Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #2  
Oud 14 juli 2011, 18:42
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo "inopleiding"

Zolang je niet elke dag vragen komt stellen zullen we hier vast wel bereid zijn om je vragen te beantwoorden..

Met betrekking tot je bovenstaande vragen. Dit raakt de basis van het boekhouden. Er zijn 2 belangrijke principes bij het dubbel boekhouden dat zijn.

1. Elke transactie word op 2 plaatsen vastgelegd
2. Elke transactie word in een journaalpost gezet die in evenwicht is. totaal is debet en credit gelijk.

Verder is de boekhouding op te delen in 2 belangrijke overzichten

1. De balans die geeft de bezittingen en schulden weer
2. De winst en verliesrekening die geeft de kosten en opbrengsten weer.

kosten en opbrengsten zijn iets anders als bezittingen en schulden. Als je naar die basis principes combineert kom je op de logica waarom kosten debet staan en opbrengsten credit.

Kijk maar naar de journaalpost van een inkoopfactuur (kosten) en die van een verkoopfactuur (opbrengst)

Een inkoopfactuur leid tot een schuld aan een leverancier. en tot kosten voor het bedrijf. De boeking is.

Kosten (debet W&V rekening)
aan Crediteuren (credit, Balans)


Bij een verkoopfactuur ontstaat er een vordering op een klant en tot opbrengsten in de winst en verliesrekening. Die boeking is.

Debiteuren (debet, balans)
aan Opbrengst (credit, W&V rekening)


Bovenstaand zie je de meest basale journaalposten van een inkoop en verkoop. In de praktijk zijn de boekingen meestal complexer doordat ook btw word gerekend of omdat goederen op voorraad worden genomen of de levering op een ander tijdstip plaats vind als de facturatie.

Ik hoop dat het zo al wat duidelijker is qua basis van het boekhouden.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
DTP versus Grafische opleiding Sandy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 28 10 februari 2007 18:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon