Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 mei 2008, 17:17
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Bemiddelingsbureau en betalen

Hi ttime,

Ik werk ook wel eens voor intermediairs, en de werkwijze die je noemt qua betaling is tamelijk standaard. Je zorgt voor een getekend urenbriefje en stuurt daarna een factuur. Een maand betalingstermijn is niet vreemd. Kortom: ik vind eigenlijk dat als jouw voorwaarden zo strak zijn, dat het jouw verantwoordelijkheid is dat vooraf aan te geven. Dat heb je niet gedaan.

Het valt me op dat je wel erg veel verantwoordelijkheid bij het bureau legt, terwijl je er juist zelf je lessen uit moet trekken:
  • Je zou ook kunnen zeggen dat je zelf verzuimd hebt je dingen goed te regelen. Je bent zelf akkoord gegaan met 33 procent. Bovendien had je ook meer achter je contract aan kunnen zitten in plaats van 3 weken afwachten totdat het bureau ermee komt. Dan wist je wel op tijd waar je aan begon. (tip: doe dat volgende keer anders)
  • Mijn ervaring overigens met opdrachten die in de lucht hangen is dat ze pas definitief zijn als het contract getekend is. Met deze situatie zul je absoluut vaker te maken krijgen. Dat is een spanningsveld, je moet misschien uren reseveren, maar ook rekening houden met de mogelijkheid dat de opdracht alsnog niet door gaat. Hun risico is dat ze de kans hebben als ze zaken niet op tijd kunnen aftikken dat jij 'een ander aanbod' hebt gekregen. Dat had ook kunnen gebeuren. Weer: een gewaarschuwd mens doet het de volgende keer anders.
Wat ik eigenlijk zou willen zeggen: je bent zelfstandige en dus ben JIJ degene die ervoor moet zorgen dat jouw zaakjes goed geregeld zijn. Beschouw dit als waardevolle ervaring, en kijk er in eerste instantie naar wat JIJ anders had kunnen doen. Je legt nu alles bij de ander neer, waardoor het bureau -deels terecht denk ik- liever met een ander in zee gaat.
Misschien een beetje streng, maar volgens mij is dit een meer productieve manier van redeneren voor een zelfstandige. Immers: de rest van de wereld kun je niet veranderen, je kunt alleen zelf volgende dingen anders aanpakken. En als je nu echt onheus bejegend wordt, bijvoorbeeld doordat er afspraken geschonden worden, is het een ander verhaal.

Succes!

Groet,
Mariëlle de Groot
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intermediairs


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 15:08
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 21:46
Onduidelijkheid in VAR-aanvraagformulier bij bemiddelingsbureau (vraag 2L) René Nieuws - Voor en door freelancers 0 21 december 2006 17:47
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon