Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2012, 15:24
johnl johnl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2012
Berichten: 1
Standaard Eenmalige opdracht met hulpkrachten

Enige tijd geleden heb ik een opdracht aangeboden gekregen die ongeveer 1 maand duurt. Zelf ben ik student met een bijbaan waar ik (buiten de loonheffingskorting) belasting betaal.
Voor deze opdracht is het noodzakelijk om hulpkrachten in te schakelen die ik zelf zal uitbetalen. De uiteindelijke factuur komt op mijn naam te staan en het bedrag zal tussen de €10.000 en €20.000 liggen.

Aangezien het om een eenmalige opdracht gaat is het volgens mij niet zinvol om een BTW-nummer of KvK inschrijving te regelen. Eventueel is het wel mogelijk om dit via het bedrijf van een kennis te doen als dit belastingtechnisch voordeliger is.

Mijn vragen:
  • Mag ik vrienden uitbetalen en deze kosten van mijn omzet aftrekken?
  • Indien ik mijzelf uitbetaal, dan betaal ik de gebruikelijke 33,45% nietwaar?
  • Als ik de winst wil uitkeren na het uitbetalen, welk percentage belasting betaal ik hier dan over?

Ik hoop dat dit duidelijk geformuleerd is. Mijn zoektocht op internet geeft mij nog geen volledige duidelijkheid. Alvast bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2012, 11:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnl Bekijk bericht
Mag ik vrienden uitbetalen en deze kosten van mijn omzet aftrekken?
Ja, maar je hebt mogelijk wel de verplichting om loonheffing in te houden. Misschien is het beter die vrienden uit te betalen via een payrollservice.

Citaat:
Indien ik mijzelf uitbetaal, dan betaal ik de gebruikelijke 33,45% nietwaar?
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je hier precies mee?

Citaat:
Als ik de winst wil uitkeren na het uitbetalen, welk percentage belasting betaal ik hier dan over?
Inkomstenbelasting is niet één bepaald percentage, het is nu eenmaal ingewikkelder. Hoe de ib werkt kun je in deze artikelen lezen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Grote opdracht (2jr), hoe zit dat met de belastingdienst? Flierp Belasting 5 13 september 2011 11:26
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 14:08
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 12:34
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 00:07
Eenmalige opdracht... Noa Al die andere praktische dingen 3 3 november 2006 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon