Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juni 2009, 15:41
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Dag Jesse,

In mijn optiek is er een (groot) verschil tussen onderhandelen, wat ik vrij normaal vind -zeker voor de grotere projecten-, en wat hier in deze video getoond wordt.
Ik speel dit specifieke spel, dus klanten die echt over de schreef gaan, dan ook niet mee.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2009, 10:33
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Mieke,

Ik las net je andere topic over je problemen met je klant. Nu begrijp ik beter waar dit onderwerp vandaan komt. Goed dat je het zo hebt opgelost en dat je het hier post want daar kunnen anderen van leren.

Het blijft toch lastig om goed te communiceren , want je kan uiteraard niet alles dichttimmeren in een contract. Zaken doen moet bij mij betreft ook gebaseerd zijn op vertrouwen en onderlinge bereidheid om problemen (als die zich voordoen) samen op te lossen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juni 2009, 11:33
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Dag Jesse,

Ik zie dat je nog niet zolang zzp-er bent. Ik veronderstel dus dat je, gelukkig, nog vrijwel niks uit de video herkent.

Maar echt, dit soort conversaties, en erger, hebben de meeste zzp-ers wel eens met hun klanten gehad. Vooral degenen met een "creatief" beroep. Het is echt niet gechargeerd, alleen in een andere context gezet om te laten zien hoe absurd dit soms is.

De video kwam toevallig langs op een lijst van peers in de VS waar ik opzit, ik heb hem vrijwel direct (binnen een half uur nadat het bericht daar stond) hier overgezet. Op die lijst beaamde overigens bijna iedereen uit de grond van zijn of haar hart dat ze vrijwel alle situaties in de video wel eens hadden meegemaakt en erger (gemiddelde leeftijd op die lijst is rond de 45-50). We waren het er wel allemaal over eens dat de "schuld" van beide kanten kwam (poor artist mentality). Dat je dit soort situaties dus niet kunt voorkomen maar dat het er vooral om gaat hoe je er mee omgaat en dat je ervan doordrongen moest zijn dat je niet alleen bezig bent om mooie dingen te maken, maar ook dat je een business te runnen hebt. En daar hoort op een zakelijke manier omgaan met vervelende situaties bij.

Dus ja, ik had toevallig vorige week een dergelijk debacle, en nee, dat ik deze video hier neergezet heb heeft daar niet zo veel mee te maken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 juni 2009, 13:25
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Herkenning alom

In het 'verre' verleden was ik jarenlang werkzaam op een afdeling klantenservice. Daarnaast heb ik jarenlang ervaring als communicatiespecialist in loondienst en twee jaar als freelancer. Ik weet intussen niet beter dan dat klanten altijd het onderste uit de kan willen halen. Eerlijk gezegd wil ik dat trouwens vaak ook.

Ik merk dat het gebruik van vaktermen en/of veronderstellen dat de klant je begrijpt of inzicht heeft in je werkwijze etc soms tot een misverstand leidt.

Ik probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden en daarop in te spelen. Soms ga ik op de stoel van de klant zitten voor een beter begrip. Daarmee probeer ik misverstanden voor te zijn, wat uiteraard niet altijd lukt!

Begrijp mij goed. Ik doel hiermee niet direct op jouw situatie, waarvan ik de details absoluut niet ken!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 juni 2009, 13:34
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Dag Jesse,

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen aan het praten zijn.

Het gaat dus niet over mijn specifieke situatie, maar iets wat velen met mij herkennen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juni 2009, 14:37
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Oei, oei, Ik heb hier toch erg regelmatig me te maken....

Regelmatig dat ik ergens voor een blad foto's moet maken en dan wordt er gevraagd of ik de foto's maar even naar de net geportretteerde meneer of mevrouw wil sturen...
Ik vindt het tot nu toe moeilijk om te reageren, maar heb echt geen zin om de foto's overal zomaar terug te zien!
Ik ben nu op dit forum hierover aan het zoeken of maak zo een topic hierover.

Ik was laatst bij een groente teler die dus ook de foto's graag zelf wilde ontvangen. Eigenlijk had ik meteen moeten zeggen; ok, en ik had graag 3 kistjes paprika's. Maar daar kom ik niet op, ha, ha.

Filmpje is dus ERUG herkenbaar!!!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juni 2009, 09:56
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Regelmatig dat ik ergens voor een blad foto's moet maken en dan wordt er gevraagd of ik de foto's maar even naar de net geportretteerde meneer of mevrouw wil sturen...
Ik vindt het tot nu toe moeilijk om te reageren, maar heb echt geen zin om de foto's overal zomaar terug te zien!
Ik ben nu op dit forum hierover aan het zoeken of maak zo een topic hierover.

Ik was laatst bij een groente teler die dus ook de foto's graag zelf wilde ontvangen. Eigenlijk had ik meteen moeten zeggen; ok, en ik had graag 3 kistjes paprika's. Maar daar kom ik niet op, ha, ha.
Maak jij dan van tevoren geen afspraken over het gebruik van de foto's? Je kunt in je overeenkomst toch gewoon de meerprijs van dergelijke acties opnemen en gelijk eventuele restricties aan het gebruik regelen?

Je kunt in ieder geval de mogelijkheden bij de opdrachtbespreking aangeven en als een klant er dan géén gebruik van wil maken, kun je er later ook geen discussies over krijgen. Of ze moeten bijbetalen, natuurlijk.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 09:06
Klanten werven Evenementenbureau.....??? Agent Variety Marketing en acquisitie 4 19 februari 2007 14:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon