met jouw activiteiten in loondienst per uur zou (willen of kunnen) verdienen en vermenigvuldig dat met factor 2.
Succes.
|

31 januari 2008, 23:54
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978
Grappig, de meeste freelancers die ik ken hanteren een ontmoedigingsbeleid: een hoger tarief voor een minder leuke klus ...
|
Hier wil ik ook nog wat over kwijt: ik heb een eigen uurtarief (tekstschrijver). Maar als een wijsneus met een aanzienlijk hoger uurtarief dan ik de denigrerende opmerking maakt zoals "Ik zou het natuurlijk best zelf kunnen schrijven, maar ik heb er geen tijd voor", dan respecteer ik dat. Ik vertel er dan alleen niet bij dat ik voor zo'n klus ZIJN (of HAAR) uurtarief hanteer.
|

17 mei 2008, 10:36
|
|
Wanneer je als freelance trainer via een trainingsbureau werkt, of als trainingsacteur via een acteursbureau, dan bepalen die bureaus vaak je tarief. Veel bureaus werken met standaard tarieven (dit zijn dagdeeltarieven). Soms is er onderhandelingsruimte, soms niet.
Als trainer ligt het tarief vaak tussen de 250 - 350 euro per dagdeel. Als trainingsacteur is dat een bedrag tussen de 165 - 250 euro per dagdeel. Afhankelijk van je ervaring en het soort opdracht waarvoor je ingezet wordt. Dit is exclusief reiskosten (vaak 0,28 cent per km).
Werk je niet via een bureau, dan kun je uiteraard een hoger tarief vragen. Ik adviseer je dit ook te doen. De bureaus hanteren ook een marge, waardoor jij voor de klant uiteindelijk meer kost dan je van het bureau krijgt. Bovendien verricht je dan zelf de werkzaamheden die in het geval van bemiddeling het bureau voor je verricht (voorbespreking met klant, voorbereiding van training, etc).
|

29 september 2011, 10:00
|
Juniorlid
|
|
|
|
Ik heb met interesse jullie berichten gelezen! Ben zelf iets meer dan een jaar freelance bezig als psycholoog-trainer. Ik ben begonnen met 55 Euro (Ex.) als uurtarief, en ben er gedurende het jaar achter gekomen dat opdrachtgevers en ikzelf liever werken met vast prijzen. Ik werk nu voor 400 tot 500 euro per dagdeel van 3 uur (afh van type bedrijf en klus). Ik vind het prettig om duidelijk over de prijs te kunnen communiceren en merk dat ik steeds minder voorbereidingstijd nodig heb, zodat het bedrag dat ik kan verdienen toch nog steeds groeit!
Ik maak iedere training op maat, dat is iets dat echt tijd kost, maar waardoor ik nu in 1 jaar tijd al veel werkvormen en oefeningen heb bedacht en een groot repertoire heb. Ik zie het tijd besteden aan het ontwikkelen van een training ook als een investering in mezelf, dus niet iets dat voor 100% door een opdrachtgever moet worden betaald.
Hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
|

8 oktober 2011, 23:30
|
Juniorlid
|
|
|
|
Payroll
Payroll is echt een aanrader, iets meer kosten, maar de voordelen wegen veel zwaarder dan de extra kosten!
|
|