Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 december 2010, 21:11
Claudia78 Claudia78 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 december 2010
Berichten: 5
Standaard Niet halen van urencriterium: andere consequenties dan vervallen aftrekposten?

In juni van dit jaar ben ik begonnen met m'n eigen freelancepraktijk, maar ik denk dat ik het urencriterium van de belastingdienst gewoonweg niet ga halen. Volgend jaar zal dit anders zijn.

Dat ik niet in aanmerking kom voor bepaalde aftrekposten is mij bekend, maar zijn er nog meer consequenties?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 december 2010, 22:42
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Als je winst uit onderneming geniet en je werkt meer dan 1.225 uur in je onderneming (en meer dan 50% van je totale werktijd in die onderneming), dan heb je recht op een aantal "ondernemersaftrekposten". De zelfstandigenaftrek en de startersaftrek (eerste 3 jaar van het ondernemerschap) zijn de bekendste.
Deze ondernemersaftrekken komen in mindering (in je aangifte inkomstenbelasting) op je "commerciële winst". Wat dan resteert is je fiscale winst. Als je niet voldoet aan het urencriterium, dan geef je nog steeds je commerciële winst aan, alleen kun je (in dat jaar) de genoemde aftrekposten niet in mindering brengen op die commerciële winst.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 december 2010, 13:30
GoedGenoeg GoedGenoeg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 1
Standaard

Als je een VAR verklaring hebt, moet je ook daar even naar kijken. Je hebt dan namelijk aangegeven hoeveel uur je werkt voor je onderneming. Als je minder dan het aantal opgegeven uren werkt, ben je wettelijk verplicht dit op te geven bij de Belastingdienst. Het is verder aan jou of je dit wel of niet doet.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 december 2010, 22:21
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Claudia78 Bekijk bericht
In juni van dit jaar ben ik begonnen met m'n eigen freelancepraktijk, maar ik denk dat ik het urencriterium van de belastingdienst gewoonweg niet ga halen. Volgend jaar zal dit anders zijn.

Dat ik niet in aanmerking kom voor bepaalde aftrekposten is mij bekend, maar zijn er nog meer consequenties?
Nee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 december 2010, 00:38
Dennis van Dijk Dennis van Dijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 4
Standaard Resultaat- of winstgenieter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Nee
Dit is niet helemaal juist. Als je niet aan het urencriterium voldoet ben je geen IB-ondernemer maar een reslutaatgenieter (je spreekt dan niet over Winst Uit Onderneming (WUO) maar over Reslutaat uit Overige Werkzaamheden (ROW). Er zijn voor IB-ondernemers allerlei fiscale voordelen die er niet zijn voor resultaatgenieters.
Zo mag je bijvoorbeeld niet willekeurig afschrijven en kom je niet in aanmerking voor de investeringsaftrek. Als starter zul je daar wel niet veel mee te maken hebben, maar het is dus niet zo dat er helemaal niets verandert

Voldoen aan het urencriterium kan toch wel heel erg veel voordeel opleveren vanwege alle kortingen, dit kan duizenden euro's schelen. Houd je er rekening mee dat álle uren die je in je onderneming stopt (dus ook de uren om een bakje punaises te halen bij de winkel, of het reizen naar potentiële klanten, of het opruimen van je werkruimte) meetellen om aan het urencriterium te komen. Het gaat dus niet alleen maar over declarabele uren!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 december 2010, 10:16
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Onzin, het urencriterium heeft niks te maken met het feit of je wel of niet IB-ondernemer bent.

Wel is het natuurlijk zo dat je een bepaalde tijd in je onderneming moet steken. Als jij 1 dag per jaar aan je onderneming werkt dan ben je voor de belastingdienst al snel geen IB-ondernemer, maar als jij 2000 uur aan je onderneming zit maar nauwelijks winst en omzet hebt dan kan je alsnog niet aangemerkt worden als IB-ondernemer.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 december 2010, 11:21
Dennis van Dijk Dennis van Dijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 4
Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Onzin, het urencriterium heeft niks te maken met het feit of je wel of niet IB-ondernemer bent.

Wel is het natuurlijk zo dat je een bepaalde tijd in je onderneming moet steken. Als jij 1 dag per jaar aan je onderneming werkt dan ben je voor de belastingdienst al snel geen IB-ondernemer, maar als jij 2000 uur aan je onderneming zit maar nauwelijks winst en omzet hebt dan kan je alsnog niet aangemerkt worden als IB-ondernemer.


Zeg je nou niet hetzelfde als ik? Wil je onder het begrip "ondernemer" vallen zoals dat gedefinieerd is in de Wet IB en de jurisprudentie dan moet je onder meer een bepaald aantal uren in je onderneming maken. Als grens wordt hiervoor het urencriterium gehanteerd, 1.225 uur.

Voldoe je niet aan het urencriterium van valt het resultaat dat je gehaald hebt niet onder afdeling 3.2 van de wet IB (belastbare winst uit onderneming) maar afdeling 3.4 (belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden). Je status verschuift dan van ondernemer naar resultaatgenieter. De fiscale eisen en mogelijkheden komen voor beide typen inkomsten behoorlijk overeen, maar er zijn toch ook duidelijke verschillen (FOR, KIA, afschrijvingsmethodiek etc.).

Ik ben het met je eens dat omzet hierbij geen enkele rol speelt, maar dat heb ik ook nooit gezegd. Als jij er voor zou kiezen om 1.225u te investeren in het ontwikkelen van een website zonder dat je hiermee nu al delf verdient kun je aan het urencriterium komen en vallen je activiteiten onder winst uit onderneming.

Als ik het niet goed begrijp hoor ik graag van je waar het fout gaat in mijn verhaal. Ik sta altijd open voor positieve kritiek en zou jouw mening nooit afdoen als onzin
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 december 2010, 13:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis van Dijk Bekijk bericht
Wil je onder het begrip "ondernemer" vallen zoals dat gedefinieerd is in de Wet IB en de jurisprudentie dan moet je onder meer een bepaald aantal uren in je onderneming maken. Als grens wordt hiervoor het urencriterium gehanteerd, 1.225 uur.
Nee, dat urencriterium geldt voor enkele specifieke aftrekposten. Je kunt met 1.224 uur ondernemer voor de IB zijn en geen recht hebben op die aftrekposten, of met 1.226 uur geen ondernemer zijn en daarom ook geen recht hebben op die aftrekposten. Voor de aftrekposten moet je aan beide voorwaarden voldoen: als ondernemer gezien worden voor de IB én aantoonbaar minimaal 1.225 uur per jaar in je onderneming werken. Voor het ib-ondernemerschap is het urencriterium geen voorwaarde.

Dit staat allemaal uitgelegd in de gelinkte artikelen op deze site.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 december 2010, 14:34
Dennis van Dijk Dennis van Dijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 4
Standaard

Ik ben bang dat ik inderdaad te vlug gesproken heb door te link te leggen tussen het urencriterium en het ondernemerschap, mijn verontschuldigingen

Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar dit neemt niet weg dat er wel degelijk meer verandert als je niet aan het urencriterium voldoet dan alleen meer het vervallen van de zelfstandigenaftrek. Overigens, de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek blijft wel van toepassing als je wel ondernemer bent voor de IB maar niet voldoet aan het urencriterium. Als je verschuift naar resultaatgenieter vervalt deze wel.

Uit de Wet IB 2001:
Artikel 3.67. Toegang toevoegingen oudedagsreserve
lid 1: De ondernemer die aan het urencriterium voldoet en bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar nog niet heeft bereikt, kan bij het bepalen van de in een kalenderjaar genoten winst over dat jaar toevoegen aan de oudedagsreserve.

Artikel 3.77. Aftrek speur- en ontwikkelingswerk
lid 1: De aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk geldt voor de ondernemer die aan het urencriterium voldoet en in het kalenderjaar ten minste 500 uur besteedt aan werk dat bij een S&O-verklaring als bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen is aangemerkt als speur- en ontwikkelingswerk. De aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk bedraagt € 12 031.

Artikel 3.78. Meewerkaftrek
lid 1: De meewerkaftrek geldt voor de ondernemer die aan het urencriterium voldoet en van wie de partner zonder enige vergoeding arbeid verricht in een onderneming waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet.

De willekeurige afschrijving voor starters vervalt eveneens omdat één van de voorwaarden daarvoor is dat je in aanmerking komt voor de startersaftrek. Deze startersaftrek mag niet gebruikt worden als je niet aan het urencriterium voldoet.

Ik wilde enkel een volledig antwoord geven op de gestelde vraag

Mocht ik het toch niet bij het juiste eind hebben dan lees ik dat graag, ik wil altijd leren!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 december 2010, 18:28
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Dus? Hij zei, kom ik dan niet in aanmerking voor bepaalde aftrekposten. Dat klopt en dat is onder andere de zelfstandigenaftrek.

Dus nu heb je al wat geleerd: het urencriterium heeft niks te maken met wel of niet ondernemer zijn voor de IB.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon