Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 april 2010, 13:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-WUO: wat als de werkelijkheid afwijkt van mijn verwachtingen op het aanvraagformulier?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t_captain Bekijk bericht
Volgens mij zijn er behoorlijk wat zelfstandige IT-ers (ik las laatst een getal van maar liefst 10%). Velen zitten in rollen als beheerder, ontwikkelaar of tester. Het kan toch niet zo zijn dat die geen van allen een (legitieme) VAR-WUO hebben?
Ik heb jaren als ICT-consultant/projectleider gefreelancet en (met uitzondering van één economische-crisisjaar) altijd 3 of meer opdrachtgevers per jaar gehad. Dat kan best en dan is er niks aan de hand.

Het hangt nogal af van het type klussen dat je opzoekt of aantrekt. Als je je telkens voor grote projecten fulltime op locatie laat detacheren, en die klussen duren zo een jaar of langer, dan kan een VAR-WUO problematisch zijn en kom je uit bij payrolling, TAO's of schimmige BV-constructies.
Oud 29 april 2010, 18:04
t_captain t_captain is offline
Lid

Standaard Re: VAR-WUO: wat als de werkelijkheid afwijkt van mijn verwachtingen op het aanvraagformulier?

Bedankt opnieuw voor de reakties. Dit is het soort kennis waar ik mee vooruit kom.

Het aantal klussen per jaar: het liefst doe ik (per heel kalenderjaar) een stuk of twee grotere projecten voor de continuiteit in de cash flow, daarnaast wat kleine adviesklussen. Dan kom ik op 4 a 5 klussen per jaar, als de markt het toelaat.

Bij een start halverwege het jaar zal het de eerste keer wat minder zijn. Hopelijk drie, misschien slechts 1 of 2. Ik verwacht van de belastinginspecteur dat ze wel begrip hebben dat je in een half jaar minder klanten hebt dan in een heel jaar

Ik ben heel blij dat ik een meer gedetailleerde definitie heb van het begrip "gezagsverhouding". Bedankt daarvoor Nesmin. Ik ga kijken hoe ik mijn propositie zo kan plooien dat ik op dat vlak aan de veilige kant zit.
Oud 29 april 2010, 18:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t_captain Bekijk bericht
Dan kom ik op 4 a 5 klussen per jaar, als de markt het toelaat.
Prima toch. Dan hoeft een VAR-WUO geen enkel probleem te zijn.

En 2.500 investeren, daar zit je aan voor je het weet. Een computer, laptop en printer, briefpapier, visitekaartjes, een website, een auto...

Favorieten/bladwijzers

Labels
var

Regels voor berichten