|

17 oktober 2009, 17:36
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Re: Geen omzet, wel kosten. BTW terug te vorderen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coen
dus kan ik met opvoeren van de laptop misschien beter wachten tot de volgende periode
|
Nee, btw afdragen en terugvragen mag -als je eenmaal btw-plichtig bent- uitsluitend in de aangifteperiode waar de factuurdatum in valt.
Leven is keuzes maken. Je wilt ondernemer zijn, of wilt dat niet. Het gaat niet aan om te zeggen: ik wil ondernemer zijn, meld me aan, doe investeringen, zet die op de zaak; maar ga vervolgens studeren en privédingen doen en gebruik daar die investeringen voor. Blijf ondernemer en streef naar omzet en winst, of staak je bedrijf en ga lekker studeren. Het mag allebei en het is helemaal jouw keuze.

17 oktober 2009, 18:14
|
Lid
|
|
|
|
Ok, bedankt voor je reacties in ieder geval.
In dat geval geef ik voor Q3 gewoon niets aan en krijg ik ook geen gezeur.
Wat betreft studeren en ondernemen tegelijk; Ik doe het toch.  Alleen beiden tegelijk starten was misschien geen goede optie. Maar zelfs al zou ik de komende 3 jaar niets anders doen dan m'n KvK bijdrage betalen. Dan heb ik na m'n studie wel 3 boekjaren en kan ik tenminste een hypotheek krijgen als ik dan fulltime in m'n eigen bedrijf ga werken.
|

17 oktober 2009, 18:25
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Maar zelfs al zou ik de komende 3 jaar niets anders doen dan m'n KvK bijdrage betalen. Dan heb ik na m'n studie wel 3 boekjaren en kan ik tenminste een hypotheek krijgen als ik dan fulltime in m'n eigen bedrijf ga werken. 
|
Dat zal de bank niet overtuigen. Die willen harde cijfers zien: voldoende inkomsten dus over drie achtereenvolgende jaren om de hypotheek de komende jaren te kunnen aflossen.
|

17 oktober 2009, 18:27
|
Lid
|
|
|
|
Ok, maar dan nog verwacht ik die wel te kunnen overleggen tegen die tijd!
|

17 oktober 2009, 18:29
|
Seniorlid
|
|
|
|
Ik denk dat rene bedoelt dat als je kosten wil afdragen dat je dan wel actief een onderneming moet voeren, kan denk ik nog wel naast een studie.
Als je van de voordelen wil genieten moet je er ook voor werken.
|

17 oktober 2009, 19:10
|
|
Om gezeik te voorkomen zou ik dat voor dit jaar nog niet doen, als je verder geen opdrachten verwacht.
Zorg gewoon dat je volgend jaar een paar kleine opdrachten binnenhaalt en gewoon winst boekt. Het hoeft niet heel veel zijn, maar het geld die investeert in je bedrijf moet wel in realistisch verhouding tegenover de verwachte omzet staan.
Verder is het best mogelijk om als student af en toe opdrachten naast te doen. Vooral als je je P heb heb je tijden waar je veel vrije tijd ervoor hebt. Is in ieder geval beter dan vakken vullen bij Albert Heijn.
|

17 oktober 2009, 19:13
|
Lid
|
|
|
|
Naast mijn eigen bedrijf heb ik inderdaad nog een 0-uren contract bij een bedrijf in dezelfde branche. In principe kan ik mezelf aan hen verhuren - m'n huidige chef heeft al aangegeven mij best in te willen huren - maar ik wil niet slechts van dat bedrijf afhankelijk zijn.
Ik gooi m'n oude schoenen dus nog niet weg alvorens ik nieuwe heb gevonden.
Maargoed! Mijn vraag is beantwoord.
|

18 oktober 2009, 00:58
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
Beste Coen,
Als je aannemelijk kunt maken dat je daadwerkelijk bezig bent met het starten van jouw onderneming, dan zou ik de BTW wel opvoeren. Je bent immers al ingeschreven en hebt als het goed is ook al een BTW nr.
Indien de studie relevant is voor jouw onderneming, kun je zelfs studiekosten ten laste van jouw inkomen brengen zonder de drempel voor studiekosten van 500 euro per jaar.
|

18 oktober 2009, 12:20
|
Lid
|
|
|
|
Beste Kroes,
Dat klopt en mijn studie is zeker gerelateerd tot mijn onderneming. Echter, omdat ik nog niet weet wanneer ik mijn eerste opdrachten zal kunnen aannemen, kies ik er maar voor om het er maar bij te laten zitten.
Ik trek de laptop gewoon weer verdeeld over 3 jaar af als studiekosten en dan hoor je er ook niemand meer over.  Uiteindelijk is het allemaal om het even.
|

18 oktober 2009, 19:11
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
Citaat:
Beste Kroes,
Dat klopt en mijn studie is zeker gerelateerd tot mijn onderneming. Echter, omdat ik nog niet weet wanneer ik mijn eerste opdrachten zal kunnen aannemen, kies ik er maar voor om het er maar bij te laten zitten.
Ik trek de laptop gewoon weer verdeeld over 3 jaar af als studiekosten en dan hoor je er ook niemand meer over.  Uiteindelijk is het allemaal om het even. 
|
Op de drempel van 500 euro per jaar voor studiekosten na dan. Als je verwacht binnen 1 jaar omzet te draaien (1 factuur?) zou ik het doen, maar het blijft een gevoelskwestie.
|
|