Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

U bent hier: Home Ontwikkelen Bijscholen Recensies Laat de klant naar jou komen, Erno Hannink

Laat de klant naar jou komen, Erno Hannink

Marketing en acquisitie zijn struikelblokken voor veel ZZP’ers. Achter klanten aan jagen en jezelf verkopen om opdrachten binnen te slepen, de meeste ZZP’ers doen het eigenlijk liever niet. In het begin is dat niet zo’n probleem, want veel mensen die voor zichzelf beginnen halen de eerste opdrachten uit hun bestaande netwerk. Maar wat moet je doen als die eerste stroom begint op te drogen? Hoe vind je dan je klanten? Of beter nog: hoe vinden ze jou?

Laat de klant naar jou komenOver die vraag gaat “Laat de klant naar jou komen” van Erno Hannink. Want volgens hem kan het echt: klanten die (bijna) helemaal uit zichzelf jou vragen hun probleem op te lossen. Je kunt ervoor zorgen dat mensen jouw naam noemen op het moment dat een kennis vraagt naar een oplossing voor hun probleem, dat je als eerste in hun gedachten opkomt als het probleem NU moet worden opgelost en dat je bovenaan de zoekresultaten komt als ze zoeken naar een oplossing voor hun probleem in een zoekmachine. En dat allemaal door jezelf en je product of dienst zo zichtbaar mogelijk te maken op het internet, zonder je beoogde klanten lastig te vallen met informatie waar ze niet om hebben gevraagd.

Erno Hannink weet waar hij over praat: hij had ruim tien jaar ervaring in management-, marketing- en salesfuncties toen hij in 2006 als ZZP’er begon. Vanaf het begin heeft hij naar manieren gezocht om klanten op hem af te laten komen in plaats van andersom. In “Laat de klant naar jou komen” heeft hij de kennis en ervaring die hij daarmee heeft opgedaan gecombineerd tot een praktische handleiding voor het inzetten van internet als marketinginstrument.

Een website (laten) opzetten over je bedrijf en de producten of diensten die je levert is namelijk niet genoeg, zo maakt Hannink al in de inleiding duidelijk. Want op een bedrijfswebsite verandert niet vaak iets en daardoor nodigt hij je bezoekers niet uit om vaker terug te komen. Maar er zijn andere manieren om je doelgroep regelmatig van je te laten horen. Een nieuwsbrief versturen bijvoorbeeld, of een weblog bijhouden. Ook sociale media als Twitter en LinkedIn kun je prima gebruiken om jezelf een plaatsje te verwerven in de gedachten van je doelgroep. Of schrijf eens een e-book... Zorg dat ze je niet vergeten, is eigenlijk de boodschap waar de schrijver op blijft hameren.

Het boek geeft heel veel praktische tips waarmee je letterlijk direct aan de slag kunt. Het maakt niet uit of je net voor jezelf begint of al wat jaren bezig bent, Hannink heeft voor ieder wat wils in de aanbieding. Door de opzet van het boek, in vier duidelijke onderwerpen, kun je als lezer zelf beslissen welke stappen voor jou op een bepaald moment het meest van belang zijn. “Laat de klant naar jou komen” telt rond de 200 pagina’s, wat het tot een vrij kort boek maakt. Toch heeft Erno Hannink er een schat aan informatie in verwerkt. Dat heeft wel tot gevolg dat hij niet al te diep op de besproken onderwerpen ingaat, maar dat is ook eigenlijk helemaal niet nodig. Je komt namelijk al een heel eind met wat in het boek te lezen staat. Wie naar aanleiding van die informatie toch meer wil weten, kan terecht op een van de vele websites die Hannink in de tekst noemt.

“Laat de klant naar jou komen” is geschreven in heldere taal en geeft duidelijk antwoord op vragen waar elke ZZP’er wel eens mee worstelt: “Waarom krijg ik zo weinig concrete aanvragen via mijn website?” en “Hoe kan ik voor weinig geld toch naamsbekendheid krijgen?” bijvoorbeeld. Herkenbaar? Dan is “Laat de klant naar jou komen” een echte aanrader, zeker als je liever snel aan de slag gaat zonder eerst een dik boek vol marketingtheorie door te moeten worstelen.

Laat de klant naar jou komen, klanten krijgen via internet voor ZZP’ers” (1e druk november 2009, ISBN-13: 9789022959459) van Erno Hannink is verkrijgbaar in de boekhandel.

Auteur: Cindy Kamstra

https://www.lancelots.nl/ontwikkelen/bijscholen/recensies/laat-de-klant-naar-jou-komen Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren