Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 november 2006, 11:56
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Hoezo pakket?
Ik heb van mijn accountant twee spreadsheets gekregen (excel) waar ik mijn bedrijfskosten en bankafschriften in kan registreren. Zo houd ik ook zicht op de kosten. Op basis van die sheets kan ik 4x per jaar zelf btw aangifte doen, de accountant krijgt begin januari een ordner met alle bonnen en facturen en de beide sheets. Voor ca. 600 euro per jaar heb ik dan aangifte IB incl. BTW controle en alle jaarstukken.
Daarvoor heb ik met davilex business compact gewerkt, een drama.
Op zich heb je met een bescheiden administratie volgens mij helemaal geen pakket nodig, maar een meedenkende accountant.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2007, 23:14
rood-llusn rood-llusn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Het werken met een produkt zoals excel heeft een belangrijke handicap en dat is dat de data en de presentatie ervan een zijn. Daar heb je geen last van als je gebruik maakt van een database. Die slaat alleen de gegevens op en voor de presentatie kies je wat en vooral hoe je (het) wilt. Denk nu niet dat met database access wordt bedoeld, want die 2GB maximale databaseomvang is sneller bereikt dan je denkt/wilt (zeker als je documenten in je database archiveert, wat wel een goed idee is als je alles bij elkaar wilt houden). Bovendien kent access geen ISO weeknummers en bestaan tijdstippen na 24:00 uur niet.
Het is mijn ervaring dat het arbeidsintensief en foutgevoelig is om spreadsheets te onderhouden. Serieus versiebeheer (hiermee wordt niet bedoeld een volgende volledige kopie na wijziging) wordt er veelal niet op toegepast. In een database is het eenvoudig om een historie /ontwikkeling van hetzelfde gegeven vast te leggen en kun je noodzakelijke verbanden eenvoudig afdwingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een administratiepakket gebaseerd op een database en niet naar spreadsheets, die zijn wel toegankelijk maar foutgevoelig en vergen relatief veel beheer. Want je kiest of voor een spreadsheet per opdrachtgever (maar hoe gebruik je dan verschillende tarieven) of voor een spreadsheet per (tarief/)jaar en als je na verloop van tijd iets algemeens/nieuws toevoegt in een spreadsheet moet je alle voorgaande spreadsheets (en de extra (veiligheids-)kopieen) ook aanpassen. Een waarlijk recept voor chaos of in elk geval veel werk, lijkt mij en dat is misschien niet erg als het je hobby of werk is, maar minder fijn als je primaire werkzaamheden niet op administratief/automatiserings vlak liggen.

Groeten,

Ronald van der Zant
Roodbms
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 februari 2007, 00:00
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Ik heb ondertussen gekozen voor SnelStart en het bevalt erg goed. Geen hoge aanschafprijzen en het doet wat het moet doen. Daarnaast een vriendelijke helpdesk die snel reageert (ook per email). En dankzij de starterskorting is de aanschaf voor mij als startende eenmanszaak helemaal geen probleem!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 augustus 2007, 21:30
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Hoewel mijn accountant Unit4Agresso gebruikt, kan hij voor mijn aangifte IB volstaan met het 1x per jaar in ontvangst nemen van een ordner vol facturen en bonnen; en een administratie in excel, door mij ingevoerd en aangeleverd samen met een rittenadministratie. Nu dan op veler verzoek hier vindbaar op Lancelots. Verkoopboek is voor facturen die je verzendt; bankboek voor het inkloppen van (zakelijke) rekeningafschriften.

Braaf zelf invullen en e-mailen naar je accountant. BTW aangifte rolt er ook uit als je zelf de juiste perioden pakt (3 maanden). Lees voor gebruik de disclaimer: vraag uw accountant om advies. Dit systeem is alleen geschikt voor eenvoudige boekhoudingen.
Voordeel: accountant hoeft niets in te kloppen en jijzelf hoeft geen boekhoudpakket aan te schaffen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls sheets boekhouding excel 97.xls‎ (106,5 KB, 99x gelezen)
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 augustus 2007, 09:39
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Hallo Erix,

Met mijn goede voornemens om het mijn boekhouder ook makkelijk te maken ben ik van plan om jouw excelsheets uit te proberen.
Hoe duidelijk en mooi ook, heb ik toch een vraagje: in het verkoopboek maak je verschil tussen totaalbedrag en omzet hoog tarief. Wat is dat verschil? Volgens mij is dat bij mij altijd heztelfde, tenzij ik een videocamera of zo moet huren voor een opdracht.

Groet, Maartje
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2007, 09:48
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welk administratiepakket?

"Omzet hoog tarief" is je netto omzet (zonder 19% btw). In het volgende kolommetje zet je het btw-bedrag dat je over die omzet hebt gerekend. Daarom heet het ook Omzet Belasting . Totaalbedrag is je bedrag onderaan je factuur, dus omzet + btw, dat komt in de eerste kolom.
Het maakt overigens niet zo veel uit hoe je het opslaat of opschrijft. Als maar zichtbaar is welke facturen je hebt verzonden en hoe de bedragen zijn opgebouwd uit omzet en btw. Soms is een opdrachtgever vrijgesteld van BTW en dan hoef je die als opdrachtnemer ook niet in rekening te brengen en het tarief kan natuurlijk ook 6% zijn.
Als jij een camera huurt, kan je die kosten gewoon bij het factuurbedrag optellen. Jij betaalt btw over de huur, maar die btw verleg je naar de eindklant. De huur van de camera komt echter niet als verkoopregel in je verkoopboek terug.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 augustus 2007, 09:55
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Thnx voor je snelle reactie! Ik ben al hard aan het intypen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 maart 2007, 09:18
Andy
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Hoezo pakket?
Ik heb van mijn accountant twee spreadsheets gekregen (excel) waar ik mijn bedrijfskosten en bankafschriften in kan registreren. Zo houd ik ook zicht op de kosten. Op basis van die sheets kan ik 4x per jaar zelf btw aangifte doen, de accountant krijgt begin januari een ordner met alle bonnen en facturen en de beide sheets. Voor ca. 600 euro per jaar heb ik dan aangifte IB incl. BTW controle en alle jaarstukken.
Daarvoor heb ik met davilex business compact gewerkt, een drama.
Op zich heb je met een bescheiden administratie volgens mij helemaal geen pakket nodig, maar een meedenkende accountant.


Ik zou indien mogelijk ook graag deze sheets ontvangen. Ik heb meerdere Excel administraties op internet gevonden, maar allemaal misten ze ergens eea.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 maart 2007, 12:02
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Ben je er nu nog helemaal bij ? Of denk je: waar gaat dit in godsnaam over.

In het laatste geval is het wellicht verstandig je te scholen in het bijhouden van een werkende administratie voor je freelancepraktijk.
Lancelots Academy heeft speciaal voor jou de training: Hoe breng ik orde in mijn administratie? ontwikkeld. De training wordt verzorgd door Alfred Cohen, die je misschien al kent via dit forum.

Maar ook voor je andere vragen kun je terecht bij de Lancelots Academy.
Hoe vind ik meer klanten, bijvoorbeeld. Of: Hoe stuur ik mijn professionele ontwikkeling? Alle trainingen zijn speciaal ontworpen voor freelancers en worden ook gegeven door freelancetrainers.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 maart 2007, 10:10
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Er zit handel in die Excel sheets! Ze komen er aan.

Let wel, het is geen boekhoudkundig tool, het is een overzicht dat ik invul en dat samen met de papieren boekhouding voldoende is voor mijn accountant om de jaarrekening op te maken.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
boekhoudpakket, exact, snelstart


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon