Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 februari 2008, 08:48
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid

Standaard Re: Detachering obv VAR?

Ik snap niet helemaal wat het probleem is met detachering....het is nu niet alsof je voor bemiddeling wel een VAR krijgt en voor detachering niet.
Oud 5 februari 2008, 13:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
Ik snap niet helemaal wat het probleem is met detachering....
Het probleem is volgens mij niet de ondernemer die een keer een klusje via een detacheerder doet. Die detacheerder is gewoon één van de vele opdrachtgevers.

Het probleem is de doorsnee-gedetacheerde die langdurig fulltime op locatie bij klanten zit (waar hij gezien en behandeld wordt als tijdelijk personeel), via één detacheringsbureau (dus slechts één opdrachtgever), die zich niet als ondernemer gedraagt, niet zelf aan marketing & acquisitie doet, geen investeringen doet, geen ondernemersrisico's loopt etc.
Oud 5 februari 2008, 13:15
japie japie is offline
Lid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het probleem is de doorsnee-gedetacheerde die langdurig fulltime op locatie bij klanten zit (waar hij gezien en behandeld wordt als tijdelijk personeel), via één detacheringsbureau (dus slechts één opdrachtgever), die zich niet als ondernemer gedraagt, niet zelf aan marketing & acquisitie doet, geen investeringen doet, geen ondernemersrisico's loopt etc.
Accoord, er zijn meer facetten dan alleen hoe de contractverhoudingen zijn. Ik ga er ook vanuit dat de belastingdienst dit ook in ogenschouw neemt bij het beoordelen van bemiddeling ipv detachering.
Oud 5 februari 2008, 14:11
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid

Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB

Ik werk ook op deze manier en kreeg gewoon een VAR WUO. Het enige dat de tussenpersoon doet is factureren als "preferred supplier", en ik heb dan een overeenkomst van opdracht met de tussenpersoon. In mijn werk als consultant zo'n beetje de enige manier om bij grote bedrijven/instellingen binnen te komen.
Oud 5 februari 2008, 14:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcoB Bekijk bericht
Ik werk ook op deze manier en kreeg gewoon een VAR WUO.
Ik wil niet flauw zijn, maar dit zegt op zich niet zoveel. Of je een VAR-WUO krijgt wordt niet bepaald door hoe je werkt, maar door wat je allemaal op het aanvraagformulier invult.
Oud 5 februari 2008, 14:43
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid

Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB

Maar op basis van dat aanvraagformulier krijgt de belastingdienst een beeld op welke manier je gaat werken.
Oud 5 februari 2008, 15:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcoB Bekijk bericht
Maar op basis van dat aanvraagformulier krijgt de belastingdienst een beeld op welke manier je gaat werken.
Ja natuurlijk. Ik wilde alleen maar de kanttekening plaatsen dat als twee mensen op dezelfde manier werken en de één krijgt een VAR-WUO, dat op zichzelf niets zegt over de ander. Het gaat om het geheel van de antwoorden, het gaat om hoe je de dingen benoemt (detachering vs. bemiddeling) etc.

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten