Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2008, 13:23
mirjamvdijk mirjamvdijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2008
Berichten: 1
Standaard BTW-plichtig of niet?

Sinds februari 2008 ben ik gestart als freelance communicatietrainer/coach en heb me ingeschreven bij de KVK. In het verleden deed ik al klussen voor mezelf naast een vaste baan met een VAR 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Op mijn nieuwe VAR staat opnieuw dat ik resultaat uit overige werkzaamheden geniet.
Ter info: Opdrachtgevers heb ik zowel binnen het onderwijs als bij overheid en bedrijfsleven.

Nu is de vraag of ik BTW in rekening moet brengen aan mijn opdrachtgevers en zo ja, per wanneer?

Dilemma: Mijn opdrachtgever in het onderwijs heeft een jaar geleden een offerte ondertekend zonder btw, maar de opdrachten staan voor deze maand gepland. Btw gaan heffen zou voor hen een plotselinge prijsstijging betekenen aangezien zij geen btw kunnen terugvorderen als onderwijsinstelling. Voor opdrachtgevers in het bedrijfsleven zou ik zonder problemen wel per direct btw in rekening kunnen/moeten brengen aangezien deze opdrachten pas na de start van mijn eigen zaak zijn binnengekomen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2008, 15:47
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Btw heffen is geen keuze, het is een plicht. Het heeft ook niets te maken mret de Var die je hebt. Je kunt namelijk niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting, en wel voor de btw. Dat lijkt hier bij jou het geval te zijn.

Het feit dat jouw opdrachtgever geen btw kan verrekenen is hier geen argument in, evenals de prijsverhoging. Overigens is het gebruikelijk dat je in zakelijk verkeer -dus ook voor opdrachtgevers in de overheidssector- dat je exclusief btw ofreert, ik zou me kunnen voorstellen dat je klanten dit wel weten en er wel al rekening mee houden.

Ik zou me kunnen voorstellen dat enkele van de activiteiten (als je ze kunt vatten onder het begrip ´scholing) eventueel wel activiteiten zijn met een 0 btw tarief. Maar, daarvoor moet je ook een btw nummer hebben en je aangemeld hebben bij de belastingdienst. Ik zou zeggen: schakel een goede adviseur in om je hierbij te helpen en win in ieder geval wat inlichtingen in bij de Belastingdienst over jouw activiteiten in relatie tot de btw..
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 maart 2008, 11:57
carlabastiaans carlabastiaans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Begin inderdaad bij de Belastingdienst, zij bepalen of je btw plichtig bent of niet en voor welk tarief of tarieven. Als je btw plichtig zou zijn, moet je ook een btw nummer aanvragen bij de Belastingdienst.

Succes!
__________________
Carla Bastiaans
Carla B Administratie
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2008, 18:51
acl acl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 5
Thumbs up Re: BTW-plichtig of niet?

Het uitvoeren van trainingsopdrachten valt onder "onderwijs" en is dus NIET BTW plichtig, sterker, je mag sinds april vorig jaar geen BTW meer in rekening brengen. Coachen daarentegen is helaas nog wat grijs voor de belastingdienst. Soms wel BTW, soms niet. Maar daar kan een accountant je meer over vertellen. Het is voor ons trainers jammer, want je kunt dus ook geen BTW meer verrekenen, maar verder wel erg makkelijk; ik hoef geen aangifte meer te doen en kan het dus houden op 2x per jaar mijn administratie door de accountant laten nalopen en klaar.
Bespaart me ook een hoop kosten!

succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 april 2008, 01:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door acl Bekijk bericht
Het uitvoeren van trainingsopdrachten valt onder "onderwijs" en is dus NIET BTW plichtig, sterker, je mag sinds april vorig jaar geen BTW meer in rekening brengen.
Eh, voor zover ik weet is die vrijstelling voor onbepaalde duur uitgesteld en heb je nog steeds keuzevrijheid (binnen kaders).
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 april 2008, 09:57
carlabastiaans carlabastiaans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Hou er wel rekening mee dat andere kosten die je op je facturen opvoert, bijvoorbeeld reiskosten, onder een ander btw tarief vallen ... dat moet je op je facturen ook apart vermelden dus!
__________________
Carla Bastiaans
Carla B Administratie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 april 2008, 10:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlabastiaans Bekijk bericht
Hou er wel rekening mee dat andere kosten die je op je facturen opvoert, bijvoorbeeld reiskosten, onder een ander btw tarief vallen ...
Dat lijkt me niet. Reiskosten is geen aparte dienst, maar een onafsplitsbaar onderdeel van de hoofdprestatie en daarop is je normale btw-tarief van toepassing.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 april 2008, 10:50
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat lijkt me niet. Reiskosten is geen aparte dienst, maar een onafsplitsbaar onderdeel van de hoofdprestatie en daarop is je normale btw-tarief van toepassing.
Reiskosten OV zijn voor zover ik altijd heb begrepen inclusief 6% btw. Of zit ik er helemaal naast?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 april 2008, 11:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Reiskosten OV zijn voor zover ik altijd heb begrepen inclusief 6% btw. Of zit ik er helemaal naast?
Je eigen reiskosten aan de inkoopkant ja, maar los daarvan moet je zelf btw heffen over wat je de klant in rekening brengt aan de verkoopkant. En daarbij is het btw-tarief van de hoofdprestatie bepalend.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 april 2008, 11:16
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW-plichtig of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je eigen reiskosten aan de inkoopkant ja, maar los daarvan moet je zelf btw heffen over wat je de klant in rekening brengt aan de verkoopkant. En daarbij is het btw-tarief van de hoofdprestatie bepalend.
Begrijp ik het dan goed dat ik mijn eventuele treinkaartje (dat dus inclusief 6% is) bij de klant moet declareren tegen 19% (uiteraard minus die 6%)?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW plichtig? Diamond Belasting 4 7 december 2006 21:52
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon