Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2008, 20:58
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard Loondienst + Freelance, aangifte

Hallo allemaal,

Ik ben sinds augustus als freelancer begonnen met diensten te leveren aan een opdrachtgever. Hiervoor hebben we een freelance overeenkomst opgesteld. Sinds kort werk ik ook voor twee andere opdrachtgevers op freelance basis. Tot 1 juli heb ik in loondienst gewerkt (bijbaantje naast studie).

Nu mijn vraag. Ik heb een btw-nummer aangevraagd. Ik moet per kwartaal aangifte doen. Dat is mij duidelijk. Ook kan ik gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Als ik nu aangifte moet doen in 2009, is het dan een kwestie van loon invoeren van voormalig loondienstverband en de freelance werkzaamheden opgeven bij het onderdeel "overige werkzaamheden"?

Is het trouwens aan te raden een VAR aan te vragen? Of is dat in mijn situatie niet nodig?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 oktober 2008, 14:56
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Loondienst + Freelance, aangifte

Dag Sam, welkom!

Je betaalt straks twee soorten belasting: omzetbelasting (BTW) per kwartaal dus maar ook je inkomstenbelasting en daar gaat je onderstaande quote over.
Citaat:
Als ik nu aangifte moet doen in 2009, is het dan een kwestie van loon invoeren van voormalig loondienstverband en de freelance werkzaamheden opgeven bij het onderdeel "overige werkzaamheden"?
Ja, dat kan maar omdat je halverwege het jaar begonnen is dit misschien niet zo gunstig. Als je jezelf aanmeldt bij de BD als ondernemer en zij beschouwen jou ook als ondernemer dan kun je de verdiensten opgeven als Winst Uit Onderneming. Hiervoor moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zie hiervoor: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...asting/var/wuo

De Var is alleen nodig als je opdrachtgevers hebt die hem graag willen zien. Op zich is het niet verplicht.
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 oktober 2008, 15:16
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard Re: Loondienst + Freelance, aangifte

Waarom zou dat niet zo gunstig zijn als ik halverwege het jaar ben begonnen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2008, 16:20
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Loondienst + Freelance, aangifte

Het gaat om het hele jaarplaatje. Hoe langer jij al ondernemer bent, hoe makkelijker het is om aan het urencriterium te voldoen en dus eventueel in aanmerking te komen voor ondernemersaftrek.
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 22:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon