Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juli 2009, 18:39
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

Dat is uiteraard ook van toepassing op andere diensten.

Ik kan ook niemand garanderen dat hij/zij meer omzet gaat genereren als hij/zij mijn communicatieadvies volgt. Een klant mag wel verwachten dat je je best doet om hem/haar tegemoet te komen als iets echt niet werkt.

In mijn geval zou dat zijn dat als ik bijvoorbeeld een brochure ontwikkel; het foutloos geschreven is, dat de info naar tevredenheid van de opdrachtgever is. En dat het past bij het imago/huisstijl van de klant, etc.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 juli 2009, 10:12
mvds mvds is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

En nu zijn we denk ik bij de kern van de zaak: een brochure kan 100% "af" zijn. Een server-side script, waarbij je volledige controle hebt over de server (geen shared hosting, maar dedicated en in eigen beheer), kan je misschien 99% goed krijgen - er zitten bugs in bijv. php zelf waar je gewoon niet zo snel achter komt(*), of je loopt tegen vage bugs in bijvoorbeeld IE aan. Bij shared hosting kom je moeilijk aan 90% goed ivm onvrijwillige upgrades van webserver, database, libraries e.d., en begin je aan client side scripting (javascript e.d.) dan is het hek van de dam - zoveel browsers zoveel talen. Doe je dat ook nog eens in een obscure omgeving (ik noem AS2) dan valt er weinig te garanderen.

De "het moet gewoon goed zijn" reacties miskennen dat software-ontwikkeling zo complex kan zijn. Ik leg mijn klanten altijd duidelijk uit hoe eea zit, met plezier licht ik ook de ins en outs toe van programmeren en voorkomende bugs. Klanten vinden het interessant om aan te horen (hoewel ze het misschien nauwelijks volgen) en krijgen het gevoel dat ik het beste met ze voor heb, dat ik terzake deskundig ben en dat ik ze niet belazer maar ook geen charitatieve instelling ben. En dat pakt zowel op korte als lange termijn prima uit.



(*) voor de duidelijkheid: dan heb ik het dus niet over programmeerfouten in het php script, maar bugs waardoor php botweg crasht als je het net te ingewikkeld maakt. Onlangs zelf nog aan de stok gehad met o.a. preg_match() en libcurl - niks geen foutmelding, maar pats boem apache dood.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juli 2009, 13:52
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

Ik zie nu pas de edit/update:
Citaat:
[edit: en in reactie op ramon fincken: gratis support is mooi, maar daar moet je denk ik wel rekening mee houden in je prijsstelling. Bovendien gaat zo'n regel denk ik niet in alle gevallen op, even extreem gesteld: als je een klant in korte tijd erg gelukkig maakt met een hele eenvoudige quick fix van 1 uur werk, en later blijkt het toch wat complexer te liggen en moet je er reeel gezien toch 10 uur in steken, dan hoeft dat toch niet gratis?]
Ik vraag een marktconforme-, en gezien mijn ruime en brede ervaring & kennis, een vanaf- prijs van 60 euro per uur indien ik op uurbasis werk ( fixed price is ook mogelijk ).
Indien ik iets oplever en er gewoon vragen zijn, ga ik die natuurlijk beantwoorden. Dat behoor je gewoon te doen als gratis service.
Als blijkt dat ik ergens een foutje heb gemaakt, dan los ik het na oplevering op. Daar reken ik geen kosten voor, ongeacht hoelang het duurt en zelfs ongeacht of ik hier iemand anders voor inhuur.

Blijkt die fout niet van mijn kant te komen dan kijk ik per situatie wat er aan te doen is en wie wat daarvoor betaald.

Citaat:
als je een klant in korte tijd erg gelukkig maakt met een hele eenvoudige quick fix van 1 uur werk, en later blijkt het toch wat complexer te liggen en moet je er reeel gezien toch 10 uur in steken, dan hoeft dat toch niet gratis?
Als dat mijn fout was is dat geheel gratis. Als ik op uurbasis werk en een klein puntje ben vergeten van de (bijvoorbeeld) basis functionaliteit dan reken ik dat gewoon mee in uren of vooraf-afgesproken fixed price.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 14:08
Hoe kom ik onder de opzegtermijn van mijn baan uit? Niekie Al die andere praktische dingen 19 25 september 2008 22:50
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon