Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2007, 18:22
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Payrolling heeft niets te maken met freelancen.
Daar denken ze hier toch anders over, vandaar mijn verwarring. En natuurlijk ook vanwege de naam 'Freelance Payroll Services'.

Maar ik begin in elk geval te geloven dat ik het beter allemaal zelf kan doen (dat wordt een behoorlijke worsteling, ik ben helemáál niet financieel/economisch/cijfermatig/administratief ingesteld ofzo )
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juni 2007, 18:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Payrolling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cindy77 Bekijk bericht
.... ik ben helemáál niet financieel/economisch/cijfermatig/administratief ingesteld ofzo )
Dat hoeft ook niet . Hou gewoon je zakelijke uitgaven bij in een excel bestandje en doe het zelfde met je facturen (apart bestandje). Reserveer een deel van je inkomsten voor de IB en zet de ontvangen BTW apart. Bewaar alle bonnen en facturen waarvan je denkt dat ze met je bedrijfsactiviteit te maken zouden kunnen hebben (kijk ook nog even elders op dit forum).

Schakel daarna iemand in die je wil helpen met de eerste btw aangifte en de IB (pas in het voorjaar van belang). Er is vast wel iemand die je kan tippen. Wat helpt is aangeven in welke woonplaats je zit.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2007, 19:07
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Oh, dat klinkt als iets dat zelfs ik wel kan
Ik moet me natuurlijk even heel goed gaan oriënteren, maar op dit moment, nu het besluit om te gaan freelancen nog heel vers is, zie ik eeeeven door de bomen het bos niet meer .
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juni 2007, 19:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Payrolling?

Misschien moeten we hier een helpdesk annex spoedhulplijn instellen voor starters die meer vragen dan antwoorden hebben en waar de KvK te bureaucratisch mee omgaat
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juni 2007, 19:34
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Payrolling?

Ja, graag!
Ik ben intussen even over accountants en boekhouders aan het lezen, en het wordt me toch weer een beetje teveel Ik ben van het type super-de-luxe chaoot
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juni 2007, 19:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Payrolling?

Klanten werven en je vak uitoefenen zijn het moeilijkst. De facturen, administratie, aangiftes etc. lijken in het begin misschien overweldigend, maar als je je zaakjes eenmaal op orde hebt dan stelt het niets meer voor.

Kijk, voor een vaste baan valt iets te zeggen. Dat is een persoonlijke keuze. Maar als je losse klussen doet voor opdrachtgevers dan heeft het fiscaal werknemerschap niet of nauwelijks voordelen.

De meeste freelancers geven de voorkeur aan zelfstandig ondernemer zijn boven werken via payrollconstructies e.d. die je weer werknemer maken. Je krijgt als ondernemer wat belastingvoordeeltjes en je hebt veel meer vrijheid en zelfstandigheid.

Laat je gewoon goed begeleiden door aan administrateur/financieel adviseur, met name bij het opzetten van je administratie, dan is het allemaal niet zo'n probleem.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2007, 14:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelancen via payrolling?

Bij Freelancepayroll een offerte opgevraagd. De formule is als volgt: per opdracht treed je in dienst bij Freelancepayroll. Bij ziekte krijg je 70% van het gemiddelde salaris dat je over de afgelopen 3 maanden hebt verdiend (via het UWV).
Als de opdracht is afgelopen, wordt het contract met Freelancepayroll ontbonden en stopt dus ook de betaling (logisch). Strikt genomen zou je aanspraak kunnen maken op ww. Het payroll bedrijf houdt premies en loonbelasting in zoals iedere werkgever dat doet. Verder wordt maximaal 5% van het gedeclareerde bedrag ingehouden (de payroll kosten). Op basis van volume en aard van de samenwerking kunnen lagere percentages overeengekomen worden.
Op basis van een jaaromzet van 40.000 euro kost deze formule je dus netto (maximaal) 2.000 euro. Daar kan je overigens een hele aardige boekhouder of accountant voor inhuren die jou het hele jaar helpt.

Een voorbeeld
Van de 60 euro per uur die ik opgaf als uurtarief bleef (na 10 uur werken, inclusief alle inhoudingen en afdrachten etc etc) 35 euro per uur over (netto uurloon). Een groot deel van de administratie wordt je uit handen genomen. Maar ook werknemerschap stelt eisen: voor iedere opdracht moet het bedrijf worden voorzien van informatie en soms moet ook een arbodocument worden opgesteld. De factuur wordt weliswaar verzonden via het payroll bedrijf, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor facturering (administratie, bijhouden uren en bedragen).
Met andere woorden, je raakt wat administratieve zorgen en lasten kwijt, maar krijgt er andere administratie voor terug. En je zult toch net als altijd gewoon zelf aangifte IB moeten doen
Naar mijn idee een onzinnige constructie, maar ik ben dan ook niet voor niets ooit van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap gegaan. Nog steeds elke dag feest!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vaste baan en freelancen Lida Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 15 oktober 2007 16:42
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21
Parttime freelancen informatievisie Nieuws - Voor en door freelancers 5 4 april 2007 18:31
Twijfels over het freelancen? Son Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 23 31 januari 2007 10:34
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 20:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon