Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2007, 16:06
anke anke is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 3
Standaard Offerte

Hallo allemaal,

Ook ik ben redelijk nieuw op het forum en heb als starter al veel aan Lancelots.nl gehad. Op dit moment kan ik jullie hulp goed gebruiken. Tot nu toe heb ik de teksten geschreven voor een aantal websites en een brochure op basis van gewerkte uren achteraf. Nu ben ik bezig met een offerte voor een redelijk grote opdracht. Ik moet de totale website van een bedrijf redigeren (zo'n 20 pagina's) en een aantal nieuwe pagina's beschrijven. Bovendien is mij gevraagd daarna het geheel in het engels te vertalen. Tot slot het verzoek of ik een goede pay off wil bedenken die voor het gehele bedrijf zal gelden (en dus lang mee moet). Ik zit een beetje met handen in het haar. Mijn uurtarief is 65 euro. De opdrachtgever is hiervan op de hoogte. Ik heb 'lengtevrees', dus dat de offerte zo hoog wordt dat hij afgewezen wordt. Bovendien vind ik dat ik voor klussen die lang duren, bereid moet zijn een eenheidsprijs te maken. Moet ik dan bijvoorbeeld een berekening maken op basis van 50 euro uurtarief of zak ik dan teveel? En wat doe ik met het feit dat de aard van de werkzaamheden zo verschillend (vertalen?) is? Verder denk ik voorwaardelijk een tarief apart moet berekenen voor de pay off, mocht het bedrijf mijn suggestie volgen. Wat vinden de kreks onder ons?

Dank en groetjes, Anke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2007, 08:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Offerte

Naar mijn idee is je benadering helemaal goed.
Voor de redactie van 20 pagina's kan je een uurtarief rekenen. Ik zou eerst het aantal uren inschatten en daarna pas bekijken of je je tarief laat zakken. Ikzelf laat dat pas dalen vanaf het moment dat er tientallen aaneengesloten uren worden gemaakt of de opdracht meerdere klussen over een langere periode omvat (enkele maanden). Er zit niet veel 'leereffect' in tekstredactie van 20 pagina's, dus ik zou geen korting geven. Ook het schrijven van nieuwe content valt hieronder.

Voor 20 pagina's webcontent vertalen kan je een tarief per woord rekenen (vertaaltarieven lopen uiteen, je zou kunnen benchmarken).

Voor het bedenken van een pay off kan je inderdaad twee tarieven hanteren: voor creatief werk (incl opslag, want het gaat puur om het creatief denken waarmee het bedrijf of goede ideeen opdoet of direct klaar is met een nieuwe payoff) en voor het gebruik van jouw eindproduct. Daar zou ik in laten meespelen wat de impact is van de pay off: werk je voor shell of werk je voor de groentenman op de hoek? Het gaat dan niet zo zeer om hoe groot de opdrachtgever is, maar wat het (commerciële) bereik is van je payoff.

Alles bij elkaar doorgerekend en opgeteld kan je inderdaad een lumpsum tarief aanbieden waarbij er één eenmalige opslag telt voor het in gebruik nemen van jouw payoff.

Je hebt, zoals je zegt, ervaring (kennis, kunde = kapitaal); de vraag is dus hoe groot de investering is voor jouw opdrachtgever.

Even heel ruwweg denk ik dat jouw opdrachtgever voor de totale klus minstens 3000 euro kwijt is (waarbij eenmalig 10 uur begroot voor de payoff, dus zonder afnamevergoeding).
Zit ik er ver naast of ben je nu je lengtevrees kwijt?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2007, 17:00
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Offerte

1. Als je per sé korting wil geven zou ik niet zakken in uurtarief maar zakken in uren, of aan het eind van je berekening een percentuele korting geven. Lijkt lood om oud ijzer, maar de psychologie van de uurprijs leert ons dat dat prettiger voelt
2. "Bovendien vind ik dat ik voor klussen die lang duren, bereid moet zijn een eenheidsprijs te maken."
Waarom?
3. Pay-off zou ik zo structureren:
-input verzamelen (tenzij er al een briefing is?)
-ideegeneratie, output: 10 voorstellen
-evt. 2e ronde, als daar niks bijzit
-oplevering pay-off
Hoeveel uren je daar aan wil hangen is aan jou.
4. Lees, als je het nog niet gelezen hebt, "Meer Gaan Verdienen Als Freelancer" eens...

Angst

Als je vraagt wat mensen tegenhoudt om gewoon meer te gaan vragen voor wat ze te bieden hebben, dan is het uiteindelijke antwoord vaak:
  • "Ik vind het eng"
  • "Ik durf niet, wat zullen mensen er van zeggen"
  • "Ik verlies er vast klanten door"
  • "Er zijn mensen die veel beter zijn dan ik, waarom zou ik meer vragen?"
Het zijn allemaal manieren om jezelf af te houden van het plezier van “goed verdienen”. Veel freelancers gaan gedwee mee in het bescheidenheidsyndroom van de meeste Nederlanders en vergeten zichzelf uit te dagen en hun grenzen te verleggen. Het is deels een spel dat je soms maar beter niet zo bloedserieus kunt nemen omdat je jezelf daarmee klemzet in een “veilig” tarief. Het kan heel bevrijdend zijn om te denken: “Weet je wat, ik gooi gewoon 25 procent bovenop mijn huidige tarief en ik zie wel hoe er op gereageerd wordt!” Ik ken verhalen van mensen die van de ene op de andere dag hun tarief verdubbelden en er geen klant minder om kregen. Het enige wat er gebeurde was dat ze twee keer zo veel gingen verdienen voor hetzelfde werk. Je kunt wel krampachtig blijven kijken naar freelancers die een bulk geld krijgen voor hun diensten en denken dat dat komt omdat er iets heel bijzonder is aan wat ze leveren, maar de kans is groot dat jij minstens zulk goed werk levert maar er gewoonweg minder voor vraagt!
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2007, 19:19
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Offerte

Ik herken je vrees wel. Maar tot nu toe is de prijs van alle offertes die ik heb uitgebracht, nooit een probleem geweest.

Verder zijn wij allemaal kleine bedrijven die met kleine bedragen werken. Komt er opeens een groter bedrag uit de offerte rollen dan heb ik nogal de neiging om daar van te schrikken. Maar als ik bij bedrijven even informeel aan het praten ben over allerlei zaken dan gaan er (zonder blikken en blozen) bedragen over tafel die 10 keer zo hoog zijn als mijn offerte. Tegen de 'getalgrootte' wordt daar anders tegen aan gekeken.

Maak je niet klein.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 juni 2007, 23:52
anke anke is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Offerte

Beste allen,

Dank voor jullie goede suggesties. Ik ben nog even aan het rekenen, want de opdracht wordt met de dag groter. Ik laat de afloop uiteraard even weten. Ook dank voor de persoon die tipte over de algemene voorwaarden in de volgende discussie. Opnieuw zeer leerzaam voor een beginneling als ik. Wist niet dat er zoveel was dat je vast kan/moet leggen.

Groetjes, Anke
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 juni 2007, 15:05
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Offerte

Spannend allemaal hè Anke! Fijn dat we hier zulke goede hulp krijgen.

Ik heb nog een vraag over het maken van een offerte:

Hebben jullie ook een voorbeeld voor mij van hoe een offerte eruit kan/moet zien, zodat ik een beeld kan vormen hoe ik die van mij kan vormgeven.

Denk hierbij aan de opbouw van de offerte, dus hoe begin je en hoe eindig je. Hoe vermeld je bijvoorbeeld: dat je wilt dat de opdrachtgever tekent voor de offerte en de offerte dan retour stuurt.

Waar zet je bijvoorbeeld neer dat je de opdrachtgever verklaard akkoord te gaan met de algemene voorwaarden, enz.

Heel graag een voorbeeld en tips.

Alvast weer heel erg bedankt voor jullie meedenken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 juni 2007, 15:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Offerte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
Hebben jullie ook een voorbeeld voor mij van hoe een offerte eruit kan/moet zien
Lancelots helpt bij het maken van een offerte!
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 juni 2007, 15:36
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Offerte

Beste Rene,

Ik heb het helemaal gelezen en daardoor ook een redelijk goed beeld wat in de offerte moet staan, maar ik kan het nog niet visueel maken. Anders gezegd: ik kan mij nog geen beeld maken hoe mijn offerte eruit moet komen te zien.

Misschien moet ik maar gewoon beginnen en dan krijgt het misschien wel vorm. Ben wel bang om dingen te vergeten, omdat het de eerste keer is dat ik een offerte maak.

Dus als er nog mensen zijn die tips hebben of mij een voorbeeld van hun offerte kunnen laten zien dan heel graag.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 juni 2007, 16:13
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Offerte

Wat vinden jullie van de volgende zin:

Op deze offerte zijn de algemene voorwaarden van (bedrijfsnaam) van toepassing. Deze voorwaarden zijn meegezonden met deze offerte.
Gelieve deze offerte getekend retour te zenden per post naar onderstaand adres.

Handtekening voor akkoord:

Datum:
Naam:
Functie:

Als de klant mijn offerte dan ondertekent kan ik er dan vanuit gaan dat zij/hij de algemene voorwaarde heeft gelezen en daarmee akkoord gaat?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 juni 2007, 16:16
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Offerte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
Als de klant mijn offerte dan ondertekent kan ik er dan vanuit gaan dat zij/hij de algemene voorwaarde heeft gelezen en daarmee akkoord gaat?
Wel een akkoord, maar geen garantie op het lezen van de AV.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Offerte afwijzen? Thomas Omgaan met opdrachtgevers 8 8 september 2009 21:36
Betalingsherinnering forumbeheerder Omgaan met opdrachtgevers 31 20 juli 2006 21:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon